Leergang en -netwerk voor AI governance professionals

  • LocatieUtrecht
  • Duur2 dagbijeenkomsten
  • Startmoment4 april 2025
  • VoertaalNederlands
  • OnderwijsvormOp locatie
  • DiplomeringCertificaat
  • Prijs€1.995

Aanleiding

Met de razendsnelle opkomst van Artificiële Intelligentie (AI) bevinden we ons middenin een nieuwe informationele revolutie. De mogelijkheden van AI lijken onbegrensd, maar brengen tegelijkertijd ook nieuwe risico’s met zich mee. De vraag naar professionals met zowel brede als verdiepende kennis van AI wordt steeds groter en belangrijker, en bestaat er een groeiende behoefte aan specialisten die de schakel kunnen vormen tussen organisaties en de AI-toezichthouder(s).

Vergroot jouw AI-literacy

In deze leergang leer je onder begeleiding van gespecialiseerde docenten over de (on)mogelijkheden van de huidige en toekomstige AI-technologie, de mogelijke impact op organisaties en maatschappij, en de betekenis en impact van nieuwe regulering voor compliance, governance, control, handhaving en aansprakelijkheid. Je duikt samen met andere AI-professionals in de juridische, organisatorische én ethische aspecten die gepaard gaan met de ontwikkeling en toepassing van AI. Na afronding maak je deel uit van een community waarbinnen doorlopend kennis en ervaringen worden uitgewisseld.

Doelgroep

AI- en privacy compliance/governance professionals; FG’s; bedrijfsjuristen; advocaten; AI-ontwikkelaars; datawetenschappers; statistici; ethici; ambtenaren; managers van bedrijven waarbinnen AI wordt ontwikkeld of toegepast; academici.

Leerdoelen

Aan het eind van de basisleergang (2 dagen):

  • Weet je hoe AI ethisch en betekenisvol kan worden ingezet;
  • Ken je de hoofdlijnen van de huidige en aanstaande AI-regulering;
  • Kun je organisaties helpen met het implementeren van AI-regulering;
  • Kun je bijdragen aan “AI-literacy” en bewustzijn creëren binnen en buiten de organisatie op dat vlak;
  • Kun je functioneren als eerste aanspreekpunt voor de AI-toezichthouders bij vragen of klachten.

Leernetwerk

Na de leergang krijg je toegang tot een community waarbinnen doorlopend kennis en ervaringen worden uitgewisseld. Periodiek zijn er intervisiebijeenkomsten en worden er specialisatiemodules ontwikkeld om je kennis op diverse gebieden te verdiepen.

Uniek aan deze leergang

Interdisciplinair perspectief op AI

De leergang biedt een multidisciplinaire benadering van AI, waarbij deelnemers worden ondergedompeld in technische, juridische, organisatorische en ethische aspecten van AI, waardoor ze een breed begrip ontwikkelen van de impact van AI op diverse gebieden.

Praktijkgerichte benadering

De leergang integreert theoretische kennis met praktijkvoorbeelden en casestudy’s, waardoor deelnemers relevante vaardigheden en inzichten kunnen verwerven die direct toepasbaar zijn in hun professionele omgeving.

Community en kennisuitwisseling

De leergang ondersteunt en begeleidt dat deelnemers van elkaar leren. Na afronding van de basisleergang worden deelnemers onderdeel van een actieve community (leernetwerk) waarin ze kennis en ervaringen kunnen uitwisselen. Dit biedt een waardevol netwerk voor voortdurende professionele ontwikkeling en ondersteuning tegen de achtergrond van voortdurend wijzigende technologie en wetgeving.

Deskundige docenten op academisch niveau

De opleiding wordt geleid door gespecialiseerde docenten met uitgebreide ervaring in verschillende aspecten van AI. Daarnaast dragen gastdocenten uit het werkveld bij aan een actueel en praktijkgericht curriculum.

Flexibiliteit in certificering

De opleiding biedt flexibiliteit door middel van certificering van behaalde onderdelen via Edubadges.

Samensmelting van praktijkkennis en wetenschappelijk onderzoek

De inhoud staat in contact met actueel wetenschappelijk onderzoek. Onderzoek en praktijk helpen elkaar in een wederzijdse verbinding.

Tijdsinvestering

  • 2 bijeenkomsten van een werkdag.

Opzet

In kleine groepen bestaande uit deelnemers met diverse achtergronden sta je onder regie van gespecialiseerde docenten stil bij de juridische, technische, organisatorische en ethische aspecten die gepaard gaan met de ontwikkeling en toepassing van AI. Dat gebeurt aan de hand van een voorbeeldcasus en problemen uit jouw eigen praktijk.

Inhoud

  • 1. Juridisch / wet- en regelgeving

    De kansen en risico’s van AI worden inmiddels uitgebreid onderzocht en gereguleerd. De AI-Act vormt de basis van een set nieuwe EU-regels. Daartoe behoren bijvoorbeeld ook de voorgestelde AI-aansprakelijkheidsrichtlijn en de hernieuwde richtlijn productaansprakelijkheid.

  • 2. Technisch

    In de leergang sta je stil bij de ‘drijvende technieken’ achter AI, waaronder (eenvoudige) softwarematige informatieverwerking, machine learning, big data analyse – en verschillende verschijningsvormen/toepassingen van AI, waarbij we aanhaken bij de classificaties uit de AI-act.

    De AI act kent een risico-indeling in vier categorieën. Deze categorieën relateren aan verschillende technieken voor het ontwikkelen en toepassen van kunstmatige intelligentie. We behandelen deze risico-categorieën om vervolgens te kijken naar de verschillende regels die daaraan zijn verbonden.

  • 3. Organisatorisch / begrip en implementatie van AI

    AI kan voordelen op het gebied van R&D, productie en efficiency gaan opleveren, maar brengt ook nieuwe verplichtingen en uitdagingen op het gebied van compliance & control met zich mee. Wat gaat de AI wet- en regelgeving met zich brengen en hoe kan een organisatie zich daarop voorbereiden?

    Een ontwikkeling die op financieel gebied vanuit SOX is geëvolueerd, op het gebied van productveiligheid vanuit de Productveiligheidsrichtlijn en ter zake van persoonsgegevens vanuit de AVG.

  • 4. Ethisch

    Naast de formele juridische regels speelt ook ethiek een rol bij het inzetten van AI. Als de brongegevens die worden gebruikt om algoritmes te trainen of de leerregels niet heel zorgvuldig worden geselecteerd kunnen er mensenrechten en zelfs mensenlevens in het geding zijn. Een zelfrijdende auto die wordt gehackt kan desastreuze ongelukken veroorzaken. Blind vertrouwen op de resultaten van algoritmische besluitvorming zou zomaar een tweede toeslagenaffaire kunnen ontketenen. Met andere woorden: welke ethische keuzes zijn er rondom het gebruik van AI te maken en welke criteria kun je daarvoor gebruiken?

Overzicht

Datum

Onderdeel

Tijdstip

Locatie

Vr 4 apr 2025

Bijeenkomst 1

09.00 - 17.00 uur

Utrecht, binnenstad

Vr 11 apr 2025

Bijeenkomst 2

09.00 - 17.00 uur

Utrecht, binnenstad

Programmacoördinator

Mr. dr. Roeland de Bruin LLM

Mr. dr. Roeland de Bruin LLM
  • Roeland de Bruin is universitair docent binnen het departement Rechtsgeleerdheid. Roelands onderzoek en onderwijs concentreert zich rond het thema ‘regulering van innovatie’. Hij is gepromoveerd op regulering van innovatie op het gebied van zelfrijdende auto’s, waarbij hij heeft onderzocht wat de invloed kan zijn van de regels omtrent privacy en aansprakelijkheid op innovatie en acceptatie van AI als toegepast in autonome voertuigen. Daarnaast is Roeland senior advocaat bij Kienhuis Legal, waar hij adviseert, contracteert en procedeert op het snijvlak van recht en (AI-)innovatie.

Docent

Eduard Lievens

Eduard Lievens
  • Eduard Lievens is in 1984 afgestudeerd In het Nederlands recht aan de Rijksuniversiteit Leiden. Zijn afstudeerscriptie beschreef de juridische aspecten van het inbreken in computersystemen. Na een tijd als bedrijfsjurist bij Multihouse te hebben gewerkt is hij in 1989 beëdigd als advocaat en als IT advocaat zowel zelfstandig als in de functie van partner bij Kennedy van der Laan en Cordemeyer & Slager werkzaam geweest.

    Eduard is lid van de VIRA en heeft als nevenfuncties als rechter-plaatsvervanger bij de Rechtbank Den Haag en arbiter bij de Stichting Geschillen Oplossing Automatisering gewerkt. Tegenwoordig is Eduard als advocaat verbonden aan KienhuisLegal.

Toelatingseisen

Er wordt uitgegaan van hbo/wo werk- en denkniveau. De leergang staat open voor maximaal 25 deelnemers.

Certificering

Je ontvangt na afloop een certificaat van deelname. Het succesvol afronden van de onderdelen uit de leergang resulteert daarnaast in het behalen van gecertificeerde Edubadges.

Interesse?

Meld je hier aan

Praktische vragen?

Chantal Kooyman

Chantal Kooyman

Inhoudelijke vragen?

Mr. dr. Roeland de Bruin LLM

Mr. dr. Roeland de Bruin LLM