
Digitale transitie van ruimtelijk beleid en governance
- In het kort
- Integreert digitalisering met de Omgevingswet
- Gericht op samenwerking binnen beleidsteams
- Praktische tools direct toepasbaar in beleid
- Focus op impact en eigenaarschap bij vernieuwing
- Resultaatgericht: van visie naar uitvoering
Benieuwd wat nieuwe digitale technologieën betekenen voor het stedelijk bestuur en de ruimtelijke ontwikkeling van Nederland? Maar zit je momenteel nog ergens tussen koudwatervrees en angst om de boot te missen? Volg dan onze cursus ‘Digitale transitie van ruimtelijk beleid en governance’ en leer navigeren tussen de maatschappelijke meerwaarde en uitdagingen van digitalisering in het ruimtelijk domein.
Met de snelle opkomst van big data, AI en nog veel meer digitale technologieën is de potentie voor ruimtelijk beleid en governance enorm. Bijvoorbeeld het gebruik van digital twins om de omgevingseffecten van nieuwbouw te simuleren of de inzet van digitale platforms om de interactie met inwoners te verbeteren. Tegelijkertijd gaan de ontwikkelingen zo snel, dat de potentie niet altijd benut wordt of dat de vormgeving van goede digitale voorzieningen nog niet op orde is. Zo werd de Omgevingswet jarenlang uitgesteld door problemen met het digitale stelsel (DSO) en waarschuwde de Autoriteit Persoonsgegevens dat gemeenten regelmatig de privacy van hun inwoners uit het oog verliezen. Grote technologiebedrijven bieden allerlei producten en diensten aan, maar zin van onzin onderscheiden is niet altijd eenvoudig. Dit roept een cruciale vraag op: Hoe zorgen we ervoor dat digitale technologieën bijdragen aan het ruimtelijk domein zonder dat daarmee publieke waarden onder druk komen te staan?
“De digitale transitie is sterk verbonden met lokale contexten; daardoor bestaan er geen one-size-fits-all oplossingen, maar moeten we zelf strategische keuzes maken”
Damion Bunders
In deze cursus ontwikkelen publieke professionals strategische kennis en vaardigheden omtrent het gebruik van digitale technologieën in het ruimtelijk domein. Door middel van colleges bieden we een overzicht van de recente ontwikkelingen, potentiële meerwaarde en uitdagingen van digitalisering. Daarbij komen best én worst practices aan bod op verschillende terreinen: van infrastructuur tot de interactie met burgers. In de workshops gaan we vervolgens aan de slag met het ontwikkelen van een digitale strategie voor een eigen project of organisatieonderdeel. Dit doen we samen en stap voor stap: van het intern bijeen krijgen van de juiste domeinexperts en ICT’ers tot aan het borgen en opschalen van pilotprojecten.
Doelgroep
Bedoeld voor: Publieke professionals in het ruimtelijk domein met een digitaliseringsopgave, zoals beleidsmedewerkers en planologen die werkzaam zijn bij lokale en regionale overheden of bij maatschappelijke organisaties. Een digitaliseringsopgave kan zich bijvoorbeeld richten op stedelijk bestuur (bijv. gemeentelijke nutsvoorzieningen, interactie met burgers, handhaving) of op ruimtelijke ontwikkeling (bijv. DSO, planning support systems).
Toelatingseisen: De leergang vereist geen specifieke vooropleiding, maar er wordt uitgegaan van HBO/WO werk- en denkniveau en professionele ervaring in het ruimtelijk domein.
Leerdoelen
Na afloop van de cursus:
- Ben je bekend met state-of-the-art inzichten uit wetenschappelijk onderzoek naar de digitale transitie van ruimtelijk beleid en governance.
- Kun je reflecteren op de potentiële meerwaarde en uitdagingen bij het gebruik van digitale technologieën in ruimtelijk beleid en governance.
- Heb je toegang tot een ‘community of practice’ van andere publieke professionals met een digitaliseringsopgave in het ruimtelijk domein.
- Ben je in staat om de juiste samenwerkingspartners te vinden en verbinden binnen de eigen organisatie, publieke of private actoren, en burgers.
- Heb je een digitale strategie ontwikkeld voor jouw eigen werkpraktijk die bijdraagt aan ruimtelijk beleid en governance zonder dat daarmee publieke waarden onder druk komen te staan.
De leergang bestaat uit zes bijeenkomsten van halve dagen gedurende drie maanden (ca. 1x per twee weken). Elke bijeenkomst staat een onderwerp centraal dat in twee werkvormen aan bod komt:
- Colleges door gastsprekers die nieuwe state-of-the-art inzichten presenteren en illustreren aan de hand van best/worst practices
- Workshops waarin deelnemers deze inzichten toepassen in de ontwikkeling van een digitale strategie voor een eigen project of organisatieonderdeel
Inhoud programma
Bijeenkomst | Onderwerp | Vragen |
---|---|---|
1 | Introductie en overzicht van de recente ontwikkelingen | Welke ontwikkelingen hebben zich de afgelopen decennia voorgedaan in de digitalisering van het ruimtelijk domein? Waar komen ontwikkelingen zoals slimme steden vandaan? En met welk vraagstuk uit mijn werkpraktijk wil ik aan de slag tijdens deze leergang? |
2 | Digitale transformatie binnen de eigen organisatie | Hoe krijg ik intern de juiste mensen bijeen voor mijn digitaliseringsopgave? Op welke manier breng ik digitale transformatie binnen de eigen organisatie op gang? Hoe ga ik om met weerstand? |
3 | Kritische reflectie op technologie | Hoe maak ik een goede afweging tussen de potentiële meerwaarde en uitdagingen bij het gebruik van digitale technologieën voor ruimtelijk beleid? Wanneer zeg ik ja/nee tegen een nieuwe technologie? |
4 | Samenwerking met publieke en private actoren | Welke spanningen kunnen zich voordoen bij de samenwerking met externe, zowel publieke als private partners? Hoe behoud ik de regiestoel? |
5 | Sociale innovatie in de digitale transitie | Wat zijn de mogelijkheden om burgers beter te betrekken middels digitale technologie? Hoe verandert digitalisering de verhouding tussen overheid en burger? |
6 | Evalueren, opschalen en bestendigen | Op welke manier kan ‘learning by doing’ gestimuleerd worden? Hoe zorg ik ervoor dat pilotprojecten kunnen opschalen of langdurig geborgd worden? |
Doelgroep
Bedoeld voor: Publieke professionals in het ruimtelijk domein met een digitaliseringsopgave, zoals beleidsmedewerkers en planologen die werkzaam zijn bij lokale en regionale overheden of bij maatschappelijke organisaties. Een digitaliseringsopgave kan zich bijvoorbeeld richten op stedelijk bestuur (bijv. gemeentelijke nutsvoorzieningen, interactie met burgers, handhaving) of op ruimtelijke ontwikkeling (bijv. DSO, planning support systems).
Toelatingseisen: De leergang vereist geen specifieke vooropleiding, maar er wordt uitgegaan van HBO/WO werk- en denkniveau en professionele ervaring in het ruimtelijk domein.
Leerdoelen
Na afloop van de cursus:
- Ben je bekend met state-of-the-art inzichten uit wetenschappelijk onderzoek naar de digitale transitie van ruimtelijk beleid en governance.
- Kun je reflecteren op de potentiële meerwaarde en uitdagingen bij het gebruik van digitale technologieën in ruimtelijk beleid en governance.
- Heb je toegang tot een ‘community of practice’ van andere publieke professionals met een digitaliseringsopgave in het ruimtelijk domein.
- Ben je in staat om de juiste samenwerkingspartners te vinden en verbinden binnen de eigen organisatie, publieke of private actoren, en burgers.
- Heb je een digitale strategie ontwikkeld voor jouw eigen werkpraktijk die bijdraagt aan ruimtelijk beleid en governance zonder dat daarmee publieke waarden onder druk komen te staan.
Docent:
Damion Bunders MSc

Damion Bunders is Universitair Docent Governance of Urban Digitalisation bij het departement Sociale Geografie & Planologie en het departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap. In zijn onderzoek, onderwijs en publieke betrokkenheid houdt Damion zich bezig met de digitale transitie en hoe deze kan worden (her)vormgegeven ten gunste van de samenleving.
- Bekijk profiel
Docent:
Dr. Erna Ruijer

Erna Ruijer is assistent-professor aan de Utrecht University School of Governance (USG).
- Bekijk profiel
Docent:
Dr. Patrick Witte

Universitair hoofddocent Stedenbouw en Ruimtelijke Ordening aan de Universiteit Utrecht
- Bekijk profiel
Docent:
Prof. dr. Albert Meijer

Albert Meijer is hoogleraar publieke innovatie bij de Universiteit Utrecht en leidt de public management groep. Hij is een expert op het gebied van bestuur in de informatiesamenleving. In internationale bladen heeft hij gepubliceerd over publieke innovatie, slimme steden, ICT, data en sociale media in de publieke sector.
- Bekijk profiel
Docent:
Dr. Martijn van den Hurk

Mijn onderzoek en onderwijs richten zich op de institutionele arrangementen voor land- en vastgoedontwikkeling, vaak met specifieke aandacht voor de rol en impact van contracten en publieke verantwoording met betrekking tot stedelijke transities.
- Bekijk profiel
Praktische informatie
- Prijs: €2.500
- Betaalmogelijkheden: directe betaling of factuur
- Annuleringsbeleid: volgens algemene voorwaarden UU
- Na afloop van de cursus ontvang je een bewijs van deelname
Op dit moment is er nog geen aanmeldlink beschikbaar. Mocht u interesse hebben om deel te nemen dan kunt u zich aanmelden voor de interesselijst. Je ontvangt dan een mail als de aanmeldlink beschikbaar is.
Ik heb interesse
Ik wil graag op de hoogte gehouden worden over deze cursus en zet mijzelf op de interesselijst.
Voor overige vragen:
Onderwijs voor Professionals (Geowetenschappen)
Mail voor vragen over aanmelding, betalingen, of overige zaken naar continuingeducation.geo@uu.nl
- continuingeducation.geo@uu.nl