Ombudsfunctionaris in breed perspectief

In short
Leer van toonaangevende experts uit wetenschap én praktijk
Krijg houvast in juridische kaders en ethische dilemma’s
Ontwikkel je rol als onafhankelijke, effectieve verbinder
Bouw aan je netwerk van professionals uit uiteenlopende sectoren
AanmeldenMeld je vóór 1 september 2025 aan en profiteer van early-bird korting
  • Certificaat, PE-punten
  • € 2.500
  • Lessen in Nederlands
  • LocatieUtrecht
  • Start19 januari 2026
  • Duur5 (opeenvolgende) dagen

Waarom deze opleiding?

De rol van ombudsfunctionaris is sterk in opkomst, juist nu klachten, conflicten en signalen vaker maatschappelijk en ethisch van aard zijn. In onderwijs, zorg, overheid en bedrijfsleven groeit de behoefte aan iemand die – los van hiërarchie of procedures – onafhankelijk kan luisteren, interveniëren en verbinden.

Maar het vak is nog volop in ontwikkeling. Er is geen wettelijke basis. De positionering is kwetsbaar. Het gezag van de ombudsfunctionaris rust op overtuiging, zorgvuldigheid en legitimiteit.

Juist daarom is professionele reflectie en intervisie essentieel.

Deze opleiding biedt je de ruimte om:

  • je rol als ombudsfunctionaris of klachtenfunctionaris te verdiepen
  • vanuit diverse invalshoeken te leren over effectieve en proportionele klachtbehandeling
  • je eigen moreel kompas en beroepshouding te versterken

Profiteer van early-bird korting!

Meld je vóór 1 september 2025 aan voor deze opleiding en profiteer van het early-bird tarief van €2.500. Bij inschrijving vanaf 1 september 2025 betaal je het reguliere tarief van €2.650.

Voor wie is deze opleiding?

Deze opleiding is ontwikkeld voor professionals met ruime ervaring in:

  • HRM of arbeidsrecht
  • vertrouwenswerk of klachtenbehandeling
  • mediation of ombudswerk
  • rechtsbijstand, governance of compliance
  • journalistiek, toezicht of beleidsadvisering

Je werkt in of voor organisaties binnen de publieke of semipublieke sector, zoals: onderwijs, zorg, overheid, media, non-profit of financiële dienstverlening. Je wilt reflecteren op je rol, concrete dilemma’s delen en bijdragen aan de ontwikkeling van dit bijzondere vakgebied.

Tijdelijke actie: twee boeken cadeau bij deelname

Je krijgt bij deelname aan de opleiding twee boeken cadeau:

  • Volgende keer beter! Leren van klachten over je organisatie van Manja Bomhoff en Yvonne van der Vlugt.
  • The importance of ombuds work van Paul Herfs.

Wat leer je?

Je krijgt zicht op het volledige speelveld van de ombudsfunctie. Dat betekent:

  • klachten leren analyseren, interpreteren en behandelen
  • kiezen tussen adviseren, bemiddelen of onderzoeken
  • omgaan met grenzen, verwachtingen en rolspanningen
  • signalen vertalen naar structurele verandering
  • werken met behoorlijkheidsnormen, moreel leiderschap en systemisch inzicht

Je leert niet alleen van docenten, maar ook van elkaar. Samen verken je hoe je – vanuit gezag zonder macht – verschil kunt maken.

Ombudswerk van groot belang voor het bereiken van een rechtvaardige oplossing.

Dr. Carla Goosen MDR

Opzet & inhoud

  • 5 opeenvolgende dagen | 10:00 – 17:00 uur | inclusief lunch

  • Elke dag staat in het teken van een thema, met bijdragen van topsprekers, onder wie Reinier van Zutphen (Nationale Ombudsman) en Rob Behrens (UK Parliamentary Ombudsman).

Inhoud per dag

Dag 1 – Fundament & visie

  • Introductie ombudswerk (Marc Dullaert)
  • Positionering binnen de organisatie (Adriaan Dorresteijn)
  • Systemisch werken (Carla Goosen)
  • Reflectie op de rol (Paul Herfs)

Dag 2 – Overheid & bestuur

  • Moreel leiderschap in publieke context (Thomas Riesthuis)
  • Gemeentelijke dilemma’s (Alma van Bommel)
  • Lessen uit de financiële wereld (Hester Bais)

Dag 3 – Onderwijs

  • Arbeidsconflicten en governance (Gerrard Boot)
  • Opzetten van de functie (Jacqueline Schoone)
  • Praktijkervaringen en onderzoek (Leo Klijn, Inge Claringbould)

Dag 4 – Zorg & macht

  • Lastige cliënten & dynamiek (Frank Koerselman)
  • Macht en verantwoordelijkheid (Marjan Olfers)
  • Behoorlijkheid en klachtonderzoek (Mirjam Decoz)

Dag 5 – Reflectie & toekomst

  • Internationaal perspectief (Rob Behrens, UK)
  • Herstellen van vertrouwen in overheid (Reinier van Zutphen)
  • Presentatie eigen portfolio en afronding

Docenten & sprekers (selectie)

  • Reinier van Zutphen – Nationale Ombudsman
  • Rob Behrens – voormalig UK Parliamentary Ombudsman
  • Marc Dullaert – eerste Kinderombudsman van Nederland
  • Carla Goosen – psycholoog, mediator, programmaleider
  • Paul Herfs – ombudsman en vertrouwenspersoon
  • Hester Bais – jurist, toezichthouder
  • Gerrard Boot – hoogleraar arbeidsrecht
  • Jacqueline Schoone – interim-ombudsfunctionaris
  • Leo Klijn, Marjan Olfers, Inge Claringbould e.a.

Sprekers onder voorbehoud van wijzigingen

Overzicht

Datum

Onderdeel

Tijden

Locatie

Ma 19 jan 2026

Dag 1 – Fundament & visie

10.00 - 17.00 uur

Academiegebouw, Domplein 29, Utrecht.

Di 20 jan 2026

Dag 2 – Overheid & bestuur

10.00 - 17.00 uur

Academiegebouw, Domplein 29, Utrecht.

Wo 21 jan 2026

Dag 3 – Onderwijs

10.00 - 17.00 uur

Academiegebouw, Domplein 29, Utrecht.

Do 22 jan 2026

Dag 4 – Zorg & macht

10.00 - 17.00 uur

Academiegebouw, Domplein 29, Utrecht.

Vr 23 jan 2026

Dag 5 – Reflectie & toekomst

10.00 - 17.00 uur

Academiegebouw, Domplein 29, Utrecht.

Programmacoördinator

Dr. Carla Goosen MDR

Dr. Carla Goosen MDR
  • Dr. Carla Goosen MDR is psycholoog/mediator, systeemtherapeut en opleider/intervisiebegeleider van vertrouwenspersonen, mediators, advocaten en gedragswetenschappers.

Docenten en sprekers

  • Mr. drs. Hester Bais jurist, toezichthouder, advocaat en commissaris binnen de financiële wereld
  • Sir Rob Behrens de (voormalig) Parliamentary and Health Service Ombudsman in het Verenigd Koninkrijk
  • Alma van Bommel voorzitter van het Utrechts Ombudsloket
  • Prof. mr. dr. Gerrard Boot hoogleraar Arbeidsrecht, Universiteit Leiden en raadsheer van het Gerechtshof Amsterdam
  • Dr. Inge Claringbould associate professor aan het departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO) van de Universiteit Utrecht
  • Mr. Mirjam Decoz arbeidsrechtadvocaat en zelfstandig onderzoeker
  • Prof. mr. dr. Adriaan Dorresteijn voormalig decaan faculteit Recht, Economie, Bestuur en Organisatie, Universiteit Utrecht en voormalig decaan Rechtsgeleerdheid Open Universiteit, emeritus hoogleraar Internationaal Ondernemingsrecht
  • Marc Dullaert eerste Kinderombudsman van Nederland
  • Dr. Carla Goosen MDR psycholoog/mediator, systeemtherapeut en opleider/intervisiebegeleider van vertrouwenspersonen, mediators, advocaten en gedragswetenschappers
  • Dr. Paul Herfs ombudsman Hogeschool voor de Kunsten Utrecht en voormalig ombudsfunctionaris Universiteit Utrecht, Hogeschool Utrecht en UMC Utrecht
  • Mr. dr. Leo Klijn interim-ombudsfunctionaris op universiteiten/hogescholen en mede-initiator van deze masterclass
  • Prof. dr. Frank Koerselman emeritus hoogleraar psychiatrie en psychotherapie, UMC Utrecht
  • Prof. mr. dr. Marjan Olfers hoogleraar Sport en Recht, Vrije Universiteit Amsterdam.
  • Mr. dr. Thomas Riesthuis universitair docent rechtstheorie aan de Universiteit Utrecht
  • Drs. Jacqueline Schoone ad interim ombudsfunctionaris Wageningen University & Research
  • Mr. Reinier van Zutphen de Nationale Ombudsman

Bovenstaande sprekers zijn onder voorbehoud van wijzigingen.

Profiteer van early-bird korting!

Meld je vóór 1 september 2025 aan voor de masterclass en profiteer van het early-bird tarief van €2.500. Bij inschrijving vanaf 1 september 2025 betaal je het reguliere tarief van €2.650.

Toelatingseisen

Deze opleiding is bedoeld voor professionals met aantoonbare ervaring in bijvoorbeeld:

  • HRM of arbeidsrecht
  • vertrouwenswerk of klachtenafhandeling
  • ombudswerk, mediation of rechtsbijstand
  • governance, integriteit of beleidsadvisering

Deelnemers komen uit uiteenlopende sectoren zoals overheid, zorg, onderwijs, media, bedrijfsleven en non-profit. Er is plek voor maximaal 20 deelnemers. We verwachten een actieve, reflectieve leerhouding.

Aanmelden

Aanmelden is mogelijk tot en met zaterdag 15 november 2025.

Meld je hier aan

Certificaat

Indien je alle bijeenkomsten hebt bijgewoond en het programma met goed gevolg hebt afgerond, ontvang je een certificaat van de Universiteit Utrecht.

PE-punten

De opleiding bestaat uit 5 bijeenkomsten van 7 uur (incl. lunchpauze). Met het volgen van deze opleiding kun je 30 PE-punten (PE: 2) ontvangen.

Vragen?

Chantal Kooyman

Chantal Kooyman

Volg ons via:

Makiri Mual

“De vijfdaagse masterclass ‘Ombudsfunctionaris in breed perspectief’ schetst een duidelijk beeld van de mogelijkheden in organisaties om met zorgen en klachten om te gaan. Het biedt een goede plaatsbepaling van de ombudsfunctionaris naast de vertrouwenspersoon, klachtenfunctionaris en andere bestaande ‘loketten’. De ‘ombuds’ wordt in organisaties en overheden verschillend ingezet. Deze masterclass ondersteunt jou bij de ontwikkeling van ombudswerk binnen jouw organisatie.”

Charlotte van Beukering

“In de masterclass ‘Ombudsfunctionaris in breed perspectief’ komt het ombudswerk in al zijn facetten aan de orde. Niet alleen door een zeer gevarieerd aanbod van goede sprekers, maar ook door de ontmoetingen met de cursisten, een divers gezelschap: allen actief in klacht- of ombudswerk of met het voornemen daartoe. Heel inspirerend!

Bij klachtbehandeling heb je veel aan de vaardigheden die je je als mediator eigen hebt gemaakt. Na de afronding van mijn werk als advocaat mediator ben ik, geïnspireerd door deze masterclass werkzaam, als voorzitter en lid van diverse klachtencommissies en ombudsfunctionaris van de vVCP.”

Nancy Viellevoye-Geers

Voordat ik begon aan de functie van ‘ombudsfunctionaris medewerkers’ bij de Radboud Universiteit, dacht ik dat ik met mijn ervaring van meer dan 30 jaar arbeidsrechtadvocaat en meer dan 20 jaar gecertificeerd MfN-mediator, mijn werkzaamheden met gemak zou kunnen uitvoeren. Niets was minder waar. De complexe organisatie van een universiteit, de politieke dynamiek en de specifieke rol en taken van een ombudsfunctionaris maken het tot een vak apart.

Ik heb veel kennis en kunde opgedaan bij deze masterclass van de Universiteit Utrecht. Goede docenten en alle onderwerpen die voor een ombudsfunctionaris van belang zijn passeerden de revue, zoals onderzoek doen en een jaarverslag opstellen. Bovendien was het contact met andere ombudsfunctionarissen goud waard. Elkaar sindsdien even bellen om te sparren wordt makkelijker en ik heb er een goede intervisiegroep aan overgehouden. Start je met de functie, dan is deze masterclass een must!