Leergang Sociaal Ondernemen

  • LocatieUtrecht
  • Duur10 maanden
  • StartmomentFebruari 2025
  • VoertaalNederlands
  • OnderwijsvormOp locatie
  • DiplomeringCertificaat
  • Prijs€7.695

Als succesvol sociaal ondernemer ben je continu op zoek naar de juiste balans tussen idealen en winst maken, stabiliseren en innoveren, zakelijk en privé. Tijdens de Leergang Sociaal Ondernemen geven experts je theoretische, praktische en persoonlijke verdieping om deze uitdagingen aan te gaan en jouw onderneming een stap verder te brengen.

Doelgroep

De leergang is ontwikkeld voor ervaren en ambitieuze sociaal ondernemers met een maatschappelijk doel. Je hebt al succesvol een product of dienst ontwikkeld en in de markt gezet.

Leerdoelen

Aan het eind van deze leergang:

  • Heb je veel theoretische en praktische kennis gericht op persoonlijke en zakelijke groei;
  • Weet je de kennis toe te passen in veranderende zakelijke en maatschappelijke omgevingen;
  • Ben je in staat heldere besluiten te nemen omtrent passende vormen van leiderschap;
  • Ben je in staat constructieve gesprekken te voeren met (potentiële) financiers;
  • Stuur je gecontroleerd en transparant op de maatschappelijke waarde die jouw onderneming creëert.

Financiering

Om deelname voor social enterprises toegankelijk te maken, stellen Stichting DOEN, Rabobank Foundation, Fonds CCHO en ING Nederland, beurzen beschikbaar variërend van € 3.000 tot € 5.000.

De kracht van sociaal ondernemen: bouwen aan een betere toekomst

“Tijdens de leergang nemen de ondernemers vaak ingrijpende en rigoureuze beslissingen. Het is een inspirerende, gezamenlijke reis en bij het final pitch event is het mooi om te zien hoe alles samenvalt voor elke individuele ondernemer.”

Founder en facilitator Nicole Verhoeven MSc.

Partners

Deze leergang wordt mede mogelijk gemaakt door Stichting DOEN, Rabo Foundation, PWC, CCHO Fonds voor Opleiding en Ondernemerschap, en ING Nederland fonds.

Tijdsinvestering

Tijdens een periode van tien maanden komen in 15 opleidingsdagen thema’s aan de orde die spelen binnen de bedrijfsvoering van groeiende ondernemingen.

Als deelnemer heb je 1 x per 3 weken een opleidingsdag. De gemiddelde tijdsinvestering bedraagt ongeveer 4 uur per week. Dat is inclusief voorbereiding, opdrachten en de opleidingsdagen.

Opzet

Het programma bestaat uit verschillende onderdelen waarbij de eigen organisatie het uitgangspunt is. De academische basis vormt de grondslag voor het programma, voor de interactie in de workshops en voor de intervisie. Dat verschaft ondernemers een solide basis voor de toekomst.

Veel interactie met professionals en mede ondernemers zorgt voor nieuwe inzichten en vaardigheden. De coaching en intervisiesessies zijn gericht op het onderzoeken van specifieke vraagstukken op het gebied van leiderschapsontwikkeling en strategie.

Programma in het kort

De leergang start met een tweedaagse training over persoonlijk leiderschap, waarin je kennismaakt met de groep en werkt vanuit het principe ‘vertrouwen is de basis van leren’. Vervolgens gaat de leergang in op:

  • De (mix van) maatschappelijke en financieel-economische doelstellingen;
  • De strategische beleidsvoering;
  • De juridische vormgeving;
  • De financiële kansen en uitdagingen;
  • Het realiseren en meten van de uitkomsten en effecten van sociaal ondernemen.

Daarnaast behandelen ervaren sociaal ondernemers diverse praktijkdilemma’s.

Werkvormen

  • Gedurende de leergang is er ruime aandacht voor persoonlijk leiderschap, onder meer via een tweedaagse training bij aanvang van het traject. Aan het einde van de leergang staat een tweedaagse training ‘systemisch opschalen’ gepland.
  • De leergang omvat substantiële coaching en intervisie.
  • We maken gebruik van een flipped classroom: voorafgaand krijg je kennis en theorie, zodat je tijdens de opleidingsdagen kunt discussiëren, toepassen, en dilemma’s kunt uitwerken.
  • De leergang sluit af met een feestlijk Final Pitch Event in de vorm van een dragons den: een uitgelezen kans om jouw sociaal onderneming te pitchen voor een panel van potentiële impact-investeerders.

“De combinatie van kennis ophalen, ervaringen delen en werken aan persoonlijke vaardigheden leidt tot een (groei)strategie die past bij de organisatie én de persoonlijkheid van de ondernemer. Het geeft ondernemers en stakeholders een solide basis voor de toekomst.”

Dr. Niels Bosma, professor Social Entrepreneurship

Overzicht (onder voorbehoud)

Data

Locatie

Do 13 en vr 14 feb 2025

Hotel & Congrescentum Mennorode

Do 13 en vr 14 mrt 2025

Universiteitsbibliotheek op Drift, Utrecht

Vr 28 mrt 2025

Utrecht

Vr 18 apr 2025

n.t.b.

Vr 9 mei 2025

Utrecht

Vr 23 mei 205

Utrecht

Vr 6 jun 2025

Utrecht

Vr 5 sep 2025

n.t.b.

Do 2 en vr 3 okt 2025

Hotel & Congrescentum Mennorode

Vr 10 okt 2025

Stichting DOEN

Vr 7 nov 2025

Academiegebouw Universiteit Utrecht

Locaties

De meeste opleidingsdagen vinden plaats op de Universiteit Utrecht. Aanvullende locaties zijn onder andere:

  • Hotel & Congrescentum Mennorode
  • Academiegebouw Universiteit Utrecht
  • Stichting DOEN
  • Op locatie bij een sociaal ondernemer

Programmamanager

Nicole Verhoeven MSc.

Nicole Verhoeven MSc.

Universitair docenten

De docenten voor deze leergang zijn onder anderen:

Dr. Niels Bosma
Universitair hoofddocent Entrepreneurship, Utrecht University School of Economics, oprichter Social Entrepreneurship Initiative en Academisch Directeur Centre for Entrepreneurship

Dr. Karin Geuijen
Universitair docent Public Governance and Management, Universiteit Utrecht

Prof. mr. dr. Manuel Lokin
Hoogleraar Ondernemingsrecht, Universiteit Utrecht

Dr. Helen Toxopeus
Postdoctoraal onderzoeker Sustainable Finance Lab, Universiteit Utrecht

Dr. Katrin Merfeld
Universitair docent Marketing & Business Development, Universiteit Utrecht

Dr. Abdulkader Kaakeh
Universitair docent Finance, Universiteit Utrecht

Dr. Leendert de Bell
Universitair docent Entrepreneurship, Universiteit Utrecht

Mitra Tydeman Docent Tilburg University / Senior manager Knowledge center bij PwC Nederland

Experts, trainers en business coaches

De experts, trainers en business coaches voor deze leergang zijn onder anderen:

Margit Sleeuwenhoek
Docent en leiderschapscoach aan Nyenrode Business Universiteit

Jacoline Plomp Managing Director Impact House

Pieter van Osch Co founder Scale Up Impact en auteur van ‘De Betekenisformule’

Jeannot Marx
Senior consultant business process management bij ConQuaestor

Caroline Olde Rikkert Trainer en coach Love2speak

Pjotr Anthoni Senior manager Tax bij PwC Nederland en bestuurslid Code Sociaal Ondernemen

Nynke Struik Programmamanager Sociaal Ondernemen, Rabo Foundation

Oscar Westra van Holthe Westra van Holthe coaching en advies, systemisch coach en organisatie-opstellingen

Coaching

Roeland Weebers (Pawlik), Carolien van Wersch (directeur Voor Goed), Richard Janssen (Nyenrode Business Universiteit), Monique Zandbergen (Pawlik) en Sanne Nieuwenhuis (Pawlik).

Best practices

Bartel Geleijnse
Founder The Colour Kitchen

Sprekers zijn onder voorbehoud van wijzigingen.

Toegangseisen

De Leergang Sociaal Ondernemen richt zich op ervaren en ambitieuze sociaal ondernemers met een maatschappelijk doel. Je hebt al succesvol een product of dienst ontwikkeld en in de markt gezet. Daarnaast:

  • Heeft jouw onderneming een maatschappelijke missie;
  • Bestaat jouw onderneming langer dan 1 jaar (d.w.z. minimaal een jaar ingeschreven bij KvK);
  • Bedient jouw onderneming een markt en maakt omzet;
  • Onderhoudt jouw onderneming een website;
  • Beschik je over minimaal hbo-denkniveau;
  • Heb je groeiambitie met je onderneming.

Een selectiegesprek met de program board vormt onderdeel van de aanmeldingsprocedure voor deze leergang.

Financiering

Om deelname voor social enterprises toegankelijk te maken, stellen Stichting DOEN, Rabo Foundation, CCHO Fonds voor Opleiding en Ondernemerschap, en ING Nederland fonds, beurzen beschikbaar variërend van € 3.000 tot € 5.000.

Certificaat

Bij een succesvolle afronding van het programma ontvang je een certificaat van de Universiteit Utrecht.

Vragen?

Nicole Verhoeven MSc.

Nicole Verhoeven MSc.

Volg ons via:

Hoe blikken onze alumni terug op de leergang?

  • Lees de ervaring van

    Daniël Klijn en Marleen van der Kolk

    Daniël zette een organisatie op voor het ontwikkelen en opleiden van verenigingsbesturen. Marleen is directeur van Stichting Zwerfjongeren Nederland en van Stichting Bouwdepot. Marleen: ‘’In deze opleiding leer ik werken met wetenschappelijke modellen en kan ik beter uitleggen waarom ik doe wat ik doe.’’

  • Lees de ervaring van

    Marieke Kamphuis en Machteld Rijnten

    Marieke en Machteld zijn co-founders van The Substitute: dé gids in de duurzame transitie van de meubelbranche. Machteld: “Je leert te kijken naar wat je meeneemt als ondernemer, naar wat jouw ‘rugzakje’ is, en daar de positieve punten uit te halen voor je bedrijf.”

  • Lees de ervaring van

    Stéphanie van Gerven en Michiel van Rijn van Alkemade

    Stéphanie van Gerven is directeur bestuurder van Stichting Thuisgekookt. Michiel van Rijn van Alkemade, mede-eigenaar en directeur van More2Win. Stéphanie: “Er ontstaan vaak langdurige relaties, vanuit vriendschap, maar ook als collega-ondernemers, om elkaar raad te geven en te ondersteunen.”

  • Lees de ervaring van

    Jan Willem van Bokhorst en Iris van Beers

    Jan Willem van Bokhorst is mede-eigenaar van Oscar Circulair, Iris van Beers is mede-eigenaar van Mixblik. Jan Willem: ‘’Een jaar werken áán je sociale onderneming in plaats van erin geeft veel inzicht en nieuw perspectief.’’

  • Lees de ervaring van

    Ellen-Rose Kambel

    Ellen-Rose Kambel startte de Rutu Foundation, een stichting die zich inzet om het meertalige en interculturele onderwijs de norm te maken. Ellen-Rose: ‘’Winst maken is geen schande, maar een noodzaak als jij je bedrijf wilt verduurzamen.’’

  • Lees de ervaring van

    Erwin van Asselt

    Erwin van Asselt is initiatiefnemer, aanjager en het gezicht van BuurtMaaltijden, een organisatie die maaltijden verstrekt aan mensen die deze goed kunnen gebruiken. Erwin: “Om onze maatschappelijke missie voort te kunnen zetten, zijn we een meer commerciële strategie gaan voeren.”

Tjeerd van Raalte, directeur JINC

Laura van Holk, Founder Hannah's

Loth van Veen, Founder Intermijn