
Incompany leergang: Transformatieve overheid
Onze maatschappij wordt geconfronteerd met een groot aantal uitdagingen op het terrein van duurzaamheid. Dit vraagt om grote maatschappelijke veranderingen die ook wel duurzaamheidstransities worden genoemd. Technologische en sociale innovatie zijn sleutelingrediënten in deze transities, als ook de afbouw van bestaande, onduurzame praktijken.
De leergang Transformatieve Overheid
Deze leergang over duurzaamheidstransities, systeeminnovatie en de transformatieve overheid wordt gegeven door topwetenschappers en heeft een sterk theoretisch kader die de deelnemers in staat stel om transities tot in de kern te begrijpen. Daarmee hebben zij een beter en bredere toolkit om transitieprocessen te begeleiden.
Het doel van deze leergang is om, naast verdieping van kennis, een kennisnetwerk te creëren ten behoeve van uitwisseling van kennis en ervaringen om zo beter ambtelijk leiding te kunnen geven aan grote veranderingen.
Leerdoelen van Transformatieve Overheid
Persoonlijke leerdoelen
Voorafgaand aan de leergang vragen we aan deelnemers welke kennis zij al hebben, welk transitievraagstuk ze willen inbrengen en wat zij van de leergang willen leren. Dit gebeurt aan de hand van intakegesprekken. Tijdens het gesprek wordt ingegaan op de casuïstiek die de deelnemers willen inbrengen.
Om het leerproces en het gevoel van verbondenheid binnen het netwerk te versterken krijgen de deelnemers een andere deelnemer als buddy. Op die manier kunnen ze contact houden tijdens de leergang om ervaringen en casus uit te wisselen.
Algemene leerdoelen
- Inzicht in begrippen als transities, transformatie en systeeminnovatie
- Inzicht in complexe systeemdynamiek
- Analyseren van systemische problemen, en interventies op formuleren
- ‘Debunken’ van misvattingen rondom transities
- Verrijking van handelingsrepertoire in transitie
- Inzicht in relatie bestuurskunde en transitiewetenschap
- Actieve houding kunnen aannemen voorbij inertie
- In staat zijn eigen rolbesef te formuleren in transitie
- Invulling geven aan traditie van de transformatie overheid
Tijdens de leergang verzorgen we:
- Interactieve lezingen
- Veel ruimte voor discussie in duo’s of als groep
- Posters om met de theorieen/modellen te oefenen
- Oefeningen om de theorie beter te beheersen
- Mogelijkheden om eigen casus in te brengen.

Programma
Thematische modules | Sprekers | Vragen | Doel |
---|---|---|---|
Innovatiesystemen & Futuring | Prof. Dr. Marko Hekkert; Dr. Simona Negro; Prof. Dr. Maarten Hajer | Met welke innovatiesystemen hebben we te maken en wat is onze rol daarin? Daarnaast is Futuring een krachtig instrument om richting en versnelling te geven aan innovatie- en transitie-processen. Hoe pak je dat aan? | Complexiteit van innovatieprocessen te begrijpen en handvatten identificeren om een nieuwe innovatiesysteem op te bouwen en verkennen wat de meerwaarde kan zijn van Futuring. |
Duurzaamheids-transities en transitie- Management | Prof. Dr. Derk Loorbach; Dr. Gijs Diercks | Hoe kunnen we duurzaamheids-transities begrijpen, sturen en versnellen? | Denkmodellen in transitietheorie toepassen |
De transformatieve overheid | Prof. Dr. Albert Meijer; Drs. Rik Braams | Wat is de rol van de overheid in transformatieve processen en hoe gaan we om met de daarmee gepaarde spanningen? | Bepaalde transitietaken zijn lastig uit te voeren door ambtenaren. We kijken naar blokkerende en gunstige condities. |
Sociale innovatie, macht in transitie en de rol van de private sector | Prof. Dr. Flor Avelino; Dr. Frank van Rijnsoever | Wat is de rol van de sociale innovatie en de private sector, en hoe gaan we om met veranderende machtsrelaties? | Identificeren van actoren en machtsverhoudingen in transities en hoe ermee om te gaan. |
Missiegedreven innovatiebeleid | Prof. Dr. Koen Frenken; Dr. Ir. Matthijs Janssen | Hoe geven we vorm aan missiegedreven innovatiebeleid met diverse partijen? | Kansen en afwegingen mbt het formuleren van missie gedreven innovatiebeleid te identificeren. |
Terugkomdag | Onder leiding van Simona Negro | Thema en onderwerp en vorm te bepalen aan hand van vraag/behoefte van deelnemers en in overleg tussen opdrachtgever en cursus leider. | Thema en onderwerp en vorm te bepalen aan hand van vraag/behoefte van deelnemers en in overleg tussen opdrachtgever en cursus leider. |
“Inspirerende reeks masterclasses waarbij vanuit invalshoek van innovatie en vernieuwing naar de rol van de overheid wordt gekeken. Kundige sprekers en medecursisten vanuit de rijksoverheid breed maakten het nog interessanter en ook nuttig voor mijn netwerk.”
Marieke Smit, Manager Strategie Mobiliteit, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Mogelijkheid tot intake
Om deze incompany leergang goed aan te laten passen bij jouw vragen, raden we het aan om met ons een intakegesprek te voeren. Zo kunnen wij afhankelijk van de vragen die in jouw organisatie leven specifieke kennis naar voren laten komen in de leergang.
Ook geinteresseerd?
Is bovenstaande leergang ook van toegevoegde waarde voor jou en je collega’s? We bespreken de mogelijkheden graag met je, neem voor meer informatie contact op met Simona Negro.