• LocatieUtrecht
  • Duur2 bijeenkomsten
  • Startmoment4 april 2024
  • VoertaalNederlands
  • OnderwijsvormOp locatie
  • DiplomeringCertificaat
  • Prijs€150

In deze tweedelige workshop bespreken we hoe je in klasverband aan de slag gaat met studiekeuze, en welke activerende werkvormen hierbij passen. We testen ze in de praktijk, en scherpen ze aan.

In klasverband bezig zijn met studiekeuze heeft verschillende voordelen. In een één-op-één gesprek met leerlingen is het niet altijd makkelijk om de leerling aan de praat te krijgen, vrij te laten denken en te laten reflecteren. Daarnaast willen we graag dat leerlingen zelf en actief bezig zijn met hun studiekeuze, en die vanuit allerlei invalshoeken benaderen. Bovendien voeren leerlingen andere gesprekken met hun peers dan met hun mentoren en decanen. Activerende werkvormen en uitwisseling tussen peers maken dat mogelijk. Ook kan het een mooie kennismaking zijn met de decaan en de drempel lager maken om alsnog individueel in gesprek te gaan. En tot slot is het samen nadenken over en werken aan de studiekeuze een stuk leuker!

Leerdoelen

Na afloop van deze workshop:

  • Heb je inzicht in de meerwaarde van werken aan studiekeuze met een hele klas;
  • Heb je goede voorbeelden uitgewisseld en nieuwe voorbeelden meegekregen;
  • Heb je geoefend met en gereflecteerd op werken aan studiekeuze met de hele klas en waar nodig werkvormen en activiteiten aangepast;
  • Heb je lastige cases/situaties geanalyseerd mbv intervisie en oplossingen gegenereerd.

Bestemd voor

Decanen en mentoren in het voortgezet onderwijs en andere begeleiders van het studiekeuzeproces.

Prijs

€ 150,-

Opbouw tweedelige workshop

In de eerste bijeenkomst gaan we in op het waarom van activerende werkvormen en waar je aan moet denken bij het ontwerpen en gebruiken ervan. Er is volop gelegenheid voor het uitwisselen van elkaars goede voorbeelden, er wordt een aantal voorbeelden aangereikt, en indien gewenst ontwerpen we gezamenlijk nieuwe activiteiten voor specifieke situaties en leerdoelen. Je test in ieder geval één werkvorm uit in de praktijk, en reflecteert daarop.

In de tweede bijeenkomst gaan we in op de werkvormen en activiteiten die zijn uitgeprobeerd en hoe dat is bevallen. Waar nodig stellen we bij en scherpen we aan. Daarnaast worden in één of twee intervisierondes moeilijke situaties uitgeplozen en proberen we daar gezamenlijk oplossingen voor te vinden.

Data en tijden

  • Bijeenkomst 1: 4 april 2024 (14.00 - 16.00 uur)
  • Bijeenkomst 2: 18 april 2024 (14.00 - 16.00 uur)

Locatie

Utrecht Science Park

Trainer

Dr. Karin Smit

Dr. Karin Smit

Heb je een (onderwijskundige) vraag, of ben je benieuwd naar de mogelijkheden van een incompanytraining of adviestraject op maat? We denken graag met je mee.

Neem contact met ons op via: onderwijsadviesentraining@uu.nl of 030 253 2261.

Over Onderwijsadvies & Training

Onderwijsadvies & Training traint onderwijsprofessionals gedurende hun hele loopbaan. Wij bieden maatwerkoplossingen bij onderwijsvraagstukken, en geven scholen en opleidingen onderwijskundig advies. We verbinden kennis uit de wetenschap met de onderwijspraktijk om tot nieuwe perspectieven te komen. Onderwijsadvies & Training is onderdeel van de Universiteit Utrecht.

Betalings- en annuleringsvoorwaarden

Op alle diensten van Onderwijsadvies & Training zijn betalings- en annuleringsvoorwaarden van toepassing.

Volg ons via: