Leergang Selectie in het Hoger Onderwijs

In short
Ontwikkel een selectieprocedure die past bij jouw opleiding.
Leer bias te verminderen en juridische kaders te waarborgen.
Werk samen met onderzoekers van verschillende universiteiten.
Vergroot je netwerk in het hoger onderwijs.
Tijdsinvestering: 3 dagbijeenkomsten (10:00–16:00).
AanmeldenMeld je uiterlijk 9 februari aan
  • Certificaat
  • Lessen in Nederlands
  • LocatieUtrecht
  • Start5 maart 2026
  • Duur3 bijeenkomsten

Ontwikkel, evalueer en verfijn jouw selectieprocedure

In deze Leergang Selectie Hoger Onderwijs ontdek je hoe je selectieprocedures kunt ontwikkelen en, op basis van evaluatie, verder kunt verbeteren binnen jouw opleiding. De leergang is hands-on opgezet, waarbij je nadenkt over je eigen (bestaande) procedure, passende instrumenten kiest en leert deze succesvol te implementeren en evalueren. Met directe feedback van de docenten en collega-professionals vertaal je wetenschappelijke inzichten naar de praktijk.

Direct toepasbare kennis en vaardigheden

De Leergang Selectie Hoger Onderwijs combineert theorie en praktijk: jij werkt aan je eigen selectieprocedure, terwijl de docenten actuele wetenschappelijke inzichten toelichten. Het programma volgt de stappen van het ADDIE-model, met veel ruimte voor jouw eigen vragen en cases.

Praktisch voordeel voor jouw werk:

  • (Her)ontwerp een procedure die zowel inhoudelijk als qua vorm aansluit bij jouw opleiding.
  • Leer hoe je selectiecriteria formuleert en passende instrumenten kiest.
  • Pas kennis direct toe in je werkcontext en ontvang gerichte feedback.

Wat levert deze leergang mij op als professional?

  • Een (her)ontwikkelde selectieprocedure, van criteria tot evaluatie.
  • Inzicht in selectie-instrumenten, hun voor- en nadelen en de keuzes die daarbij horen.
  • Kennis van en handvatten voor het evalueren van je procedure.
  • Handvatten om bias in selectie te herkennen en verminderen.
  • Certificaat van de Universiteit Utrecht

Is deze leergang iets voor mij?

Deze leergang is bedoeld voor medewerkers van universiteiten en hogescholen die betrokken zijn bij selectieprocessen, zoals:

  • Opleidingsdirecteuren
  • Leden van selectiecommissies
  • Beleidsmedewerkers die nauw betrokken zijn bij selectie

Ervaring met selectieprocessen is aanbevolen, maar geen formele toelatingseis.

Onderwijs voor professionals aan de UU

Ga je deze opleiding volgen? Dan ben je verzekerd van hoogwaardig onderwijs aan onze breed georiënteerde, internationale onderzoeksuniversiteit. Daar komt bij dat wij als enige universiteit in Nederland wetenschappelijk onderzoek doen naar hóe professionals leren. Je bent er dus verzekerd van dat onze didactiek specifiek op jouw behoeften als professional is afgestemd.

Binnen ons aanbod voor professionals delen onze topwetenschappers hun actuele kennis met je. Doordat deelnemers tegelijkertijd hun praktijkkennis inbrengen ontstaan nieuwe inzichten die je als professional direct kunt gebruiken in je werk. Daarbij wordt je door deelname onderdeel van een relevant, professioneel netwerk.

Interactief en praktijkgericht

De Leergang bestaat uit drie intensieve bijeenkomsten van een dag (10:00 – 16:00 uur), waarin je theorie afwisselt met praktijkopdrachten en casusbesprekingen:

  • Sessie 1: Welkom, algemene randvoorwaarden, alignment van selectie, formuleren van selectiecriteria
  • Sessie 2: Terugkoppeling bevindingen, keuze van selectie-instrumenten, uitwerking eerste instrument
  • Sessie 3: Uitwerking van volledige procedure, implementatie, verdieping in juridische en specifieke vraagstukken, evaluatie

Werkvormen: input theorie, praktijkopdrachten en feedback van collega’s.

Wat gaan we doen?

  • Sessie 1 - Van uitgangspunt naar selectiecriteria

    Tijdens deze sessie maken we kennis met elkaar als groep. We starten met een aantal kernbegrippen rondom selectie, verschillende typen selectie, kaders en randvoorwaarden. Daarna gaan we aan de slag met het vertalen van benodigde vaardigheden voor de opleiding naar selectiecriteria.

  • Sessie 2 - Selectie-instrumenten kiezen en uitwerken

    Aan de hand van de eigen selectiecriteria, werken we verder aan het koppelen van geschikte selectie instrumenten. We bespreken wat er bekend is over de verschillende instrumenten vanuit onderzoek en overwegingen om voor (combinaties van) bepaalde instrumenten te kiezen. Daarbij is er aandacht voor ongewenste bijeffecten van de selectie instrumenten.

  • Sessie 3 - Procedure implementeren en evalueren

    Vanuit de uitgewerkte procedure richten we ons kort op de uitvoering. Daarna gaan we aan de slag met de evaluatie. Hoe weet je of de doelen van de selectieprocedure zijn behaald? En voorspellen de gekozen instrumenten inderdaad wat je beoogt hebt? Aan de hand van deze vragen, bepaal je of en op welke manier, je de selectieprocedure verder kan versterken.

Welke tijdsinvestering vraagt deze leergang van mij?

Tijdens de sessies werk je stap voor stap aan een voorstel. Tussen de sessies door bespreek je je voortgang en ideeën met collega’s binnen je opleiding. Op die manier blijf je ook buiten de sessies actief met de inhoud bezig. De feedback en input die je krijgt, neem je weer mee naar de volgende sessies om verder te verwerken. Er is geen eindpresentatie.

Actualiteit van de leergang

De cursus wordt gegeven door docenten die het onderzoek, het actuele beleid én de praktijk van selectie kennen. Alle docenten hebben meegeschreven aan het handboek Selectie hoger onderwijs.

Overzicht

Bijeenkomst

Datum

Onderwerp

Tijd

Locatie

Sessie 1

Do 5 mrt 2026

Van uitgangspunt naar selectiecriteria

10.00 - 16.00 uur

Utrecht

Sessie 2

Wo 15 apr 2026

Selectie-instrumenten kiezen en uitwerken

10.00 - 16.00 uur

Utrecht

Sessie 3

Ma 1 jun 2026

Procedure implementeren en evalueren

10.00 - 16.00 uur

Utrecht

Waar wordt deze leergang gegeven?

De leergang wordt uitsluitend op locatie aangeboden, in het centrum van Utrecht. Het is niet mogelijk de leergang online te volgen.

Van wie ga ik leren in deze leergang?

De docenten die onderwijs voor professionals verzorgen, zijn inhoudelijk sterk onderlegd en actief betrokken bij relevant, actueel onderzoek binnen hun vakgebied. Ze combineren academische diepgang met een scherp inzicht in de praktijk, waardoor ze de leefwereld van deelnemers goed begrijpen.

De uitstekende didactische vaardigheden van onze docenten zijn specifiek afgestemd op hoe professionals leren: praktijkgericht, interactief en toepasbaar. Bovendien hechten zij veel waarde aan samenwerking en creëren zij een leeromgeving waarin dialoog, kennisuitwisseling en co-creatie centraal staan.

Programmacoördinator

Dr. Ada Kool

Dr. Ada Kool
  • Ada Kool is universitair docent bij de afdeling Educatie aan de Universiteit Utrecht. In haar onderzoek houdt zij zich bezig met selectie in het hoger onderwijs. Ze combineert praktijkervaring – onder andere als lid van een selectiecommissie – met wetenschappelijke kennis. Eerder was ze (co)projectleider van het project Select-UU gericht op praktijkonderzoek naar selectieprocedures in bachelor- en masteropleidingen. Zij is medeauteur van het handboek Selectie in Hoger Onderwijs.

Docent

Sanne Schreurs

Sanne Schreurs
  • Sanne Schreurs is universitair docent Toetsing aan de Universiteit Maastricht (FHML, School of Health Professions Education). Ze doet onderzoek naar selectie en toetsing in het hoger onderwijs, met een focus op het gezondheidszorgonderwijs.

    Als eerste auteur van het Handboek Selectie in Hoger Onderwijs combineert ze wetenschappelijke inzichten met praktijkervaring in beleid, procesbegeleiding en training. In de leergang helpt Sanne deelnemers om selectie zorgvuldig, transparant en rechtvaardig vorm te geven — en beter te begrijpen als onderdeel van het opleidingsproces.

Docent

Dr. Kitty Cleutjens

Dr. Kitty Cleutjens
  • Kitty Cleutjens is universitair hoofddocent bij de afdeling pathologie van de faculteit Health, Medicine and Life Sciences van de Universiteit Maastricht. In haar onderzoek houdt zij zich bezig met selectie en toetsing t.b.v. hoger onderwijs in het domein Geneeskunde en medische vervolgopleidingen.

    Ze combineert wetenschappelijke inzichten met praktijkervaring – o.a. als voorzitter van de selectiecommissie en voorzitter van de examencommissie van de opleiding geneeskunde van de Universiteit Maastricht. Kitty is medeauteur van het handboek Selectie in Hoger Onderwijs.

Met gastbijdrage van:

  • Karen Stegers-Jager (Radboud MC Health Academy)

Hoe meld ik mij aan?

Dankjewel voor jouw interesse in de leergang Selectie in het Hoger Onderwijs. Je meldt je aan via de gele aanmeldbutton.

De uiterste inschrijfdatum voor deze leergang is maandag 9 februari.

Inhoudelijke vragen?

Dr. Ada Kool

Dr. Ada Kool

Praktische vragen?

Ellen Linderhof

Ellen Linderhof