- Onderwijs
- Filters verwijderen
Filter op:
Digitale geletterdheid
Docenten in het voortgezet onderwijs leren om digitale geletterdheid (ICT-basisvaardigheden, informatievaardigheden, mediawijsheid en Computational thinking) te integreren in hun dagelijkse lespraktijk.
Burgerschap en educatie
De cursus richt zich op het integreren van burgerschapsvorming in het onderwijs, waarbij aan de ene kant zowel de theoretische achtergronden als de praktische toepassing in de klas aan de orde komen en aan de andere kant en zowel inhoud als didactiek van het vak.
Diversiteitssensitief lesgeven in de praktijk
In de cursus werk je aan een eigen onderwijsdilemma in relatie tot (culturele) diversiteit. Je voert een klein actiegericht onderzoek uit naar dit dilemma. Je gebruikt hierbij o.a. input van peers en begeleiders.
Meer halen uit de NCO-rapportages (train-de-trainer)
In deze bijeenkomst laten we zien hoe je scholen kunt leren betekenis te geven aan de figuren uit de NCO-rapportages, en hoe je er concrete acties uithaalt.
Toekomstbehendig ontwikkelen als leraar
Het beroep van leraar is veeleisend. Leraar zijn en blijven betekent dat je niet alleen mee kunt bewegen met veranderingen in het onderwijs, maar ook ‘toekomstbehendig’ verbeteringen agendeert en organiseert.
Kleinschalig onderzoek in de school
In deze cursus ga je als leraar een kleinschalig onderzoek in jouw school opzetten en uitvoeren en je betrekt daar je collega’s bij. Dit onderzoek is praktijkgericht en onderwijskundig/pedagogisch van aard.
Begeleiden en beoordelen van profielwerkstukken
In deze cursus van vier dagdelen leer je hoe je leerlingen begeleidt bij hun onderzoeksproces, hoe je effectief feedback geeft en motiveert en hoe je voor een eerlijke beoordeling zorgt.
Word leraar in het voortgezet onderwijs
De Universiteit Utrecht biedt legio opleidingsmogelijkheden (voltijd, deeltijd, zij-instroomtraject) als je leraar wilt worden in de onder- en/of bovenbouw van het voortgezet onderwijs.
Leergang Didactiek onderwijs voor professionals
Deze leergang ondersteunt docenten bij de (door)ontwikkeling van onderwijs voor professionals, met veel ruimte voor eigen leerdoelen, uitwisseling van ervaringen met collega’s en toepassing van het geleerde op de eigen onderwijspraktijk.
De leergang bevat drie gezamenlijke sessies, met daarnaast individuele coaching, intervisie en onderlinge uitwisseling.
Teaching in Higher Education in an International Classroom (THEIC)
This course offers the didactic teaching qualification course for teachers of Universities of Applied Sciences with a focus on the international classroom.
Data in de school
In deze cursus doorloop je de cyclus van datageïnformeerd werken: vraagstelling, data verzamelen en analyseren, interpreteren, vervolgstappen bepalen.
Doe meer met toetsen
In deze cursus gaan we in op waaróm we toetsen, welke toets je kiest en hoe dat aansluit bij je toetsvisie.
Onderzoek van promovendi begeleiden
In deze cursus leer je omgaan met de verschillende rollen die je hebt bij het begeleiden van promovendi, en vergroot je je eigen handelingsrepertoire.
Motivatie en zelfsturing
In deze workshop bespreken we modellen over motivatie en zelfsturing, die van belang zijn wanneer je hier als tutor aandacht aan wilt besteden.
Research planning and time management
Training for PhD students to improve planning and time management skills.
Het begeleiden van keuzes maken
In deze workshop wordt aan de hand van een model inzichtelijk gemaakt wat kiezen inhoudt en wat dat van de student en de tutor vraagt.
Decaan in de klas
In deze workshop bespreken we hoe je in klasverband aan de slag gaat met studiekeuze, en welke activerende werkvormen hierbij passen. We testen ze in de praktijk, en scherpen ze aan.
Werkgeheugen in de klas
Je leert aan de hand van wetenschappelijke inzichten hoe je instructieaanpassingen kunt inzetten om het werkgeheugen van leerlingen te ondersteunen.
Borging toetskwaliteit en eindniveau voor examencommissies
In deze leergang gaan we dieper in op de verantwoordelijkheden van examencommissies, welke kennis over toetsen en beoordelen nodig is, en hoe de opleiding de rollen en taken op een verstandige manier kan vervullen.
Beeld- en Didactisch Coachen (opleiding)
In de opleiding Beeld- en Didactisch Coachen worden de basisvaardigheden van didactisch coachen geïntegreerd met Beeldcoaching.
Intercultural Competences: dealing with cultural perspectives in education
This course supports teachers in developing the skills, knowledge and attitudes to effectively adapt your teaching to the specific needs of a diverse classroom.
Vragenlijst Interpersoonlijk Leraarsgedrag (VIL)
De Vragenlijst Interpersoonlijk Leraarsgedrag (VIL) gaat over het gedrag van een docent in de klas en geeft een beeld van zijn handelswijze. Je zou de VIL ook kunnen kennen als IPP of IPL.
Kritisch denken stimuleren in de klas
In deze training kijken we naar hoe kritisch denken er precies uitziet binnen jouw vak en kijken we naar de vormgeving hiervan.
Leerlingen leren kiezen
In deze workshop bespreken we de theorie achter het maken van studiekeuzes. We focussen op hoe leerlingen een studiekeuze maken, en oefenen we met tools om ze te helpen reflecteren op hun studiekeuzeproces.
Effectieve studievaardigheden aanleren
Leer in deze workshop hoe je als docent de studievaardigheden van je studenten kunt stimuleren.