
Ombudsfunctionaris in breed perspectief
Een (interne of externe) ombudsfunctie is een waardevolle functie om de relatie tussen de organisatie en de mensen om wie het gaat te herstellen en hiervan te leren. In deze masterclass voor ervaren en geïnteresseerde professionals, staat het leren met en het leren van elkaar centraal. Door met elkaar in gesprek te gaan over de verschillende dilemma’s en uitdagingen, wordt de ombudsfunctie in al zijn facetten verder uitgediept.
Doelgroep
De masterclass is ontwikkeld voor professionals met geruime, relevante werkervaring vanuit HRM, rechtsbijstand, klachtenfuncties, ombudswerk, mediation, advocatuur, vertrouwenswerk en andere verwante functies die interesse hebben in en willen reflecteren op de (mogelijke) waarde van een ombudsfunctie.
De masterclass sluit aan bij professionals uit diverse werkvelden, denk aan overheidsinstanties, zorgsector, onderwijsinstellingen, financiële sector, non-profitorganisaties, bedrijfsleven, media en journalistiek.
Gelet op het strategische karakter van deze masterclass wordt van deelnemers een actieve en betrokken houding verwacht.
Leerdoelen
Je maakt in deze masterclass kennis met alle facetten van het ombudswerk. We verkennen mogelijkheden om te kunnen interveniëren vanuit de functie van ombudsfunctionaris waar andere vormen van interventie niet toereikend zijn.
De functie biedt mogelijkheden om aspecten van recht, advisering, bemiddeling, onderzoek, vertrouwenswerk en het bieden van een luisterend oor als vorm van conflictoplossing te combineren.
“Ombudswerk van groot belang voor het bereiken van een rechtvaardige oplossing.”
Dr. Carla Goosen MDR
Tijdsinvestering
Het programma bestaat uit vijf opeenvolgende dagen (10:00 tot 17:00 uur, inclusief verzorgde lunch).
Inhoud
In het programma wordt gereflecteerd op de waarde van de ombudsfunctie bij arbeidsrechtelijke klachten, in het hoger onderwijs, in de sport, in de zorg en de ombudsfunctie in relatie tot de overheid. Ook wordt ruimte gemaakt voor de eigen ontwikkeling en het eigen portfolio; de onderzoeksopdracht waar eenieder vanuit de eigen werksetting aan heeft gewerkt.
Het curriculum kenmerkt zich door een mix van hoogwaardige kennisoverdracht, training van vaardigheden en het begeleiden in de richting van een afgewogen afstemming met alle betrokkenen: een symbiose van kennis, kunde en attitude van de ombudsfunctionaris.
Tijdens de masterclass staat het leren met, maar ook zeker het leren van elkaar centraal. Juist door met elkaar in gesprek te gaan over de verschillende dilemma’s en uitdagingen, wordt de ombudsfunctie in al zijn facetten uitgediept.
Programma in het kort
Het programma omvat presentaties van gerenommeerde deskundigen en ervaren professionals uit verschillende sectoren. Elke dag heeft een eigen thema, met als doel de deelnemers inzicht te geven in de veelzijdigheid en complexiteit van het ombudswerk.
Data
De volgende editie van de masterclass vindt plaats van 19 tot en met 23 januari 2026.
Docenten
- Mr. drs. Hester Bais jurist, toezichthouder, advocaat en commissaris binnen de financiële wereld
- Sir Rob Behrens de (voormalig) Parliamentary and Health Service Ombudsman in het Verenigd Koninkrijk
- Alma van Bommel voorzitter van het Utrechts Ombudsloket
- Prof. mr. dr. Gerrard Boot hoogleraar Arbeidsrecht, Universiteit Leiden en raadsheer van het Gerechtshof Amsterdam
- Dr. Inge Claringbould associate professor aan het departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO) van de Universiteit Utrecht
- Mr. Mirjam Decoz arbeidsrechtadvocaat en zelfstandig onderzoeker
- Prof. mr. dr. Adriaan Dorresteijn voormalig decaan faculteit Recht, Economie, Bestuur en Organisatie, Universiteit Utrecht en voormalig decaan Rechtsgeleerdheid Open Universiteit, emeritus hoogleraar Internationaal Ondernemingsrecht
- Marc Dullaert eerste Kinderombudsman van Nederland
- Dr. Carla Goosen MDR psycholoog/mediator, systeemtherapeut en opleider/intervisiebegeleider van vertrouwenspersonen, mediators, advocaten en gedragswetenschappers
- Dr. Paul Herfs ombudsman Hogeschool voor de Kunsten Utrecht en voormalig ombudsfunctionaris Universiteit Utrecht, Hogeschool Utrecht en UMC Utrecht
- Mr. dr. Leo Klijn interim-ombudsfunctionaris op universiteiten/hogescholen en mede-initiator van deze masterclass
- Prof. dr. Frank Koerselman emeritus hoogleraar psychiatrie en psychotherapie, UMC Utrecht
- Prof. mr. dr. Marjan Olfers hoogleraar Sport en Recht, Vrije Universiteit Amsterdam.
- Mr. dr. Thomas Riesthuis universitair docent rechtstheorie aan de Universiteit Utrecht
- Drs. Jacqueline Schoone ad interim ombudsfunctionaris Wageningen University & Research
- Mr. Reinier van Zutphen de Nationale Ombudsman
Bovenstaande sprekers zijn onder voorbehoud van wijzigingen.
Toelatingseisen
De masterclass is ontwikkeld voor professionals met geruime, relevante werkervaring vanuit HRM, rechtsbijstand, klachtenfuncties, ombudswerk, mediation, advocatuur, vertrouwenswerk en andere verwante functies.
De masterclass sluit aan bij professionals uit diverse werkvelden, denk aan overheidsinstanties, zorgsector, onderwijsinstellingen, financiële sector, non-profitorganisaties, bedrijfsleven, media en journalistiek.
Er is plek voor maximaal 20 deelnemers.
Certificaat
Indien je alle bijeenkomsten hebt bijgewoond en het programma met goed gevolg hebt afgerond, ontvang je een certificaat van de Universiteit Utrecht.
PE-punten
De opleiding bestaat uit 5 bijeenkomsten van 7 uur (incl. lunchpauze). Met het volgen van deze opleiding kunt u 30 PE-punten (PE: 2) ontvangen.

Aanmelden
Downloads

“De vijfdaagse masterclass ‘Ombudsfunctionaris in breed perspectief’ schetst een duidelijk beeld van de mogelijkheden in organisaties om met zorgen en klachten om te gaan. Het biedt een goede plaatsbepaling van de ombudsfunctionaris naast de vertrouwenspersoon, klachtenfunctionaris en andere bestaande ‘loketten’. De ‘ombuds’ wordt in organisaties en overheden verschillend ingezet. Deze masterclass ondersteunt jou bij de ontwikkeling van ombudswerk binnen jouw organisatie.”

“In de masterclass ‘Ombudsfunctionaris in breed perspectief’ komt het ombudswerk in al zijn facetten aan de orde. Niet alleen door een zeer gevarieerd aanbod van goede sprekers, maar ook door de ontmoetingen met de cursisten, een divers gezelschap: allen actief in klacht- of ombudswerk of met het voornemen daartoe. Heel inspirerend!
Bij klachtbehandeling heb je veel aan de vaardigheden die je je als mediator eigen hebt gemaakt. Na de afronding van mijn werk als advocaat mediator ben ik, geïnspireerd door deze masterclass werkzaam, als voorzitter en lid van diverse klachtencommissies en ombudsfunctionaris van de vVCP.”

Voordat ik begon aan de functie van ‘ombudsfunctionaris medewerkers’ bij de Radboud Universiteit, dacht ik dat ik met mijn ervaring van meer dan 30 jaar arbeidsrechtadvocaat en meer dan 20 jaar gecertificeerd MfN-mediator, mijn werkzaamheden met gemak zou kunnen uitvoeren. Niets was minder waar. De complexe organisatie van een universiteit, de politieke dynamiek en de specifieke rol en taken van een ombudsfunctionaris maken het tot een vak apart.
Ik heb veel kennis en kunde opgedaan bij deze masterclass van de Universiteit Utrecht. Goede docenten en alle onderwerpen die voor een ombudsfunctionaris van belang zijn passeerden de revue, zoals onderzoek doen en een jaarverslag opstellen. Bovendien was het contact met andere ombudsfunctionarissen goud waard. Elkaar sindsdien even bellen om te sparren wordt makkelijker en ik heb er een goede intervisiegroep aan overgehouden. Start je met de functie, dan is deze masterclass een must!