Organisatie, cultuur en management
Introductie
Het executive masterprogramma Organisatie, cultuur en management concentreert zich op de rol die cultuur, macht en context in organisaties spelen. Je beschouwt cultuur, macht en context in organisaties vanuit verschillende invalshoeken en perspectieven. Centraal daarin staat de bestuurs- en organisatiewetenschap. Je krijgt inzicht in machts- en culturele processen in dienstverlenende organisaties die functioneren in een veranderende omgeving met oog voor context.
Voorlichtingsavond - 8 oktober 2024
Wil je meer weten over dit masterprogramma? Bezoek dan op dinsdag 8 oktober 2024 de voorlichtingsavond van onze executive masterprogramma’s.
Doelgroep
De master is ontwikkeld voor ervaren leidinggevenden (bestuurders, directeuren en managers), (senior)beleidsmedewerkers en adviseurs. De praktijk wijst uit dat de master goed aansluit professionals die:
- Zich bewust zijn van veranderingen in zowel hun organisatie als de samenleving.
- De zin en betekenis van deze veranderingen willen begrijpen en in perspectief plaatsen om op deze ontwikkelingen te kunnen inspelen.
- Een procesblik hebben en centraal in alle dynamiek van verandering de mensen in de organisatie zien staan.
Leerdoelen
Na het afronden van dit masterprogramma heb je:
- Kennis van actuele theoretische inzichten uit de bestuurs- en organisatiewetenschappen.
- Een brede (theoretische) kijk op organiseren en organisatiecultuur en machtsprocessen in organisaties ontwikkeld.
- Inzicht in het systematisch analyseren en evalueren van veranderingstrajecten in jouw organisatie.
- Kennis van en vaardigheid in het opzetten, uitvoeren en presenteren van een wetenschappelijk gefundeerd onderzoek op het terrein van organisatie, cultuur en management.
Tijdsinvestering
Het studieprogramma bestaat uit acht cursussen en twee onderzoeksprojecten. Zowel in het eerste als tweede jaar zijn er 18 onderwijsdagen. Deze dagen zijn eens in de twee weken op donderdag (van 10.00 tot 20.30 uur). Alle onderwijsblokken worden afgerond met schriftelijke opdrachten.
De onderwijsdagen zijn over het algemeen als volgt opgebouwd:
- Eén dagdeel wordt gebruikt voor de onderdelen Methoden en technieken van onderzoek, het eerstejaars organisatieonderzoek en het afstudeeronderzoek.
- Twee dagdelen worden gereserveerd voor de thematische cursussen.
Eerstvolgende startdatum
De volgende editie van dit masterprogramma start op 23 januari 2025.
Jaar 1
Periode | Onderdeel | EC’s |
---|---|---|
februari t/m maart | Perspectieven op organiseren | 3.5 EC |
maart t/m juni | Cultuur en macht in organisaties | 7 EC |
augustus t/m oktober | Maatschappelijke veranderingen en de gevolgen voor organisaties | 5 EC |
oktober t/m november | Wetenschapsfilosofie | 3 EC |
Doorlopend | Lintmodule Methoden en technieken van onderzoek (incl. introductiecursus M&T) | 2 EC |
Doorlopend | Eerstejaars organisatieonderzoek | 9 EC |
Jaar 2
Periode | Onderdeel | EC’s |
---|---|---|
februari t/m april | Organisatieverandering in perspectief | 6 EC |
mei t/m juli | Meervoudig managen in publieke domeinen | 3.5 EC |
september t/m oktober | Interventie en theorie | 3 EC |
oktober t/m november | Succesvol besturen | 3 EC |
Doorlopend | Lintmodule Methoden en technieken van onderzoek | |
Doorlopend | Afstudeeronderzoek | 15 EC |
Locatie
De bijeenkomsten vinden plaats in Utrecht. De exacte onderwijslocaties volgen nog.
Programmacoördinator
Dr. Sander Kramer
Sander Kramer is als universitair docent verbonden aan het departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO) van de Universiteit Utrecht en één van de programmacoördinatoren van het executive masterprogramma Organisatie, cultuur en management. Hij is opgeleid als maatschappelijk werker en cross-cultureel psycholoog. Diversiteit en inclusie in organisaties hebben zijn specifieke interesse.
- s.a.kramer@uu.nl
- Bekijk profiel
Programmacoördinator
Drs. Gerolf Pikker
Gerolf Pikker is senior adviseur bij USBO Advies en programmacoördinator van het executive masterprogramma Organisatie, cultuur en management. Daarnaast treedt hij op als docent in het bachelor- en masteronderwijs van het departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO) van de Universiteit Utrecht.
- g.pikker@uu.nl
- Bekijk profiel
Docent
Dr. Maikel Waardenburg
Maikel Waardenburg is als universitair hoofddocent verbonden aan het departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO) van de Universiteit Utrecht. Zijn onderzoek concentreert zich op publiek-private interacties en samenwerkingsvraagstukken, in het bijzonder gericht op een vitale samenleving en kwetsbare groepen. Centrale thema’s in zijn onderzoek zijn: publiek-private interacties, systeemverandering en organisatieverandering. Zijn onderzoek richt zich met name op vraagstukken rond sociale inclusie en publieke gezondheid, toegespitst op het sociaal domein en de sportsector.
- m.waardenburg@uu.nl
- Bekijk profiel
Docent
Prof. dr. Maarten van Bottenburg
Maarten van Bottenburg is hoogleraar Bestuurs- en Organisatiewetenschap aan de Universiteit Utrecht. Universiteitsbreed is hij trekker van het focusgebied Sport & Society.
- m.vanbottenburg@uu.nl
- Bekijk profiel
Docent
Dr. Koen Damhuis
Koen Damhuis is als universitair docent werkzaam bij het departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO) van de Universiteit Utrecht.
- k.h.b.damhuis@uu.nl
- Bekijk profiel
Docent
Dr. Carina Schott
Carina Schott is als universitair docent verbonden aan het departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO) van de Universiteit Utrecht. Zij doet onderzoek op het snijvlak van Publiek Management, Psychologie en SHRM in de publieke sector.
- c.schott@uu.nl
- Bekijk profiel
Docent
Prof. dr. Mirko Noordegraaf
Mirko Noordegraaf is als hoogleraar Publiek Management verbonden aan het departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO) van de Universiteit Utrecht.
- m.noordegraaf@uu.nl
- Bekijk profiel
Docent
Dr. Marlot Kuiper
Marlot Kuiper is assistent-professor Publiek Management aan het departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO) van de Universiteit Utrecht.
- m.kuiper@uu.nl
- Bekijk profiel
Toelatingseisen
Onze masterprogramma’s zijn speciaal ontwikkeld voor professionals. De samenstelling van de groep is essentieel voor een kwalitatieve onderwijservaring. Leren met en van elkaar. Om deze reden hebben wij een aantal toelatingseisen opgesteld. Als deelnemer:
- Ben je afgestudeerd aan een instelling voor hoger onderwijs (minimaal een vierjarige bacheloropleiding) of wetenschappelijk onderwijs of in het bezit van een diploma dat daarmee gelijkgesteld kan worden.
- Heb je tenminste vier jaar relevante praktijkervaring in een leidinggevende en/of beleidsadviserende functie.
- Beschik je over voldoende kennis van de Engelse taal om Engelse teksten te kunnen bestuderen.
- Beschik je, met het oog op de verslagen en afstudeerscriptie, over een goede schrijfvaardigheid.
Aanmeldprocedure
Voldoe je aan de bovenstaande toelatingseisen, dan kun je je aanmelden voor een intakegesprek met de programmacoördinator. In het intakegesprek kan de programmacoördinator samen met jou vaststellen of je beschikt over de vereiste kennis en ervaring. Op deze wijze wordt gewaarborgd dat alle deelnemers met een voldoende kennis- en ervaringsniveau aan de opleiding beginnen.
Het maximum aantal deelnemers is 22. Plaatsing gebeurt op volgorde van aanmelding voor de 10 eerste plaatsen. Bij het toewijzen van de overige plaatsen wordt gekeken naar een gevarieerde samenstelling van de groep. Criteria als spreiding naar sector en functie en de man-vrouwverhouding spelen daarbij een belangrijke rol.
Aanmelddeadline
Om in februari 2025 te kunnen starten dien je je uiterlijk 1 oktober 2024 aan te melden.
Alumnivereniging AVEUM
Afgestudeerden van de executive masterprogramma’s hebben alumnivereniging AVEUM opgericht. Wil je meer weten over deze vereniging en haar activiteiten, ga dan naar de website van AVEUM.