Leergang Sociaal Ondernemen
Als succesvol sociaal ondernemer ben je continu op zoek naar de juiste balans tussen idealen en winst maken, stabiliseren en innoveren, zakelijk en privé. Tijdens de Leergang Sociaal Ondernemen geven experts je theoretische, praktische en persoonlijke verdieping om deze uitdagingen aan te gaan en jouw onderneming een stap verder te brengen.
Doelgroep
De leergang is ontwikkeld voor ervaren en ambitieuze sociaal ondernemers met een maatschappelijk doel. Je hebt al succesvol een product of dienst ontwikkeld en in de markt gezet.
Leerdoelen
Aan het eind van deze leergang:
- Heb je veel theoretische en praktische kennis gericht op persoonlijke en zakelijke groei;
- Weet je de kennis toe te passen in veranderende zakelijke en maatschappelijke omgevingen;
- Ben je in staat heldere besluiten te nemen omtrent passende vormen van leiderschap;
- Ben je in staat constructieve gesprekken te voeren met (potentiële) financiers;
- Stuur je gecontroleerd en transparant op de maatschappelijke waarde die jouw onderneming creëert.
Financiering
Om deelname voor social enterprises toegankelijk te maken, stellen Stichting DOEN, Rabobank Foundation, Fonds CCHO en ING Nederland, beurzen beschikbaar variërend van € 3.000 tot € 5.000.
De kracht van sociaal ondernemen: bouwen aan een betere toekomst
“Tijdens de leergang nemen de ondernemers vaak ingrijpende en rigoureuze beslissingen. Het is een inspirerende, gezamenlijke reis en bij het final pitch event is het mooi om te zien hoe alles samenvalt voor elke individuele ondernemer.”
Founder en facilitator Nicole Verhoeven MSc.
Partners
Deze leergang wordt mede mogelijk gemaakt door Stichting DOEN, Rabo Foundation, PWC, CCHO Fonds voor Opleiding en Ondernemerschap, en ING Nederland fonds.
Tijdsinvestering
Tijdens een periode van tien maanden komen in 15 opleidingsdagen thema’s aan de orde die spelen binnen de bedrijfsvoering van groeiende ondernemingen.
Als deelnemer heb je 1 x per 3 weken een opleidingsdag. De gemiddelde tijdsinvestering bedraagt ongeveer 4 uur per week. Dat is inclusief voorbereiding, opdrachten en de opleidingsdagen.
Opzet
Het programma bestaat uit verschillende onderdelen waarbij de eigen organisatie het uitgangspunt is. De academische basis vormt de grondslag voor het programma, voor de interactie in de workshops en voor de intervisie. Dat verschaft ondernemers een solide basis voor de toekomst.
Veel interactie met professionals en mede ondernemers zorgt voor nieuwe inzichten en vaardigheden. De coaching en intervisiesessies zijn gericht op het onderzoeken van specifieke vraagstukken op het gebied van leiderschapsontwikkeling en strategie.
Programma in het kort
De leergang start met een tweedaagse training over persoonlijk leiderschap, waarin je kennismaakt met de groep en werkt vanuit het principe ‘vertrouwen is de basis van leren’. Vervolgens gaat de leergang in op:
- De (mix van) maatschappelijke en financieel-economische doelstellingen;
- De strategische beleidsvoering;
- De juridische vormgeving;
- De financiële kansen en uitdagingen;
- Het realiseren en meten van de uitkomsten en effecten van sociaal ondernemen.
Daarnaast behandelen ervaren sociaal ondernemers diverse praktijkdilemma’s.
Werkvormen
- Gedurende de leergang is er ruime aandacht voor persoonlijk leiderschap, onder meer via een tweedaagse training bij aanvang van het traject. Aan het einde van de leergang staat een tweedaagse training ‘systemisch opschalen’ gepland.
- De leergang omvat substantiële coaching en intervisie.
- We maken gebruik van een flipped classroom: voorafgaand krijg je kennis en theorie, zodat je tijdens de opleidingsdagen kunt discussiëren, toepassen, en dilemma’s kunt uitwerken.
- De leergang sluit af met een feestlijk Final Pitch Event in de vorm van een dragons den: een uitgelezen kans om jouw sociaal onderneming te pitchen voor een panel van potentiële impact-investeerders.
“De combinatie van kennis ophalen, ervaringen delen en werken aan persoonlijke vaardigheden leidt tot een (groei)strategie die past bij de organisatie én de persoonlijkheid van de ondernemer. Het geeft ondernemers en stakeholders een solide basis voor de toekomst.”
Dr. Niels Bosma, professor Social Entrepreneurship
Overzicht (onder voorbehoud)
Data | Locatie |
---|---|
Do 13 en vr 14 feb 2025 | Hotel & Congrescentum Mennorode |
Vr 7 en za 8 mrt 2025 | Utrecht |
Vr 28 mrt 2025 | Utrecht |
Vr 18 apr 2025 | n.t.b. |
Vr 9 mei 2025 | Utrecht |
Vr 23 mei 205 | Utrecht |
Vr 6 jun 2025 | Utrecht |
Vr 5 sep 2025 | n.t.b. |
Do 2 en vr 3 okt 2025 | Hotel & Congrescentum Mennorode |
Vr 10 okt 2025 | Stichting DOEN |
Vr 7 nov 2025 | Het Academiegebouw, Utrecht |
Locaties
De meeste opleidingsdagen vinden plaats op de Universiteit Utrecht. Aanvullende locaties zijn onder andere:
- Hotel & Congrescentum Mennorode
- Het Academiegebouw
- Stichting DOEN
- Op locatie bij een sociaal ondernemer
Universitair docenten
De docenten voor deze leergang zijn onder anderen:
Dr. Niels Bosma
Universitair hoofddocent Entrepreneurship, Utrecht University School of Economics, oprichter Social Entrepreneurship Initiative en Academisch Directeur Centre for Entrepreneurship
Dr. Karin Geuijen
Universitair docent Public Governance and Management, Universiteit Utrecht
Prof. mr. dr. Manuel Lokin
Hoogleraar Ondernemingsrecht, Universiteit Utrecht
Dr. Helen Toxopeus
Postdoctoraal onderzoeker Sustainable Finance Lab, Universiteit Utrecht
Dr. Katrin Merfeld
Universitair docent Marketing & Business Development, Universiteit Utrecht
Dr. Abdulkader Kaakeh
Universitair docent Finance, Universiteit Utrecht
Dr. Leendert de Bell
Universitair docent Entrepreneurship, Universiteit Utrecht
Mitra Tydeman Docent Tilburg University / Senior manager Knowledge center bij PwC Nederland
Experts, trainers en business coaches
De experts, trainers en business coaches voor deze leergang zijn onder anderen:
Margit Sleeuwenhoek
Docent en leiderschapscoach aan Nyenrode Business Universiteit
Jacoline Plomp Managing Director Impact House
Pieter van Osch Co founder Scale Up Impact en auteur van ‘De Betekenisformule’
Jeannot Marx
Senior consultant business process management bij ConQuaestor
Caroline Olde Rikkert Trainer en coach Love2speak
Pjotr Anthoni Senior manager Tax bij PwC Nederland en bestuurslid Code Sociaal Ondernemen
Nynke Struik Programmamanager Sociaal Ondernemen, Rabo Foundation
Oscar Westra van Holthe Westra van Holthe coaching en advies, systemisch coach en organisatie-opstellingen
Coaching
Roeland Weebers (Pawlik), Carolien van Wersch (directeur Voor Goed), Richard Janssen (Nyenrode Business Universiteit), Monique Zandbergen (Pawlik) en Sanne Nieuwenhuis (Pawlik).
Best practices
Bartel Geleijnse
Founder The Colour Kitchen
Sprekers zijn onder voorbehoud van wijzigingen.
Toegangseisen
De Leergang Sociaal Ondernemen richt zich op ervaren en ambitieuze sociaal ondernemers met een maatschappelijk doel. Je hebt al succesvol een product of dienst ontwikkeld en in de markt gezet. Daarnaast:
- Heeft jouw onderneming een maatschappelijke missie;
- Bestaat jouw onderneming langer dan 1 jaar (d.w.z. minimaal een jaar ingeschreven bij KvK);
- Bedient jouw onderneming een markt en maakt omzet;
- Onderhoudt jouw onderneming een website;
- Beschik je over minimaal hbo-denkniveau;
- Heb je groeiambitie met je onderneming.
Een selectiegesprek met de program board vormt onderdeel van de aanmeldingsprocedure voor deze leergang.
Financiering
Om deelname voor social enterprises toegankelijk te maken, stellen Stichting DOEN, Rabo Foundation, CCHO Fonds voor Opleiding en Ondernemerschap, en ING Nederland fonds, beurzen beschikbaar variërend van € 3.000 tot € 5.000.
Certificaat
Bij een succesvolle afronding van het programma ontvang je een certificaat van de Universiteit Utrecht.
Interesse?
Downloads
Hoe blikken onze alumni terug op de leergang?
-
Lees de ervaring van
Daniël Klijn en Marleen van der Kolk
Daniël zette een organisatie op voor het ontwikkelen en opleiden van verenigingsbesturen. Marleen is directeur van Stichting Zwerfjongeren Nederland en van Stichting Bouwdepot. Marleen: ‘’In deze opleiding leer ik werken met wetenschappelijke modellen en kan ik beter uitleggen waarom ik doe wat ik doe.’’
-
Lees de ervaring van
Marieke Kamphuis en Machteld Rijnten
Marieke en Machteld zijn co-founders van The Substitute: dé gids in de duurzame transitie van de meubelbranche. Machteld: “Je leert te kijken naar wat je meeneemt als ondernemer, naar wat jouw ‘rugzakje’ is, en daar de positieve punten uit te halen voor je bedrijf.”
-
Lees de ervaring van
Stéphanie van Gerven en Michiel van Rijn van Alkemade
Stéphanie van Gerven is directeur bestuurder van Stichting Thuisgekookt. Michiel van Rijn van Alkemade, mede-eigenaar en directeur van More2Win. Stéphanie: “Er ontstaan vaak langdurige relaties, vanuit vriendschap, maar ook als collega-ondernemers, om elkaar raad te geven en te ondersteunen.”
-
Lees de ervaring van
Jan Willem van Bokhorst en Iris van Beers
Jan Willem van Bokhorst is mede-eigenaar van Oscar Circulair, Iris van Beers is mede-eigenaar van Mixblik. Jan Willem: ‘’Een jaar werken áán je sociale onderneming in plaats van erin geeft veel inzicht en nieuw perspectief.’’
-
Lees de ervaring van
Ellen-Rose Kambel
Ellen-Rose Kambel startte de Rutu Foundation, een stichting die zich inzet om het meertalige en interculturele onderwijs de norm te maken. Ellen-Rose: ‘’Winst maken is geen schande, maar een noodzaak als jij je bedrijf wilt verduurzamen.’’
-
Lees de ervaring van
Erwin van Asselt
Erwin van Asselt is initiatiefnemer, aanjager en het gezicht van BuurtMaaltijden, een organisatie die maaltijden verstrekt aan mensen die deze goed kunnen gebruiken. Erwin: “Om onze maatschappelijke missie voort te kunnen zetten, zijn we een meer commerciële strategie gaan voeren.”