Mixed Classroom: Politiek en beleid in een radicaal tijdperk

AanmeldenAanmelden voor 11 oktober 2024
  • LocatieUtrecht
  • Duur5 bijeenkomsten
  • Startmoment15 november 2024
  • VoertaalEngels
  • OnderwijsvormOp locatie
  • DiplomeringCertificaat
  • Prijsdiverse prijzen

Rechtvaardige Transitie

Dit jaar komt de Mixed Classroom in beweging voor politiek en beleid in een radicaal tijdperk

De relatie tussen overheid en samenleving staat onder druk. De affaires rond toeslagen en de afhandeling van de aardbevingsschade, de onmacht om bestuurlijk een weg te vinden uit het stikstofdoolhof zetten de toon. Ondertussen stapelen de problemen zich in het fysieke domein op: waar gaan we bouwen, hoe houden we droge voeten, hoe organiseren we onze duurzame energie? Problemen die vragen om visie en om ruimtelijke keuzen. Dit zijn ook vraagstukken met een lange looptijd, waarbij de overheid moet denken vanuit het publieke belang én rekening moet houden met de diverse perspectieven van burgers. Duurzaamheidsbeleid gaat niet meer over ‘snel’ of ‘sneller’ maar staat in het teken van tegenstand en ‘backlash’ in de samenleving. Meer dan ooit blijkt dat het succes van transities niet is gegarandeerd.

In de Mixed Clasroom staat dit jaar het idee van ‘captured futures’ centraal, het idee dat we in de 21e eeuw vastzitten in de aspiraties en beelden van de 20ste eeuw. Hoe komen we, van professional tot burger, tot nieuwe aansprekende toekomstbeelden? Hoe kunnen we daarbij opnieuw kennis, kunst, duurzaamheidsbeleid in dialoog met elkaar verweven? Welke vormen van beleid zijn veerkrachtig in een radicale tijd? Hoe kunnen we in een tijd van toenemende polarisatie vormgeven aan noodzakelijk beleid? Kan draagvlak worden verbonden met toekomstbestendigheid? En hoe moet je als professional of als burger omgaan met waarden-geladen thema’s als ‘rechtvaardigheid’ en ‘duurzaamheid’?

We gaan in op de vraag hoe overheid en samenleving hun onderlinge relatie kunnen herijken. Daarbij werken we met ‘futuring’: een benadering waarbij het vormgeven van gedeelde toekomstbeelden centraal staat. Kennis, beleidsontwikkeling en burgerbetrokkenheid worden op innovatieve wijze met elkaar verweven door actief vorm te geven aan verschillende beelden van de toekomst. In de cursus leer je de basisbeginselen van futuring en ontdek je hoe ‘werken aan een nieuwe verbeelding’ samenhangt met beleidswerk en de realisatie van nieuwe ‘sociaal-technologische configuraties’ in de samenleving.

Doelgroep

Beleidsmedewerkers werkzaam bij de ministeries I&W, BZK en EZK met betrokkenheid bij het thema Politiek en (duurzaamheids)beleid in een radicaal tijdperk. Tevens zijn er enkele plekken voor overige beleidsmedewerkers, activisten, kunstenaars en lokale initiatiefnemers betrokken bij deze thematiek. Master studenten van Universiteit Utrecht.

Te behandelen:

Aan de orde komen vragen als:

  • Wat maakt deze tijd zo radicaal en ongrijpbaar?
  • Welke ‘ theory of change’ kenmerkt beledi vaak? Zijn daar alternatieven voor?
  • Hoe kan de burgerbetrokkenheid worden verbeerd?
  • Welke rol spelen emoties in beleid?
  • Kan een andere dramaturgie helpen bij het vinden van gedragen oplossingen?

Leerdoelen

Als deelnemer ontwikkel je kennis over concepten als de ‘futures prism’, ‘soft spaces’ en het ‘triple-re framework’ (re-imagining, re-coding, re-configuring) en doe je ervaring op met ‘futuring’ werkvormen. Door het hele programma heen benutten we de Mixed Classroom: beleidsmakers én MSc studenten werken steeds samen, wat leidt tot interessante wederzijdse leereffecten. De cursus sluit af met een publiek eindevent op 19 januari.

Programma

  • Een co-creatie borrel, vijf mixed classroom bijeenkomsten en een eindevent.
  • Samen onderzoeken we verschillende vormen van futuring, in conversatie met werk van de Urban Futures Studio.
  • Met gerichte gastlezingen en interactieve werkvormen word je geïnspireerd om actief stil te staan bij het wat en hoe van futuring binnen je eigen werkveld én hierop te verbinden met de andere deelnemers.
  • De voertaal van het programma is Engels. Roept dit vragen/twijfels over deelname op, neem dan gerust contact op om mogelijkheden te bespreken.

Data & Locatie

Datum

Tijd

Onderwerp

Locatie

24 oktober 2024

16:30 - 18:30

Informele kennismakings- en co-creatie borrel

Utrecht

15 november 2024

14:00 - 17:00 (borrel aansluitend)

Mixed classroom

Utrecht

29 november 2024

14:00 - 17:00 (borrel aansluitend)

Mixed classroom

Utrecht

13 december 2024

14:00 - 17:00 (borrel aansluitend)

Mixed classroom

Utrecht

10 januari 2024

14:00 - 17:00 (borrel aansluitend)

Mixed classroom

Utrecht

17 januari 2024

14:00 - 17:00 (borrel aansluitend)

Mixed classroom

Utrecht

24 januari 2024

14:00 - 18:00

Eindevenement

Utrecht

Cursus coördinator:

Dr. Jeroen Oomen

Dr. Jeroen Oomen
  • Jeroen Oomen is assistant professor at the Urban Futures Studio, where he focuses on the social, cultural, and scientific practices that create societies’ conceptions of the future.

Hoogleraar:

Prof. dr. Maarten Hajer

Prof. dr. Maarten Hajer
  • Maarten A. Hajer (1962) is distinguished professor Urban Futures and Director of the Urban Futures Studio.

Universitair docent:

Dr. Jesse Hoffman

Dr. Jesse Hoffman
  • Onderzoeksfocus: sociale impact van energietransitie, politicologie, futuring, energie-armoede, burgerparticipatie

Aanmelden

Kosten

  • € 0 (beleidsmedewerkers van de ministries l&W, BZK, EZK)
  • € 750 (beleidsmedewerkers van andere organisaties)
  • € 200 (activisten, kunstenaars en lokale initiatiefnemers betrokken bij het thema rechtvaardige transitie).

Bij vragen over de kosten nodigen we je uit om mogelijkheden te bespreken.

Deadline voor aanmelding: 11 oktober

Neem bij vragen contact op met:

Dr. Jeroen Oomen

Dr. Jeroen Oomen
  • Jeroen Oomen is assistant professor at the Urban Futures Studio, where he focuses on the social, cultural, and scientific practices that create societies’ conceptions of the future.