Filter by:
Digitale geletterdheid
Docenten in het voortgezet onderwijs leren om digitale geletterdheid (ICT-basisvaardigheden, informatievaardigheden, mediawijsheid en Computational thinking) te integreren in hun dagelijkse lespraktijk.
Burgerschap en educatie
De cursus richt zich op het integreren van burgerschapsvorming in het onderwijs, waarbij aan de ene kant zowel de theoretische achtergronden als de praktische toepassing in de klas aan de orde komen en aan de andere kant en zowel inhoud als didactiek van het vak.
Diversiteitssensitief lesgeven in de praktijk
In de cursus werk je aan een eigen onderwijsdilemma in relatie tot (culturele) diversiteit. Je voert een klein actiegericht onderzoek uit naar dit dilemma. Je gebruikt hierbij o.a. input van peers en begeleiders.
Meer halen uit de NCO-rapportages (train-de-trainer)
In deze bijeenkomst laten we zien hoe je scholen kunt leren betekenis te geven aan de figuren uit de NCO-rapportages, en hoe je er concrete acties uithaalt.
Toekomstbehendig ontwikkelen als leraar
Het beroep van leraar is veeleisend. Leraar zijn en blijven betekent dat je niet alleen mee kunt bewegen met veranderingen in het onderwijs, maar ook ‘toekomstbehendig’ verbeteringen agendeert en organiseert.
Kleinschalig onderzoek in de school
In deze cursus ga je als leraar een kleinschalig onderzoek in jouw school opzetten en uitvoeren en je betrekt daar je collega’s bij. Dit onderzoek is praktijkgericht en onderwijskundig/pedagogisch van aard.
Begeleiden en beoordelen van profielwerkstukken
In deze cursus van vier dagdelen leer je hoe je leerlingen begeleidt bij hun onderzoeksproces, hoe je effectief feedback geeft en motiveert en hoe je voor een eerlijke beoordeling zorgt.
Word leraar in het voortgezet onderwijs
De Universiteit Utrecht biedt legio opleidingsmogelijkheden (voltijd, deeltijd, zij-instroomtraject) als je leraar wilt worden in de onder- en/of bovenbouw van het voortgezet onderwijs.
Course Didactics for continuing education
N/A
Teaching in Higher Education in an International Classroom (THEIC)
This course offers the didactic teaching qualification course for teachers of Universities of Applied Sciences with a focus on the international classroom.
Data in de school
In deze cursus doorloop je de cyclus van datageïnformeerd werken: vraagstelling, data verzamelen en analyseren, interpreteren, vervolgstappen bepalen.
Doe meer met toetsen
In deze cursus gaan we in op waaróm we toetsen, welke toets je kiest en hoe dat aansluit bij je toetsvisie.
Supervising PhD Research
Supervisors participating in this course will expand their own repertoire and gain more insight in their style and possibilities of guiding PhD’s.
Motivation and self-management
In this workshop we discuss relevant models on motivation and self-management for tutors who want to address these topics.
Research planning and time management
Training for PhD students to improve planning and time management skills.
Guiding decision making
In this workshop, a model is used to illustrate what decision making means and what it requires from the student and the tutor.
Decaan in de klas
In deze workshop bespreken we hoe je in klasverband aan de slag gaat met studiekeuze, en welke activerende werkvormen hierbij passen. We testen ze in de praktijk, en scherpen ze aan.
Werkgeheugen in de klas
Je leert aan de hand van wetenschappelijke inzichten hoe je instructieaanpassingen kunt inzetten om het werkgeheugen van leerlingen te ondersteunen.
Course for members of Board of Examiners: ensuring assessment quality and final attainment level
In this course, we will cover the responsibilities of Boards of Examiners, what knowledge they need on assessement, and how the programme can fill the roles and tasks in a sensible manner.
Beeld- en Didactisch Coachen (opleiding)
In de opleiding Beeld- en Didactisch Coachen worden de basisvaardigheden van didactisch coachen geïntegreerd met Beeldcoaching.
Intercultural Competences: dealing with cultural perspectives in education
This course supports teachers in developing the skills, knowledge and attitudes to effectively adapt your teaching to the specific needs of a diverse classroom.
Questionnaire on Teacher Interaction (QTI)
The Questionnaire on Teacher Interaction (QTI) maps the interaction between teacher and students.
Kritisch denken stimuleren in de klas
In deze training kijken we naar hoe kritisch denken er precies uitziet binnen jouw vak en kijken we naar de vormgeving hiervan.
Leerlingen leren kiezen
In deze workshop bespreken we de theorie achter het maken van studiekeuzes. We focussen op hoe leerlingen een studiekeuze maken, en oefenen we met tools om ze te helpen reflecteren op hun studiekeuzeproces.
Teaching effective study skills
In this workshop you will learn how you as a teacher can stimulate the study skills of your students.