Master Leiderschap in het publieke domein

In het kort
Ontwikkel een meervoudig perspectief op leiderschap.
Leer impactvol sturen in complexe omgevingen.
Pas strategisch denken direct toe in je werk.
Werk aan realistische casussen met ervaren experts.
Bouw een sterk netwerk van publieke leiders op.
AanmeldenMeld je alvast aan voor een intakegesprek
  • Masterdiploma
  • € 30.500
  • Lessen in Nederlands
  • LocatieUtrecht
  • StartFebruari 2027
  • Duur2 jaar
  • ECTS60 EC

Waar gaat de master over?

De executive master Leiderschap in het Publieke Domein hebben we ontwikkeld voor leidinggevenden die zich bezighouden met publieke vraagstukken en maatschappelijke opgaven. De master helpt je om deze verantwoordelijkheid te hanteren, want de leiderschapsrol is er niet eenvoudiger op geworden; de druk op organisaties met een publieke functie neemt toe en de roep om leiderschap daarmee ook. ‘Managen’ is niet genoeg gezien de opgaven waar we voor staan; ‘leiderschap tonen’ in de eigen organisatie en in het omringende krachtenveld is nodig.

Via deze master leer je op verschillende lagen - organisatorisch, politiek-bestuurlijk en persoonlijk - invulling geven aan die verwachting.

Voorlichtingsavond - 8 oktober 2025

Wil je meer weten over dit masterprogramma, kennismaken met de programmacoördinator en docenten en alumni bevragen op hun ervaringen? Bezoek dan op woensdag 8 oktober 2025 de voorlichtingsavond van onze executive masterprogramma’s.

Meer informatie en aanmelden

Wat levert deze master mij op als professional?

Binnen de executive master Leiderschap in het publieke domein kijken we op drie lagen naar leiderschap:

1. Een organisatorisch perspectief op leiderschap

Vanuit de breedte van de Bestuurs- en Organisatiewetenschappen kijken we onder andere naar leidinggeven aan (publieke) professionals, aan verandering en innovatie in organisaties en people management.

2. Een politiek-bestuurlijk perspectief op leiderschap

We verdiepen ons in ambtelijke verhoudingen, politieke en maatschappelijke gevoeligheden en samenwerking met publieke en private partners op (inter)nationaal niveau.

3. Een persoonlijk perspectief op leiderschap

Jouw professionele houding en vaardigheden in persoonlijk leiderschap bepalen in hoeverre je de opgedane kennis over leiderschapsperspectieven in je eigen werkdomein kunt toepassem. Daarom leer je tijdens de master ook hoe je als persoon reageert op je verantwoordelijkheden, rollen en taken en hoe je optimale persoonlijke effectiviteit realiseert.

Academische titel

Deze geaccrediteerde master geeft jou een academische titel. Na afronding hanteer jij een meervoudig perspectief op leiderschap; essentieel voor het (helpen) bijdragen aan het oplossen van maatschappelijke opgaven. Je bent in staat om theoretische inzichten naar je eigen werksituatie te vertalen en herkent uitdagingen van organisaties met een publieke functie waardoor je deze kunt omzetten in betekenisvolle veranderaanpakken.

Is deze master iets voor mij?

Als deelnemer aan deze master houd je je binnen een publieke of private organisatie bezig met publieke vraagstukken en maatschappelijke opgaven. De master is bedoeld voor:

  • Leidinggevenden met ervaring variërend van midden-managers tot bestuurders en directeuren,
  • (senior) Beleidsmedewerkers,
  • adviseurs,
  • professionals met leidinggevende taken.

Onderwijs voor professionals aan de UU

Neem je deel aan deze master? Dan ben je verzekerd van hoogwaardig onderwijs aan onze breed georiënteerde, internationale onderzoeksuniversiteit. Daar komt bij dat wij als enige universiteit in Nederland wetenschappelijk onderzoek doen naar hóe professionals leren. Je bent er dus verzekerd van dat onze didactiek specifiek op jouw behoeften als professional is afgestemd.

Binnen onze opleidingen voor professionals delen onze topwetenschappers hun actuele kennis met je. Doordat deelnemers tegelijkertijd hun praktijkkennis inbrengen ontstaan nieuwe inzichten die je als professional direct kunt gebruiken in je werk. Daarbij wordt je door deelname onderdeel van een relevant, professioneel netwerk.

Ontdek ook onze andere executive masterprogramma’s

  • Start januari 2026

    Bestuur en beleid voor professionals

    Verken in een geïntegreerd werk- en leertraject de wisselwerking tussen samenleving en openbaar bestuur en ontdek daarin je eigen rol.

  • Start januari 2026

    Organisatie, cultuur en management

    Verwerf inzicht in culturele machtsprocessen in dienstverlenende organisaties die functioneren in een veranderende omgeving met oog voor de context.

Wat is de opbouw van de master?

Als je alle onderdelen opeenvolgend behaald, ben je gedurende twee jaar ongeveer 15-20 uur per week bezig met deze executive master. Dat is exclusief de lesdagen die eens per twee weken plaatsvinden op donderdag. Na het afronden van deze master heb je vaardigheden opgedaan op verschillende niveau’s:

Academische vaardigheden

  • Je bent bekend met de belangrijkste theoretische inzichten uit de bestuurs- en organisatiewetenschappen.
  • Je hanteert een meervoudig leiderschapsperspectief waardoor je op een effectieve manier bijdraagt aan maatschappelijke opgaven en publieke vraagstukken.
  • Je weet hoe je een wetenschappelijk gefundeerd onderzoek op het terrein van bestuur, organisatie en management opzet, uitvoert en afrondt.

Organisatorisch leiderschap

  • Je identificeert uitdagingen in publieke organisaties en zet deze om naar effectieve veranderaanpakken.
  • Je weet hoe je leidinggeeft aan (publieke) professionals, inclusief people management, en je bezit de vaardigheden om leiding te geven aan verandering en innovatie binnen organisaties.

Politiek-bestuurlijk leiderschap

  • Je hebt een grondig begrip van ambtelijke verhoudingen en politieke gevoeligheden.
  • Je beheerst de nodige vaardigheden om effectieve samenwerkingen met publieke en private partners op (inter)nationaal niveau aan te gaan.

Persoonlijk leiderschap

  • Je hanteert een professionele houding en hebt de juiste vaardigheden voor persoonlijk leiderschap, inclusief inzicht in je eigen reacties op verantwoordelijkheden, rollen en taken.
  • Je kunt de verworven leiderschapsperspectieven toepassen en integreren in je eigen werkdomein.

Wat gaan we doen?

  • Module 1. Dynamieken in het politieke en bestuurlijke krachtenveld

    De wereld waarbinnen overheden en organisaties op het terrein van publieke dienstverlening functioneren is niet statisch. Verschillende bestuurlijke en maatschappelijke ontwikkelingen zijn zowel van invloed op wat zij (kunnen) doen en op hoe zij dat (kunnen) doen. Ons denken over hoe we zaken van publiek belang kunnen en moeten organiseren en realiseren verandert. Dat roept vragen op; waar komen die veranderingen vandaan? Welke nieuwe structuren leveren ze op? Welke (nieuwe) mechanismen ontstaan in de coördinatie van activiteiten van verschillende partijen?

    In deze module leer je het politieke en bestuurlijke krachtenveld waarbinnen organisaties met een publieke functie opereren kennen en hanteren.

  • Module 2. Leiderschap in perspectief

    Leiderschap kan het verschil maken voor publieke dienstverlening in zowel de positieve als ook de negatieve zin. Maar wat bedoelen we eigenlijk met de term leider of leiderschap? Welke leiderschapsstrategieën zijn er, welke doen ertoe, en hoe verhoudt leiderschap zich tot de omgeving?

    In deze module leer je de belangrijkste leiderschapstheorieën vanuit een bestuurskundig en organisatiewetenschappelijk perspectief kennen en toe te passen. Hierbij gaat het ook om de vraag welke vormen van leiderschap een goede “fit” zijn met de specifieke organisatiecontext en personeelsbestand van organisaties met een publieke functie.

  • Module 3. Leidinggeven aan publieke professionals

    Organisaties met een publieke functie zijn veelal professionele organisaties, d.w.z. organisaties waar het primaire proces wordt verricht door professionals, of daarbij betrokken zijn. Denk aan organisaties in het onderwijs, in de zorg, in het openbaar bestuur en het veiligheidsdomein. Dit stelt specifieke eisen aan deze organisatie en de professionals die er werken.

    Het bestaansrecht van deze organisaties is daarbij afhankelijk van de mate waarin deze organisaties antwoorden en oplossingen weten te vinden voor de uitdagingen in het werkveld waarin ze opereren. Of, in navolging van Moore (1995), in hoeverre organisaties met een publieke functie publieke waarden weten te creëren.

    In deze module leer je de specifieke organisatiecontext van organisaties met een publieke functie te herkennen en te hanteren. Het gaat daarbij ook over het spanningsveld tussen verantwoording en ‘red tape’ enerzijds en het creëren van welzijn en publieke waarde anderzijds, evenals de waardenconflicten die dit oplevert.

  • Module 4. Leidinggeven door gedragsverandering

    Gedragsverandering is vaak noodzakelijk om maatschappelijke problemen aan te pakken. Als we willen dat burgers minder vaak in de schulden komen, moeten deze mensen hun koopgedrag aanpassen. Als we gezonder willen zijn, moeten we meer bewegen, minder suiker en vet eten, en al helemaal geen frisdrank meer drinken. Als we willen dat mensen gaan stemmen bij verkiezingen – zelfs als het hard regent en zelfs als het verkiezingen zijn voor de Provinciale Staten – moeten we manieren bedenken om burgers toch naar de stembus te lokken.

    De overheid mag echter geen manipulator zijn die zonder nadenken de nieuwste gedragstrucs toepast. Voor gedragsverandering is draagvlak noodzakelijk. Hier komt de expertise van bestuurskundigen van pas. Bestuurskundige kennis over politieke processen, contextafhankelijkheid, conflicten tussen publieke managers en professionals en weerstand tegen overheidshervormingen helpt.

    In deze module leer je hoe u kunt komen tot gedragen gedragsverandering binnen en buiten de eigen organisatie. En dat vraagt niet in de laatste plaats ook om verandering van het eigen gedrag als leidinggevende.

  • Module 5. Sturen op prestaties

    Met de opkomst van New Public Management kwam nadrukkelijker aandacht voor het leveren van prestaties door organisaties met een publieke functie. Zowel in de vorm van output als outcome. De meer zakelijke en bedrijfsmatige benadering werkt ook door in het HRM-beleid van organisaties met een publieke functie. Hierin komt meer aandacht voor de ‘performance’ van de organisatie en daarmee van de professionals. Deze professionals krijgen te maken met resultaatgericht werken en het afleggen van verantwoording hierover.

    Bij management van publieke vraagstukken hoort ook inzicht hebben in de financiële kant van de zaak: de verantwoording over de geleverde prestaties betreffen eveneens de kosten en opbreng­ sten daarvan. Daarnaast worden alle organisaties, dus ook organisaties met een publieke functie, meer en meer informatiegedreven systemen. Onderdeel van de bedrijfsvoering vormt dan ook het vastleggen, verzamelen en analyseren van informatie.

    In deze module leer je meer output­ en outcomegericht te werken in de aansturing van teams en medewerkers. Verder krijgt u inzicht in de financiële huishouding van organisaties met een publieke functie en leert u hoe u vanuit de rol van leidinggevende kunt sturen op informatiestromen en financiën.

  • Module 6. Leidinggeven aan publieke innovaties

    Maatschappelijke vraagstukken zijn turbulent en ook ontwikkelingen in het publieke domein staan niet stil. Dat betekent dat veranderen een constante factor is en zal blijven. Het vergroten van de wendbaarheid van organisaties met een publieke functie vormt dan ook een grote uitdaging voor deze organisaties. Dit vraagt ook meer dan ooit om te leren van ervaringen en het herkennen van mogelijkheden en hindernissen om daar strategisch op in te kunnen spelen. Reflecteren op wat gaande is en daar betekenis aan geven.

    In deze module leer je vanuit verschillende perspectieven op verandering betekenisvolle veranderaanpakken te ontwikkelen.

  • Lintmodule: onderzoekslab

    Ter voorbereiding op het afstudeeronderzoek nemen studenten deel aan een onderzoekslab. Hierin wordt aan de hand van een leeronderzoek aandacht besteed aan de verschillende methoden en technieken ten behoeve van het doen van sociaal­wetenschappelijk onderzoek. Onderdeel hiervan vormen enkele colleges wetenschapsfilosofie. Hierin wordt gereflecteerd op de grondslagen en uitgangspunten van wetenschap. Dit plaatst ook de master Leiderschap in het publieke domein in perspectief. Daarnaast draagt het bij aan het bewustzijn van de student van diens wetenschapsfilosofische positie.

    In deze module leer je de grondslagen van de wetenschapsfilosofie en mede op basis daarvan een gedegen opzet voor een wetenschappelijk onderzoek op te stellen en uit te voeren.

  • Lintmodule: persoonlijke en professionele ontwikkeling

    Het onderkennen en leren omgaan met inherent in de functie van leidinggevende aanwezige spanningsvelden is een terugkerend thema in de master Leiderschap in het Publieke Domein. In het persoonlijk en professioneel ontwikkeltraject werken we aan het versterken van reflectievermogen en het vergroten en verdiepen van de kennis en inzichten over de eigen de rol van leidinggevende in het publieke domein. Van studenten wordt daarbij gevraagd persoonlijke en professionele ontwikkelpunten in een theoretisch kader te plaatsen.

    Deze opgedane kennis en inzichten worden gedurende het traject omgezet in praktische handelingsperspectieven in de eigen werkpraktijk met als doel het vergroten van de persoonlijke effectiviteit.

  • Afstudeeronderzoek

    In het afstudeeronderzoek kies je een thema waarop je dieper in wilt gaan en dat vanuit de werksituatie onderzocht kan worden. In het afstudeeronderzoek worden empirisch onderzoek, literatuurstudie, theoretische reflectie en kritische analyse gecombineerd. Je kiest of ontwerpt een passend onderzoeksplan om het vraagstuk empirisch te onderzoeken en kunt de daarin gemaakte keuzes verantwoorden. Vervolgens doe je daar op een wetenschappelijk verantwoorde manier verslag van, voorzien van conclusies/aanbevelingen.

Welke tijdsinvestering vraagt deze master van mij?

De executive master Leiderschap in het publieke domein bestaat uit zes inhoudelijke modules, gevolgd door een afstudeeronderzoek. Daarnaast zijn er twee doorlopende lintmodules in de vorm van een persoonlijk en professioneel ontwikkeltraject. Ook doe je mee aan een onderzoekslab.

Eén keer in de twee weken heb je les op donderdag. Daarnaast ben je ongeveer 15-20 uur per week bezig met de master, die in totaal twee jaar duurt.

Wanneer kan ik beginnen?

De master Leiderschap in het Publieke Domein gaat begin 2027 weer van start. Aanmelden voor een intakegesprek is al mogelijk.

Jaar 1

Periode

Onderdeel

Onderwijsdag

EC’s

januari t/m april

Dynamieken in het politieke en bestuurlijke krachtenveld

Donderdag

6 EC

april t/m juli

Leiderschap in perspectief

Donderdag

6 EC

september t/m november

Leidinggeven aan publieke organisaties

Donderdag

6 EC

november t/m februari

Leidinggeven aan gedrags-verandering

Donderdag

6 EC

Doorlopend

Lintmodule: Onderzoekslab

-

4 EC

Doorlopend

Lintmodule: Persoonlijk en professioneel ontwikkeltraject

-

2 EC

Jaar 2

Periode

Onderdeel

Onderwijsdag

EC’s

februari t/m april

Sturen op prestaties

Donderdag

6 EC

april t/m juli

Leidinggeven aan publieke innovaties

Donderdag

6 EC

september t/m februari

Masterthesis

-

15 EC

Doorlopend

Lintmodule: Onderzoekslab

-

2 EC

Doorlopend

Lintmodule: Persoonlijk en professioneel ontwikkeltraject

-

1 EC

Locatie

De bijeenkomsten vinden plaats in Utrecht. De exacte onderwijslocaties volgen nog.

Bijzonderheden

De master Leiderschap in het Publieke Domein gaat begin 2027 weer van start. Er zijn 22 plekken beschikbaar. Aanmelden voor een intakegesprek is al mogelijk.

Van wie ga ik leren in deze master?

De docenten die vanuit de Universiteit Utrecht onderwijs voor professionals verzorgen, zijn inhoudelijk sterk onderlegd en actief betrokken bij relevant, actueel onderzoek binnen hun vakgebied. Ze combineren academische diepgang met een scherp inzicht in de praktijk, waardoor ze de leefwereld van deelnemers goed begrijpen.

De uitstekende didactische vaardigheden van onze docenten zijn specifiek afgestemd op hoe professionals leren: praktijkgericht, interactief en toepasbaar. Bovendien hechten zij veel waarde aan samenwerking en creëren zij een leeromgeving waarin dialoog, kennisuitwisseling en co-creatie centraal staan.

Programmacoördinator

Drs. Gerolf Pikker

Drs. Gerolf Pikker
  • Gerolf Pikker is senior adviseur bij USBO Advies en treedt op als docent in het bachelor- en masteronderwijs van het departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO).

Docent

Prof. dr. Mirko Noordegraaf

Prof. dr. Mirko Noordegraaf
  • Prof. dr. Mirko Noordegraaf (1969) is als hoogleraar Publiek Management verbonden aan het departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO) van de Universiteit Utrecht.

Docent

Prof. dr. Lars Tummers

Prof. dr. Lars Tummers
  • Lars Tummers is hoogleraar Bestuurs- en Organisatiewetenschap, in het bijzonder Publiek Management en Gedrag. Hij is expert op het gebied van publiek management, leiderschap en gedragsverandering.

Docent

Prof. dr. Eva Knies

Prof. dr. Eva Knies
  • Eva Knies is hoogleraar Strategisch Human Resource Management (HRM) bij het departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO) van de Universiteit Utrecht. Zij is voorzitter van de afdeling Organisatie en Management en de leerstoelgroep Strategisch HRM en lid van het USBO onderzoeksbestuur.

Docent

Prof. dr. Albert Meijer

Prof. dr. Albert Meijer
  • Albert Meijer is hoogleraar publieke innovatie bij de Universiteit Utrecht en leidt de public management groep. Hij is een expert op het gebied van bestuur in de informatiesamenleving. In internationale bladen heeft hij gepubliceerd over publieke innovatie, slimme steden, ICT, data en sociale media in de publieke sector.

Docent

Prof. dr. Paul 't Hart

Prof. dr. Paul 't Hart
  • Prof. dr. Paul is hoogleraar Public Administration aan de Universiteit Utrecht en De Nederlandse School voor Openbaar Bestuur. Sinds 2023 is hij lid van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) en informeert en adviseert hij de regering en het parlement over grote maatschappelijke vraagstukken.

Docent

Dr. Jasmijn van Harten

Dr. Jasmijn van Harten
  • Jasmijn van Harten is als universitair hoofddocent verbonden aan het departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO). In haar onderzoek richt Jasmijn zich op management en organisatie van duurzame inzetbaarheid.

Docent

Dr. Marlot Kuiper

Dr. Marlot Kuiper
  • Marlot Kuiper is assistent-professor Public Management aan het departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap.

Docent

Dr. Julia Penning de Vries MSc

Dr. Julia Penning de Vries MSc
  • Julia Penning de Vries is als universitair docent verbonden aan het departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO). Zij houdt zich bezig met people management, HRM en leiderschap in publieke organisaties, in het bijzonder de onderwijssector.

Docent

Dr. Rosanna Nagtegaal MSc

Dr. Rosanna Nagtegaal MSc
  • Dr. Rosanna Nagtegaal promoveerde aan het departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO). Zij voerde onderzoek uit naar hoe gedragswetenschap kan helpen om het gedrag van publiek werknemers te begrijpen en verbeteren. Hierin betrok zij technologische innovaties, zoals het gebruik van algoritmen.

Docent

Dr. Wouter Vandenabeele

Dr. Wouter Vandenabeele
  • Wouter Vandenabeele is hoofddocent Human Resources Management aan de Universiteit Utrecht en tevens bijzonder gastprofessor aan de Katholieke Universiteit Leuven (België). Hij is lid en als treasurer ook executive board member van de International Research Society for Public Management (IRSPM). Daarnaast is hij lid van de European Group of Public Administration (EGPA), de American Society of Public Administration (ASPA) en de Public Management Research Association (PMRA).

Docent

Dr. Stephan Grimmelikhuijsen

Dr. Stephan Grimmelikhuijsen
  • Dr. Stephan Grimmelikhuijsen is Directeur Onderzoek van het Departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap. Hij is universitair hoofddocent publiek management en associate editor van het Journal of Public Administration Research and Theory. Zijn onderzoek en onderwijs centreren zich rondom de volgende thema’s: vertrouwen in de overheid, digitalisering/AI in de publieke sector, transparantie en gedragsbestuurskunde.

Docent

Dr. Koen Damhuis

Dr. Koen Damhuis
  • Dr. Koen Damhuis is als universitair docent werkzaam bij het departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO) van de Universiteit Utrecht.

Docent

Dr. R.T. (Rick) Borst

  • Rick Borst is als universitair docent werkzaam bij het departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO) van de Universiteit Utrecht en als adviseur bij ICTU-Venster voor Medewerkers (een programma van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties). Zijn onderzoek is gericht op de rol van (veranderingen in) organisatie aspecten zoals management, structuur en cultuur in het welzijn, prestaties en persoonlijkheidseigenschappen van medewerkers in het openbaar bestuur, zorg en onderwijs.

Docent

Dr. Carina Schott

  • Carina Schott is als universitair docent verbonden aan het departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO). Zij doet onderzoek op het snijvlak van Public Management, Psychologie en SHRM in de publieke sector.

Hoe meld ik me aan?

Leuk dat je interesse hebt in de executive master Leiderschap in het publieke domein! Lees hieronder hoe het aanmeldproces er bij ons uitziet.

Toelatingseisen

Voor deelname gelden een aantal toelatingseisen waardoor wij een goede samenstelling van de groep en dus een hoogwaardige onderwijservaring kunnen garanderen. Om in aanmerking te komen voor deelname:

  • Ben je werkzaam in een organisatie met een publieke taak of in een onderneming die daar nauwe connecties mee heeft.
  • Ben je (mede)verantwoordelijk voor ingrijpende en complexe strategische vraagstukken.
  • Ben je betrokken bij of geef je leiding aan ontwikkeltrajecten in de organisatie.
  • Wil je veranderingen die zich in de samenleving en in de eigen organisatie voordoen begrijpen en in perspectief plaatsen om op deze ontwikkelingen te kunnen inspelen.
  • Heb je een reflexieve houding ten aanzien van je eigen denken en handelen en kan je ervaringen verbinden met de aangeboden theoretische concepten.
  • Beschik je over ten minste vier jaar relevante werkervaring.
  • Heb je een hbo–diploma en kan je minimaal op hbo werk- en denkniveau functioneren.

Aanmeldprocedure

Voldoe je aan de bovenstaande toelatingseisen? Klik op de gele aanmeld-button om een intakegesprek te plannen met de programmacoördinator.

In dit oriënterende gesprek kijken we of onze executive master aansluit op jouw leerbehoeftes en of je over de vereiste kennis en ervaring beschikt. Zo zorgen we ervoor dat alleen deelnemers met de juiste motivatie en voldoende kennis en ervaring aan de opleiding beginnen.

Inschrijftermijn

Deze executive master gaat weer van start in februari 2027. Je kunt je tot november 2026 inschrijven voor een intakegesprek.

Veelgestelde vragen over de financiering

  • Wat is de RIO-code van deze master?

    De RIO-code (voorheen CROHO-code) van deze masteropleiding is: 75057. Deze code is vaak nodig bij de aanvraag van een lening of subsidie.

    Een RIO-code is een uniek nummer dat hoort bij een wettelijk erkende opleiding in het hoger onderwijs in Nederland. RIO staat voor Registratie Instellingen en Opleidingen, een register dat door DUO wordt bijgehouden en waarin alle erkende hbo- en wo-opleidingen worden opgenomen. De code zorgt ervoor dat de opleiding voldoet aan de wettelijke eisen, waaronder accreditatie door de NVAO, en dat het bijbehorende diploma wettelijk erkend is.

  • Welke financieringsmogelijkheden heb ik?

    Er zijn verschillende subsidies en leningen beschikbaar. Denk hierbij aan het Levenlanglerenkrediet en de Schoolleidersbeurs.

  • Zijn de studiekosten lager als ik nog geen WO-opleiding heb genoten?

    De studiekosten zijn voor iedereen gelijk. Het wel/niet hebben van een WO-diploma is hierbij niet relevant.

  • Kom ik in aanmerking voor studiefinanciering (van DUO) als ik nog geen WO-opleiding heb genoten?

    Je kunt voor deze opleiding geen aanspraak maken op studiefinanciering. Dit komt omdat deze opleiding een privaat gefinancieerd masterprogramma is.

Inhoudelijke vragen?

Drs. Gerolf Pikker

Drs. Gerolf Pikker
  • Gerolf Pikker is senior adviseur bij USBO Advies en programmacoördinator van het executive masterprogramma Leiderschap in het Publieke Domein. Daarnaast treedt hij op als docent in het bachelor- en masteronderwijs van het departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO).

Vragen over toelating en aanmelding?

Ellen Linderhof

Ellen Linderhof

Volg ons via:

Waarom managen alleen niet meer genoeg is: vijf essentiële perspectieven op publiek leiderschap

  • Door: Jasmijn van Harten

    Lees het artikel

    Hoe geef je leiding aan publieke en maatschappelijke organisaties die steeds complexere maatschappelijke vraagstukken moeten aanpakken en ‘oplossen’? De vraag om leiderschap neemt toe maar de leiderschapsrol is er niet eenvoudiger op geworden. Dit artikel geeft beknopt weer wat de state-of-the-art wetenschappelijke inzichten zijn op het gebied van leiderschap in het publieke domein.