Diversiteitssensitief lesgeven in de praktijk

• Duur2 maanden
  • Startmoment22 april 2025
  • DiplomeringMicrocredentials, Certificaat
  • Prijs€995
  • ECTS5 EC

Hoe pas je digitale geletterdheid toe in je dagelijkse onderwijs?

Het ontwikkelen van inclusieve, interculturele onderwijsomgevingen is een doel dat door veel scholen wordt gedeeld, maar het daadwerkelijk bereiken van dit doel in de dagelijkse praktijk van het klaslokaal is lastig. Het doel van deze keuzecursus is het leren implementeren van diversiteitssensitief onderwijs en daarbij handelingsrepertoire op te bouwen om belangrijke uitdagingen het hoofd te bieden. Binnen dit algemene thema gaan we zowel in op pedagogische als vakdidactische aspecten van diversiteitssensitief lesgeven.

Binnen de cursus staat ‘asset-based teacher thinking’ centraal, waarbij de nadruk ligt op het versterken van de positie van leerlingen, in plaats van ‘deficit-based teacher thinking’, waarbij verschillende perspectieven en gedragingen van leerlingen worden gezien als problemen die moeten worden opgelost. Tijdens deze cursus leer je denken en handelen als een academische professional en leer je theorie te vertalen naar de praktijk en vice versa. Een ander belangrijk doel van deze cursus is om je bewust te worden van je eigen epistemologische en normatieve posities als docent. We bespreken realistische cases uit de praktijk gebaseerd op alledaagse ervaringen van docenten.

Tijdens de cursus zal je werken aan je eigen onderwijsdilemma’s. Door middel van een klein actiegericht onderzoek naar dit dilemma kom je tot nieuwe alternatieven voor je handelen in de klas. Je gebruikt hierbij wetenschappelijke literatuur, de ervaringen van je medestudenten en schoolbegeleiders, en de feedback van de (gast)docenten. De toets zal onder andere bestaan uit een beschrijving van de uitkomsten van je eigen actie-onderzoek naar diversiteitssensitief lesgeven.

Leraren die minimaal een HBO lerarenopleiding hebben gevolgd en tijdens de cursus ook lesgeven op een school. Verder is een online kennismakingsgesprek van 15 minuten met de coördinatoren voorafgaand aan de cursus onderdeel van de aanmelding.

• De student verwerft inzicht in en kennis van theoretische concepten gerelateerd aan diversiteitssensitief lesgeven;
  • De student verwerft inzicht in de rol van de eigen positionaliteit bij het lesgeven in een diverse schoolcontext;
  • De student kan deze inzichten vertalen naar een handelingsrepertoire voor een diversiteitssensitieve onderwijspraktijk;
  • De student kan een onderwijsdilemma gerelateerd aan het thema diversiteit actiegericht onderzoeken, gebruikmakend van de feedback van collega’s, docenten en medestudenten.

Onderdeel

Verdeling

Uren

Bijwonen werkcolleges

18

Voorbereiding werkcolleges, inclusief literatuur lezen, leesvragen beantwoorden en tussentijds werken aan opdracht 2

40

Opdracht 1: Reflectie positionaliteit

8

Opdracht 2: Eindopdracht – actiegericht onderzoek

84

Totaal:

140 uur

Programma overzicht

Bijeenkomst

1

Positionaliteit en ‘brave spaces’

2

‘Asset- based’ en ‘deficit-based’ perspectieven in het onderwijs

3

Pedagogische relatie en ‘sense of belonging’

4

Klasse-organisatie en inclusie

5

Een inclusief curriculum

6

Diversiteitsdilemma’s op schoolniveau

7

Intervisie-bijeenkomst over opdracht 2

8

Thema aangedragen door studenten

9

Slotpresentaties studenten opdracht 2

Start van de cursus vanaf 22 april 2025.

Volgt.

Coördinator

Dr. Monique Verhoeven

Co-coördinator

Dr. Lotte Henrichs

Docent

Dr. Bjorn Wansink

Toelatingseisen

• Minimaal een HBO-lerarenopleiding
• Je kunt deze cursus alleen volgen als je tijdens de cursus ook lesgeeft op een school
• Een online kennismakingsgesprek van 15 minuten met de coördinatoren voorafgaand aan de cursus is onderdeel van de aanmelding
• De prijs is exclusief eventueel voorgeschreven boeken (max. 2)

Aanmelden is mogelijk vanaf najaar 2024.