Workshop persoonsgericht begeleiden

  • n.n.b.
  • Lessen in Nederlands
  • StartVolgt
  • Duur2,5 uren

Als docent, tutor of studentbegeleider heb je regelmatig individuele gesprekken met studenten – over studietaken, studievoortgang in z’n algemeen en soms ook persoonlijke problemen. Om die gesprekken te voeren, kun je je bekwamen in gespreksvaardigheden, communicatie- en begeleidingsmodellen. Maar nog belangrijker is je basishouding als begeleider. Deze bepaalt in sterke mate de kwaliteit van de relatie – en daarmee ook van de begeleiding.

In deze workshop werken we met de zogenaamde trias van Carl Rogers. Rogers was een bekende humanistische psycholoog en grondlegger van de person-centered therapy. Zijn trias vormt een standaard voor de houding van een hulpverlener of begeleider. Daarbij draait het om:

  • Congruentie
  • Empathie
  • Onvoorwaardelijke acceptatie

Begeleiden volgens deze principes, biedt studenten de ruimte om “zelfverantwoordelijk” hun eigen situatie te veranderen. Tegelijk helpt deze houding jou als begeleider om bewust (en begrensd) je rol in te vullen. In de workshop bespreken we de uitgangspunten en de context van de trias van Rogers. Daarnaast doen we oefeningen waarmee je reflecteert op de drie kenmerken, zodat je je hier verder in kunt bekwamen.

Leerdoelen:
Na afloop van de workshop:

  • Heb je de uitgangspunten van de persoonsgerichte benadering van Carl Rogers verkend in de context van studentbegeleiding
  • Heb je gereflecteerd op je begeleidershouding
  • Heb je geoefend met de trias van Rogers, de grondhouding van een begeleider

Geschikt voor:
Docenten/tutoren, studieadviseurs, studentbegeleiders. De workshop biedt zowel verdieping als praktische handvatten voor iedereen die met studenten werkt en diens begeleidingsvaardigheden wil versterken vanuit een persoonsgerichte benadering.

Duur:
2,5 uur

Aanmelden voor deze cursus is nog niet mogelijk.