Rechtsstatelijk leiderschap

In het kort
Verbreed je kennis van de rechtsstaat
Versterk de rechtsstatelijke cultuur van jouw organisatie
Leer rechtsstatelijke risico’s tijdig herkennen en aanpakken
Bespreek in intervisie met collega's actuele casussen uit de praktijk
Onwikkel je persoonlijk rechtsstatelijk leiderschap
  • Certificaat
  • Lessen in Nederlands
  • StartBeoogde start in najaar 2025

Versterk je rechtsstatelijk kompas

De rechtsstaat staat volop in de belangstelling. Hiermee neemt ook de druk op leidinggevenden toe om rechtsstatelijk leiderschap te tonen. Maar wat betekent dit in de praktijk? Hoe kun je de waarde(n) van de rechtsstaat hanteren in je dagelijks werk? En hoe kun je zelf en met je collega’s bijdragen aan een rechtsstatelijke cultuur? Bij deze complexe opgave biedt de leergang Rechtsstatelijk leiderschap houvast.

In vijf interactieve sessies vertaal je actuele inzichten over rechtsstaat, ethiek, leiderschap en openbaar bestuur naar concrete handelingsperspectieven voor jouw werkpraktijk. Je leert rechtsstatelijke dilemma’s herkennen, bespreekbaar maken en effectief aanpakken — als maatschappelijk partner, politiek adviseur én manager binnen je organisatie. Onder begeleiding van topdocenten bespreek je realistische casussen en werk je aan je eigen actieprogramma voor versterking van de rechtsstaat.

Doelgroep

Deze leergang is bedoeld voor leidinggevenden en medewerkers van:

  • Ministeries
  • Uitvoeringsorganisaties (o.a. Belastingdienst, UWV, IND, DUO, SVB, DJI)
  • Provincie en gemeente
  • Openbaar ministerie
  • Rechterlijke macht
  • Hoge Colleges van Staat

Leerdoelen

Na afronding van de leergang:

  • Heb je een sterker rechtsstatelijk kompas;
  • Heb je kennis van verschillende juridische, bestuurskundige en ethische perspectieven op de democratische rechtsstaat;
  • Kun je de waarde(n) van de rechtsstaat als leidraad hanteren in je rol als maatschappelijk partner, politiek adviseur en publieke manager;
  • Kun je rechtsstatelijke risico’s tijdig herkennen, bespreken en effectief adresseren in je eigen organisatie;
  • Heb je een professionele houding en de praktische vaardigheden voor het verder ontwikkelen van persoonlijk rechtsstatelijk leiderschap.

Samenwerking

De leergang wordt verzorgd door experts op het gebied van rechtsstaat, leiderschap en ethiek van publieke professionals van het departement Rechtsgeleerdheid, het departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO) en het Ethiek Instituut van de Universiteit Utrecht.

In 2025 wordt de leergang Rechtsstatelijk leiderschap als incompany leergang uitgevoerd bij de Algemene Bestuursdienst (ABD).

Logo Algemene Bestuursdienst

Open inschrijving of incompany

Wil je deelnemen aan de leergang Rechtsstatelijk leiderschap op individuele basis of met jouw eigen organisatie? Dat kan.

Deze leergang is beschikbaar voor open inschrijving. Daarnaast is het mogelijk om het programma incompany aan te bieden, afgestemd op de specifieke context en leerbehoeften van jouw team of organisatie.

Klik rechtsboven op ‘Ik heb interesse’ en vul het formulier in. Wij nemen vervolgens contact met je op om de mogelijkheden te bespreken.

Tijdsinvestering

De leergang bestaat uit vijf interactieve sessies van ieder 4 uur.

Inhoud

De leergang combineert juridische, bestuurskundige en maatschappelijke visies op de rechtsstaat en leert om een multidimensionaal perspectief op rechtsstatelijk leiderschap te hanteren in de eigen praktijk.

In de leergang staan de drie rollen van een publieke leider centraal: maatschappelijk partner, politiek adviseur, en manager in je eigen organisatie.

Opzet

  • In het eerste deel van elke sessie wordt een inleiding gegeven door een vooraanstaande wetenschapper of een prominente hoofdrolspeler van de democratische rechtsstaat;
  • Het tweede deel van elke sessie staat in het teken van intervisie waarbij de deelnemers met elkaar meedenken over dilemma’s en uitdagingen in de eigen casuïstiek;
  • Alle deelnemers werken tijdens de leergang aan een beknopt actieprogramma voor de versterking van de rechtsstaat binnen hun eigen organisatie. In de laatste sessie presenteren de deelnemers hun actieprogramma tijdens een mini-symposium.

Programma in het kort

  • Sessie 1: Kernwaarden van de democratische rechtsstaat

    Rechtsstatelijk leiderschap begint met een sterk rechtsstatelijk besef. In deze eerste sessie richten we ons daarom op de vraag: Wat bedoelen we eigenlijk met het begrip ‘rechtsstaat’? Hoewel er weinig discussie is over het belang van de rechtsstaat, wordt over de precieze invulling van het begrip wel heel verschillend gedacht. We staan stil bij een ‘thin’ en ‘thick notion’ van de rechtsstaat, we bespreken drie kanten van de rechtsstaat vanuit een burgerperspectief en we verkennen vier lagen van de rechtsstaat. Deze onderwerpen verkennen we niet alleen op basis van de literatuur, maar we kijken met veel actuele voorbeelden ook hoe de kernwaarden van de rechtsstaat uitwerken in de praktijk.

    In het tweede deel van de sessie introduceren we de methode van de ‘rechtsstaat-scan’, die in de rest van de cursus centraal zal staan. Met deze methode leer je om rechts-statelijke risico’s tijdig te herkennen en effectief te adresseren in je eigen werksituatie.

  • Sessie 2: Maatschappelijk partner in de democratische rechtsstaat

    De overheid heeft een belangrijke rol in de samenleving. Daarom zijn publieke leiders ook maatschappelijk partner: ze hebben contact met burger, bedrijven, maatschappelijke organisaties en andere overheden. In deze bijeenkomst staat de schijnwerper op deze rol van publieke leiders. Centraal staat de vraag: wat betekent de democratische rechtsstaat voor deze contacten met de samenleving?

    Deze vraag stellen is eenvoudiger dan hem beantwoorden. De maatschappelijke contacten van publieke leiders kennen immers een grote verscheidenheid. Vanuit rechtsstatelijk perspectief vraagt een onderhandeling met een groot internationaal opererend bedrijf iets anders dan contact met een burger in een kwetsbare positie. Weer anders is het contact met een decentrale overheid of een maatschappelijke organisatie. Om recht te doen aan deze verscheidenheid is een opzet gekozen waarin de docenten de laatste wetenschappelijke inzichten delen en er veel ruimte is om deze kennis te vertalen naar de dilemma’s en uitdagingen uit de eigen praktijk.

  • Sessie 3: Politiek adviseur in de democratische rechtsstaat

    In deze sessie verkennen we verschillende rechtsstatelijke dilemma’s in politiek-bestuurlijke verhoudingen. Hierbij bespreken we de laatste inzichten uit internationaal bestuurskundig onderzoek en besteden we uitgebreid aandacht aan ambtelijke verhoudingen en politieke en maatschappelijke gevoeligheden.

    Wat is bijvoorbeeld de rol van de ambtenaar bij rechtsstatelijke uitdagingen? En in hoeverre kunnen en moeten ambtelijke neutraliteit en loyaliteit nog steeds de hoeksteen zijn van de politiek-bestuurlijke verhoudingen?

  • Sessie 4: Publieke manager in de democratische rechtsstaat

    In deze sessie kijken we naar de rol van ethiek in het ontwikkelen van rechtsstatelijk leiderschap. Wat is de relatie tussen ethiek en rechtsstatelijkheid? Hoe verhouden ethische en juridische normen zich tot elkaar? Hoe kunnen publieke managers mogelijke spanningen tussen deze normen navigeren in de organisatie? En hoe ga je om met ‘morele buikpijn’ over rechtsstatelijke onderwerpen?

    In het eerste deel van de sessie staan we stil bij het belang van ruimte voor morele reflectie en dialoog. We introduceren verschillende manieren om het morele leervermogen van een organisatie te versterken. In het tweede deel van de bijeenkomst maken deelnemers kennis met het ‘Utrechtse stappenplan’ voor moreel beraad. We selecteren samen een casus met een ethisch/rechtsstatelijk dilemma en werken deze uit aan de hand van het stappenplan. We sluiten af met een vooruitblik op de wijze waarop deelnemers moreel gespreksleiderschap kunnen integreren in hun rol als publieke manager.

  • Sessie 5: Mini-symposium

    We sluiten de leergang af met een mini-symposium. Op deze dag presenteren de deelnemers hun actieprogramma in een korte pitch en gaan we in gesprek met enkele prominente hoofdrolspelers van de democratische rechtsstaat.

Meer lezen?

Meer weten over rechtsstatelijk leiderschap? Lees de blog van het Montaigne Centrum voor Rechtsstaat en Rechtspleging.

Certificaat

Na afronding van de leergang ontvang je een certificaat van de Universiteit Utrecht.

Inhoudelijke vragen?

Neem contact op met programmaleider prof. dr. Marc Hertogh.

Vragen?

Ellen Linderhof

Inhoudelijke vragen?

Prof. dr. Marc Hertogh

Prof. dr. Marc Hertogh