Leiderschap in Media

  • DuurVerschilt per programma
  • StartmomentVerschilt per programma
  • VoertaalNederlands, Engels
  • OnderwijsvormOp locatie
  • DiplomeringCertificaat
  • PrijsVerschilt per programma

Leiderschap in Media (LinM) is een opleiding voor leiders in mediaorganisaties. Deze opleiding combineert kennis en inzichten over leiderschap met concrete vraagstukken van deelnemers binnen de huidige ontwikkelingen in het medialandschap.

Vanwege digitalisering, nieuwe technologieën zoals AI, veranderend publieksgedrag, de impact op journalistieke rollen en de urgentie voor een inclusief en veilig werkklimaat, is er een behoefte aan toekomstgericht en inclusief leiderschap. De opleiding LinM is ontworpen als een antwoord op deze behoefte.

De eerste editie van LinM is ontwikkeld in opdracht van en in samenwerking met de RPO en de dertien regionale publieke omroepen. Tijdens dit programma krijgen deelnemers de mogelijkheid hun leiderschap en innovatief vermogen verder te ontwikkelen. Onderwerpen die aan bod komen zijn:

  • Persoonlijk leiderschap
  • Inclusief en verantwoord leiderschap
  • Innovatie en experiment in organisatieontwerp
  • Verantwoorde AI- en datapraktijken in journalistiek en media
  • Verandermanagement en organisatiedynamiek
  • Publieksbetrokkenheid

Doelgroep

Deze opleiding is bedoeld voor eindverantwoordelijke professionals in mediaorganisaties (bestuurders, directeuren, hoofdredacteuren) die leiderschap willen ontwikkelen in een digitale mediaomgeving.

Leerdoelen

Na afronding van deze opleiding heb je:

  • Verdiepend inzicht in digitale transformatie en innovatie in de media-industrie.
  • Effectieve leiderschapsvaardigheden om te navigeren in een snel veranderende mediawereld.
  • Inzichten voor het creëren van inclusieve en innovatieve mediaomgevingen.
  • Strategieën voor ethisch verantwoord gebruik van AI en data.

Samenwerking

Het programma wordt uitgevoerd door het departement Media- en Cultuurwetenschappen van de Universiteit Utrecht. De eerste editie van het programma is in opdracht van en in samenwerking met de RPO.

Opzet van het programma

Het programma bestaat uit 3 leersporen die naast elkaar en door elkaar lopen. Deze verschillende leersporen combineren het vergroten van kennis, het toepassen van inzichten, het delen van ervaringen, individuele coaching en het uitwerken van daadwerkelijke transitieopgaven. De opzet van het programma maakt het mogelijk om in te spelen op de specifieke leerbehoeften van de deelnemers en organisaties.

Het programma bestaat uit 3 leersporen die naast en door elkaar lopen:

  • Leerspoor 1: Labs

    De labs bestaan uit 2-daagse bijeenkomsten, die inhoudelijk op elkaar voortbouwen. Verschillende experts op het gebied van leiderschap en media bieden inzichten die gericht zijn op kennisontwikkeling. Daarnaast reiken ze concrete modellen en handvatten aan waarbij centraal staat hoe de ontwikkelde kennis ook geimplementeerd kan worden, zodat innovaties en veranderingen ook structureel ingebed kunnen raken. Hierbij staat de organisatiestructuur en -cultuur van mediaorganisaties centraal. Er wordt ruimte gemaakt voor deelnemers om met de inzichten aan de slag te gaan en via casuistiek te leren van elkaars ervaringen.

  • Leerspoor 2: Interventures

    Interventure is een samenvoeging van de begrippen ‘intervention’ en ‘adventure’. De essentie is dat deelnemers een bestaande transitieopgave daadwerkelijk gaan oppakken, vanaf het begin van het leerprogramma. Dit kan zowel in groep als individueel, mede op basis van de bestaande transitievragen. Belangrijk kenmerken zijn dat de transitieopgave een experimenteel karakter heeft en uitdaagt om ‘nieuwe’ competenties in te zetten.

  • Leerspoor 3: Persoonlijke ontwikkeling

    In het persoonlijke-ontwikkeling-spoor staan de individuele leervragen van de deelnemers centraal. Deze vragen worden aan het begin, samen met de programmabegeleiding geïdentificeerd. Het spoor ‘persoonlijke ontwikkeling’ loopt door de inhoudelijke labs heen en bestaat uit persoonlijke coaching.

In het programma gewerkt wordt met diverse experts als gastsprekers en docenten.

Programmacoördinator

Dr. Marleen te Walvaart

Dr. Marleen te Walvaart
  • Marleen te Walvaart is universitair docent media-industrie.

    In 2020 behaalde ze haar PhD aan de Universiteit Antwerpen met een onderzoek naar productiepraktijken van actualiteitenprogramma’s. Ze onderzocht publieksbetrokkenheid tijdens het productieproces van programma’s, in een tijd dat mediaproductieprocessen steeds verder digitaliseren en publieksparticipatie het productieproces van televisie veranderd lijkt te hebben.

    Momenteel werkt Marleen mee aan het onderzoeksproject Re-Frame: Tracing re-use of audiovisual data in journalism, waarin de relatie tussen journalistieke praktijken en AI technieken zoals ASR (Automated Speech Recognition) in archieven onderzocht wordt. Daarnaast is zij lid van het onderzoeksinitiatief MI3.

Interesse?

Heb je interesse in dit programma? Neem contact op met het programmateam.

Programmateam

Dr. Marleen te Walvaart

Dr. Marleen te Walvaart

Programmateam

Drs. Paul Adriaanse

Drs. Paul Adriaanse

Praktische vragen?

Chantal Besson

Chantal Besson

Inhoudelijke vragen?

Dr. Marleen te Walvaart

Dr. Marleen te Walvaart