Leergang Sociaal Ondernemen
Als succesvol sociaal ondernemer ben je continu op zoek naar de juiste balans tussen idealen en winst maken, stabiliseren en innoveren, zakelijk en privé. Tijdens de Leergang Sociaal Ondernemen geven experts je theoretische, praktische en persoonlijke verdieping om deze uitdagingen aan te gaan en jouw onderneming een stap verder te brengen.
Doelgroep
De leergang is ontwikkeld voor ervaren en ambitieuze sociaal ondernemers met een maatschappelijk doel. Je hebt al succesvol een product of dienst ontwikkeld en in de markt gezet.
Leerdoelen
Aan het eind van deze leergang:
- Heb je veel theoretische en praktische kennis gericht op persoonlijke en zakelijke groei;
- Weet je de kennis toe te passen in veranderende zakelijke en maatschappelijke omgevingen;
- Ben je in staat heldere besluiten te nemen omtrent passende vormen van leiderschap;
- Ben je in staat constructieve gesprekken te voeren met (potentiële) financiers;
- Stuur je gecontroleerd en transparant op de maatschappelijke waarde die uw onderneming creëert.
Financiering
Om deelname voor social enterprises toegankelijk te maken, stellen Stichting DOEN, Rabobank Foundation, Fonds CCHO en ING Nederland, beurzen beschikbaar variërend van € 3.000 tot € 5.000.
De kracht van sociaal ondernemen: bouwen aan een betere toekomst
“Tijdens de leergang nemen de ondernemers vaak ingrijpende en rigoureuze beslissingen. Het is een inspirerende, gezamenlijke reis en bij het final pitch event is het mooi om te zien hoe alles samenvalt voor elke individuele ondernemer.”
Founder en facilitator Nicole Verhoeven MSc.
Partners
Deze leergang wordt mede mogelijk gemaakt door Stichting DOEN, Rabobank Foundation, PWC, Fonds CCHO en ING Nederland.
Tijdsinvestering
Tijdens een periode van tien maanden komen in 14 opleidingsdagen thema’s aan de orde die spelen binnen de bedrijfsvoering van groeiende ondernemingen.
Opzet
Het programma bestaat uit verschillende onderdelen waarbij de eigen organisatie het uitgangspunt is. De academische basis vormt de grondslag voor het programma, voor de interactie in de workshops en voor de intervisie. Dat verschaft ondernemers een solide basis voor de toekomst.
Veel interactie met professionals en mede ondernemers zorgt voor nieuwe inzichten en vaardigheden. De coaching en intervisiesessies zijn gericht op het onderzoeken van specifieke vraagstukken op het gebied van leiderschapsontwikkeling en strategie.
Programma in het kort
De leergang start inhoudelijk bij het karakter van de sociale onderneming en gaat vervolgens in op:
- De (mix van) maatschappelijke en financieel-economische doelstellingen;
- De strategische beleidsvoering;
- De juridische vormgeving;
- De financiële kansen en uitdagingen;
- Het realiseren en meten van de uitkomsten en effecten van sociaal ondernemen.
Ervaren sociaal ondernemers behandelen praktijkdilemma’s gerelateerd aan de kennisgebieden impact, groei, finance, organisatie, marketing.
Werkvormen
- Gedurende de leergang is er ruime aandacht voor persoonlijk leiderschap, onder meer via een tweedaagse training bij aanvang van het traject. Aan het einde van de leergang staat een tweedaagse training ‘systemisch opschalen’ gepland.
- De leergang omvat substantiële coaching en intervisie.
- Tegen het eind van de leergang vindt een investor readiness check plaats en wordt getraind op pitchen; de leergang sluit af met een pitchsessie.
“De combinatie van kennis ophalen, ervaringen delen en werken aan persoonlijke vaardigheden leidt tot een (groei)strategie die past bij de organisatie én de persoonlijkheid van de ondernemer. Het geeft ondernemers en stakeholders een solide basis voor de toekomst.”
Dr. Niels Bosma, professor Social Entrepreneurship
De volgende editie start in februari 2025
De 13e editie van Leergang Sociaal Ondernemen start in februari 2025. Interesse om deel te nemen?
Huidige editie (vol)
Data editie 12 | Locatie |
---|---|
Vr 26 & za 27 jan 2024 | Elspeet |
Wo 28 & do 29 feb 2024 | Utrecht |
Vr 15 mrt 2024 | Utrecht |
Do 28 mrt 2024 | n.t.b. |
Vr 19 apr 2024 | Utrecht |
Vr 3 mei 2024 | Utrecht |
Vr 31 mei 2024 | Amsterdam |
Vr 21 jun 2024 | Utrecht |
Do 26 & vr 27 sep 2024 | Elspeet |
Vr 11 okt 2024 | Amsterdam |
Vr 1 nov 2024 | Utrecht |
Locaties
De exacte locaties van de opleidingsdagen worden later bekendgemaakt. De meeste opleidingsdagen vinden plaats op de Universiteit Utrecht.
Universitair docenten
De docenten voor deze leergang zijn onder anderen:
Dr. Niels Bosma
Universitair hoofddocent Entrepreneurship, Utrecht University School of Economics, oprichter Social Entrepreneurship Initiative en Academisch Directeur Centre for Entrepreneurship
Dr. Karin Geuijen
Universitair docent Public Governance and Management, Universiteit Utrecht
Prof. mr. dr. Manuel Lokin
Hoogleraar Ondernemingsrecht, Universiteit Utrecht
Prof. dr. Jaap Schaveling
Hoogleraar Samenwerken & Leiderschap, Nyenrode Business Universiteit
Dr. Helen Toxopeus
Postdoctoraal onderzoeker Sustainable Finance Lab, Universiteit Utrecht
Dr. Katrin Merfeld
Universitair docent Marketing & Business Development, Universiteit Utrecht
Dr. Abdulkader Kaakeh
Universitair docent Finance, Universiteit Utrecht
Dr. Leendert de Bell
Universitair docent Entrepreneurship, Universiteit Utrecht
Experts, trainers en business coaches
De experts, trainers en business coaches voor deze leergang zijn onder anderen:
Margit Sleeuwenhoek
Docent en leiderschapscoach aan Nyenrode Business Universiteit
Jacoline Plomp
Managing Director Impact House
Pieter van Osch
Co founder Scale Up Impact en auteur van ‘De Betekenisformule’
Jeannot Marx
Senior consultant business process management bij PwC
Caroline Olde Rikkert
Trainer en coach Love2speak
Pjotr Anthoni
Manager Tax bij PwC Nederland
Mitra Tydeman
Docent Tilburg University / Senior manager Knowledge center bij PwC Nederland
Nynke Struik
Programmamanager Sociaal Ondernemen, Rabo Foundation
Oscar Westra van Holthe
Westra van Holthe coaching en advies, systemisch coach en organisatie-opstellingen
Coaching
Roeland Weebers (Pawlik), Carolien van Wersch (directeur Voor Goed), Richard Janssen (Nyenrode), Monique Zandbergen (Pawlik) en Sanne Nieuwenhuis (Pawlik).
Best practices
Bartel Geleijnse
Founder The Colour Kitchen
Cathelijne Lania
Founder A Beautiful story
Sprekers zijn onder voorbehoud van wijzigingen.
Toegangseisen
De Leergang Sociaal Ondernemen richt zich op ervaren en ambitieuze sociaal ondernemers met een maatschappelijk doel. Je hebt al succesvol een product of dienst ontwikkeld en in de markt gezet. Daarnaast:
- Heeft jouw onderneming een maatschappelijke missie;
- Bestaat jouw onderneming langer dan 1 jaar (d.w.z. minimaal een jaar ingeschreven bij KvK);
- Bedient jouw onderneming een markt en maakt omzet;
- Onderhoudt jouw onderneming een website;
- Beschik je over minimaal hbo-denkniveau;
- Heb je groeiambitie met je onderneming.
Een selectiegesprek met de programme board vormt onderdeel van de aanmeldingsprocedure voor deze leergang.
Financiering
Om deelname voor social enterprises toegankelijk te maken, stellen Stichting DOEN, Rabobank Foundation, Fonds CCHO en ING Nederland, beurzen beschikbaar variërend van € 3.000 tot € 5.000.
Certificaat
Bij een succesvolle afronding van het programma ontvang je een certificaat van de Universiteit Utrecht.
Interesse?
Downloads
Tjeerd van Raalte, directeur JINC
Laura van Holk, Founder Hannah's
Loth van Veen, Founder Intermijn
Hoe blikken onze alumni terug op de leergang?
Lees de ervaringen van Marc Boekenstijn (algemeen directeur van Stunt)