Leiderschap in Cultuur Artistiek (LinC A)
De culturele en creatieve sector staat voor grote uitdagingen. Wat betekent digitalisering voor het maakproces? Hoe ga je om met de constant veranderende richtlijnen van fondsen? En hoe blijf jij jezelf naast alle organisatorische taken op conceptueel en artistiek niveau ontwikkelen?
Artistiek leiders zijn zowel makers als koersbepalers. Zij spelen een grote rol binnen een sector en een samenleving waarin ervaring, cultuur en ecologie steeds meer vervlochten raken met economie en (de gevolgen van) technologie en digitalisering. Dit vraagt om kennis van zowel maakprocessen als hedendaagse cultuurtheorie en filosofie, en bestuur en organisatie.
Doelgroep
Het programma is ontwikkeld voor artistiek leiders, makers, en kunst- en cultuurprofessionals in de culturele en creatieve sector die hun conceptuele, methodologische en strategische bagage willen verdiepen en verbinden met die van anderen in de sector. Interesse? Lees meer over toelating.
Leerdoel
Een professional in de culturele en creatieve sector verbindt creatief ontwerp met kritische conceptontwikkeling, en organiseert projecten voor diverse publieken. Professionele ontwikkeling op dit gebied neemt een vlucht als ervaringskennis wordt verbonden met academische inzichten en uitwisseling met collega’s. LinC A biedt een programma en platform voor dit groeiproces.
In case of sufficient interest from non-Dutch speakers, this edition of the Artistic Leadership in Culture (LinC A) programme will be making use of “lingua receptiva”, which implies that both Dutch and English may be used. The speaker uses the language they are most comfortable with, the listener uses their receptive skills for that language (while replying in their own preferred language).
Samenwerking
Het departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO) en de Creative Humanities Academy (CHA), beide onderdelen van de Universiteit Utrecht, hebben de handen ineengeslagen om een programma te ontwikkelen dat gericht is op kennisontwikkeling en -circulatie, geïnspireerd en geïnformeerd creatief ontwerp, en persoonlijke ontwikkeling op het gebied van artistiek leiderschap en makerschap.
Netwerk
LinC staat voor het opdoen van de nieuwste inzichten, reflectie, kennisdeling en inspiratie. Met onze programma’s creëren we netwerken. Deelnemers worden aangesloten op het landelijk netwerk van LinC-professionals en vormen zelf ook een regionaal kennisnetwerk. Samen werken we aan nieuwe verbindingen tussen instellingen, disciplines, cultuur en samenleving en aan een vitale, slagvaardige en financieel gezonde sector.
LinC A is onderdeel van een serie internationale, landelijke en regionale LinC-edities. Alumni van het programma kunnen lid worden van Club LinC, de alumnivereniging die het netwerk onderhoudt en diverse activiteiten voor haar leden organiseert.
“Verbreding van inhoud en netwerk. Dat was LinC A voor mij. De investering om de artistieke visie van mijn organisatie meer richting te geven, beter te leren onderbouwen en articuleren, werpt nu al vruchten af.”
Annemoon Geurts, Kazerne
Tijdsinvestering
Deelname aan LinC A betekent dat je investeert in jezelf en je positie binnen de culturele en creatieve sector. Houd dan ook rekening met een tijdsinvestering van gemiddeld 4 uur per week. Binnen deze tijd bereid je onder andere bijeenkomsten voor, kom je samen met andere deelnemers en bezoek je bijvoorbeeld andere culturele instellingen/collega’s.
Opzet
Het programma bestaat uit twee masterclasses, twee interactieve Labs en een start- en slotbijeenkomst. Het is een rijke mix van theoretische en praktische verdieping: van de conceptuele duiding van jouw werk binnen het hedendaags en cultuurhistorisch landschap en het opzetten van persoonlijke artist statements. Daarnaast biedt LinC A begeleiding op maat door middel van coaching en intervisie.
Programma in het kort
Overzicht
Datum | Onderdeel | Tijden | Locatie |
---|---|---|---|
7 apr 2025 | Startbijeenkomst | Utrecht | |
19 mei 2025 | Masterclass 1 | Utrecht | |
16 jun 2025 | Lab 1 | Utrecht | |
15 sep 2025 | Masterclass 2 | Utrecht | |
27 okt 2025 | Lab 2 | Utrecht | |
24 nov 2025 | Slotbijeenkomst + certificaatuitreiking | Utrecht |
Intake
Vooraf vindt een gezamenlijk intakegesprek plaats, om te kijken of het programma aansluit op jouw ervaring en opleidingswensen. Deze intakes vinden plaats in de tweede week van februari.
Op basis van de intakegesprekken wordt een zo divers mogelijke groep van maximaal 20 deelnemers samengesteld. Definitieve inschrijving volgt daarna.
Kosten
Middels diverse individuele arrangementen kan het mogelijk zijn een deel van de kosten vergoed te krijgen, bijvoorbeeld via Werktuig PPO, je eigen gemeente of lokale fondsen.
Certificaat
Bij een succesvolle afronding van het programma ontvang je een certificaat van de Universiteit Utrecht.