Impact Assessment Mensenrechten en Algoritmes (IAMA)

• Duur1 dag
  • Startmoment7 mei 2024
  • Prijs€695

Handvatten voor IAMA

Technologie en algoritmes bieden veel kansen voor bedrijven en overheden om hun zaken efficiënter en effectiever in te richten. Er zijn echter ook valkuilen aan verbonden, zeker wanneer beslissingen op basis van algoritmes impact hebben op mensen. Er kunnen dan mensenrechten in het geding zijn.

Impact Assesment Mensenrechten en Algoritmes (IAMA) is bijzonder geschikt voor organisaties die algoritmes gebruiken bij de uitvoering van hun wettelijke taken. Deze cursus is geschikt voor mensen die zich meer in het IAMA willen verdiepen. Het geeft niet alleen handvatten voor het gebruik van het IAMA, maar ook voor het begeleiden van collega’s die aan de slag willen met het instrument.

Ambtenaren van gemeenten en ministeries, dan wel professionals uit het bedrijfsleven, die zich bezighouden met waarden en technologie.

Na afloop van deze cursus:

• Ben je in staat om het IAMA te gebruiken en andere mensen in het gebruik te begeleiden.
  • Ben je je bewust van hoe algoritmes publieke waarden kunnen versterken of ondermijnen.
  • Kun je ethische knelpunten in algoritmes en AI herkennen en krijg je handvatten om deze te ondervangen.
  • Weet je hoe je een ethisch beraadslagingsproces kunt documenteren.
  • Kun je bijdragen aan het debat omtrent publieke waarden in datapraktijken.

IAMA als spiegel

Op welke grondrechten wordt inbreuk gemaakt? Hoe groot is de kans dat dit gebeurt? Wat is de impact voor iemand? Staat die impact in verhouding tot het doel van het algoritme? En is de afweging – wel of niet acceptabel – transparant genoeg en goed uit te leggen? Dit is in een notendop de spiegel die het IAMA voorhoudt aan gebruikers van een algoritme.

De auteurs van het IAMA zijn prof. mr. Janneke Gerards, dr. Mirko Tobias Schäfer, Arthur Vankan en Iris Muis. Het IAMA is ontwikkeld door Universiteit Utrecht in opdracht van het Ministerie van Binnenlandse Zaken.

1 dag

Opzet cursus

Tijdens de cursusdag komt allereerst de urgentie aan bod: waarom is controle op algoritmes noodzakelijk? Vervolgens wordt het IAMA geïntroduceerd en stap voor stap uitgelegd. Deelnemers gaan aan de slag met een voorbeeldcasus om zich het IAMA eigen te maken.

Prof. mr. Janneke Gerards geeft achtergrondinformatie over deel 4 van het IAMA, waarin de grondrechtenafweging plaatsvindt. Ook het begeleiden van assessments met het IAMA wordt behandeld en tips & tricks worden gedeeld.

De cursusdag wordt afgesloten met een uitwisseling tussen de deelnemers en de docenten: best practices komen aan bod als het gaat om het verankeren van digitale ethiek binnen de organisatie.

Studieprogramma

Twee weken voor aanvang van de cursus ontvang je het studieprogramma per e-mail. Heb je niks ontvangen in mailbox (en spambox)? Neem dan contact op met Iris Muis

Datum

Op volgende editie van de cursus zal plaatsvinden op dinsdag 7 mei 2024 (9:00 - 16:30 uur).

Sweelinckzaal, Drift 21, Utrecht.

Let op: Locatie bevindt zich aan de binnentuin aan de achterzijde, bereikbaar via ingang Drift 27 (Universiteitsbibliotheek Binnenstad).

Meer informatie over locatie, route en parkeren.

Cursuscoördinator en docent

Iris Muis

Docent

Prof. mr. Janneke Gerards

Docent

Julia Straatman MA

Toegangseisen

De cursus vereist geen specifieke vooropleiding, maar er wordt uitgegaan van hbo/wo werk- en denkniveau.

Er is plek voor voor minimaal 9 en maximaal 25 deelnemers.

Na afloop ontvang je een certificaat van deelname.

Meld je hier aan

Cursuscoördinator

Iris Muis

“Leuke informatieve dag die goed was georganiseerd en waar je veel like-minded mensen ontmoet.”

Joost de Haan, Rijks I-trainee, Ministerie van Binnenlandse Zaken

“Informatief, inspirerend, belangrijk”

Hildegard Schulte, Senior Adviseur Geo en Beleid, RVO

“Mooie mix tussen theorie en praktijk. ”