Leesdagen voor docenten Duits

  • LocatieUtrecht
  • Duur2 dagen
  • StartmomentNog niet bekend
  • VoertaalNederlands
  • OnderwijsvormOp locatie
  • DiplomeringCertificaat
  • Prijs€450

Een opfrisser met Duitstalige literatuur

Leerlingen krijg je niet makkelijk aan het lezen en ook je eigen leestijd schiet er gauw bij in. Er verschijnen allerlei aantrekkelijke boektitels, maar een keuze maken valt niet mee. Het is tijd voor een opfrisser met Duitstalige literatuur!

Tijdens de leesdagen bespreek je boektitels met elkaar en leer je over hoe je literatuur zinvol in je (bovenbouw)lessen kunt inzetten. Je ontwikkelt je leesrepertoire verder, reflecteert over literatuur, ontdekt manieren om over literatuur te praten, wisselt met elkaar ervaringen uit en krijgt handreikingen om meer met literatuur in de klas te doen.

Doelgroep

Eerste- en tweedegraads docenten Duits die werkzaam zijn in het voortgezet onderwijs.

Leerdoelen

Na afloop van deze cursus:

  • Heb je je leesrepertoire uitgebreid en recent proza leren kennen en analyseren.
  • Heb je je interculturele literaire competentie verder ontwikkeld.
  • Heb je inzichten verkregen in hoe anderen de romans benaderen.
  • Kun je het didactische potentieel van het gelezen proza verwoorden.
  • Heb je meer inzicht in hoe je leerlingen in hun literaire ontwikkeling kunt begeleiden.

Tijdsinvestering

Twee bijeenkomsten, leestijd ter voorbereiding (+/- 26-39 uur).

Opzet

Gekozen zijn romans uit drie verschillende Duitstalige gebieden en bovendien met verschillende omvang. In verschillende sessies bespreken we de romans grondig en gaan we bovendien in op een centraal literatuurdidactisch vraagstuk: hoe kun je deze en gelijksoortige romans zinvol aan leerlingen aanbieden? De ontwikkeling van interculturele literaire competentie en gevoel voor stijlfiguren krijgen daarbij bijzondere aandacht. Door de gezamenlijke retraite is er volop de ruimte om over de inrichting van het eigen literatuuronderwijs met elkaar van gedachten te wisselen. De drie te bespreken titels dienen voor aanvang te zijn gelezen (zie Aanschaf boeken onder Aanmelden).

Besproken worden:

  • Yael Inokai: Mahlstrom (2017)
  • Iris Wolff: Die Unschärfe der Welt (2020)
  • Wolf Haas: Müll. Kriminalroman (2022)

“De gekozen romans hebben een intrigerende plot, ze reiken allerlei maatschappelijke vraagstukken aan, ze zijn toegankelijk geschreven en ze zijn geschikt om grotere vragen over de functie van literatuur te bespreken.”

Prof. dr. Ewout van der Knaap

In ‘Literatuurles leert scholieren niet alleen iets over taal maar ook over zichzelf’ vertelt Ewout van der Knaap over de meerwaarde van lezen en deelt hij alvast enkele ingrediënten voor een succesvolle literatuurles.

Data

Begin 2024. De precieze data volgen.

Locatie

Utrecht. De exacte locatie volgt z.s.m.

Cursuscoördinator en docent

Prof. dr. Ewout van der Knaap

Prof. dr. Ewout van der Knaap
  • Ewout van der Knaap is hoogleraar Duitstalige literatuur en cultuur aan de Universiteit Utrecht en ook gespecialiseerd op het gebied van literatuurdidactiek. Hij is auteur van ‘Literatuur en film in het vreemdetalenonderwijs’.

Toegangseisen

De cursus is voor eerste- en tweedegraads docenten Duits die werkzaam zijn in het voortgezet onderwijs.

De groep bestaat uit ongeveer 15-20 personen. We streven naar een zo divers mogelijke samenstelling.

Certificaat van deelname

Na afronding ontvang je een certificaat van deelname.

Aanschaf boeken

De boeken (+/- €68) dienen zelf aangeschaft te worden. Hiervoor kun je bijvoorbeeld terecht bij Buchhandlung Hintzen in Kleve (www.hintzen-buch.de) en www.duitseboeken.nl.

Yael Inokai: Mahlstrom. Rotpunktverlag (Zürich) 2017. ISBN 978-3-858-69760-8 (180 pp., +/- €22)

Iris Wolff: Die Unschärfe der Welt (2020) ISBN 9783608983265 (216 pp., +/- €20)

Wolf Haas: Müll. Kriminalroman. Hoffmann und Campe Verlag (Hamburg) 2022. ISBN 978-3-455-01430-3 (288 pp., +/- €24)

Vragen?

Hanneke Plugge

Hanneke Plugge