
Cursus juridische communicatie van overheid naar burgers
- In short
- Schrijf heldere en juridisch correcte overheidsbrieven
- Verbeter strategisch de communicatie in je organisatie
- Leer brieven analyseren, herschrijven en verbeteren
- Werk met echte overheidsdocumenten uit de praktijk
- Voor ambtenaren, juridische adviseurs en beleidsmedewerkers
Verbeter overheidscommunicatie met duidelijke en juridisch correcte brieven
Veel burgers vinden brieven van overheidsorganisaties moeilijk. Dit betekent dat het ambtenaren vaak niet lukt om hun boodschap helder op te schrijven. Tegelijkertijd wordt wel meer en meer van ambtenaren verwacht dat zij helder communiceren met burgers. Het recht op begrijpelijke besluiten wordt zelfs overwogen als norm in de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Hoe zorg je ervoor dat jouw organisatie voldoet aan deze begrijpelijkheidsnorm?
In deze cursus leer je niet alleen wat begrijpelijke communicatie inhoudt, maar ook hoe je de kwaliteit van overheidsbrieven meet en structureel verbetert. Je krijgt praktische handvatten om heldere, juridisch correcte teksten te schrijven en je organisatie te adviseren over effectieve communicatie met burgers.
Online infosessie
Wil je weten of deze cursus iets voor jou is? Meld je gratis aan voor een van de online infosessies:
- Donderdag 24 juli, van 10.00 tot 11.00 uur
- Dinsdag 26 augustus, van 10.00 tot 11.00 uur
Voor wie is deze cursus?
Deze cursus is speciaal ontworpen voor professionals verantwoordelijk zijn voor de kwaliteit van (semi-)overheidscommunicatie bij bijvoorbeeld ministeries, gemeenten en uitvoeringsinstanties. Denk aan:
- Communicatiemedewerkers, verantwoordelijk voor de kwaliteit van juridische brieven die naar burgers worden gestuurd.
- Beleidsmedewerkers, betrokken bij beslissingen op bezwaar en andere juridische documenten, waarbij het essentieel is dat deze helder en begrijpelijk worden gecommuniceerd naar burgers.
- Juridisch adviseurs, gevraagd om juridische brieven op te stellen die niet alleen juridisch correct maar ook begrijpelijk moeten zijn voor de ontvanger.
- Leidinggevenden die ervoor zorgen dat juridische communicatie binnen hun team op een begrijpelijke en duidelijke manier wordt geformuleerd, met oog voor juridische precisie.
Wat levert deze cursus je op?
Na afronding van de cursus:
- Weet je wat de kenmerken zijn van begrijpelijke brieven;
- Kun je de kwaliteit van brieven meten en beoordelen;
- Heb je geleerd brieven te herschrijven zodat ze helder en juridisch correct zijn;
- Kun je adviezen geven binnen je organisatie om de begrijpelijkheid te verhogen;
- Heb je concrete stappen gezet om je organisatie te helpen voldoen aan de begrijpelijkheidsnorm.
“De burger begrijpelijk informeren wordt steeds meer een uitgangspunt bij de overheid. En vaak hebben mensen daar ook recht op.”
Marc Veldt - docent
Cursusopzet
- 5 interactieve bijeenkomsten
- Groepsgrootte: max. 20 deelnemers
Deze cursus combineert theorie, praktijk en directe toepassing. In vijf interactieve bijeenkomsten leer je hoe je brieven analyseert, herschrijft en begrijpelijkheid binnen je organisatie verankert. Van onderzoeksinzichten tot concrete schrijfstrategieën: je krijgt alle tools om écht impact te maken.
Programma
Bijeenkomst 1: Start en analyse
- Kennismaking en doelstellingen vaststellen
- Stakeholderanalyse: wie heb je nodig om verandering te realiseren?
- Functie en impact van brieven binnen de klantreis
- Probleemanalyse: waarom is begrijpelijkheid essentieel?
Bijeenkomst 2: Begrijpelijkheid en kwaliteitsmeting
- Wat zegt onderzoek over begrijpelijkheid?
- Analyseren en herschrijven van brieven
- Leren werken met een beoordelingschecklist
Bijeenkomst 3: Implementatie in de organisatie
- Hoe test je brieven bij burgers?
- Klachten en feedback omzetten in verbeteringen
- Veranderstrategieën binnen de organisatie
- Gastspreker: praktijkvoorbeeld van succesvolle verbetering
Bijeenkomst 4: Methoden om tekstkwaliteit te borgen
- Tekstevaluatiemethoden: checklists, software en scenario gebaseerde evaluatie
- Opstellen van een implementatieplan
Bijeenkomst 5: Presentatie en borging
- Presentatie van verbeterplannen
- Praktijkvoorbeelden en best practices
- Gastcollege door expert in overheidscommunicatie
- Uitreiking certificaten
Overzicht
Datum | Onderdeel | Tijden | Locatie |
---|---|---|---|
Vr 10 okt | Bijeenkomst 1: Start en analyse | 9.30 - 12.30 uur | Utrecht |
Vr 7 nov | Bijeenkomst 2: Begrijpelijkheid en kwaliteitsmeting | 9.30 - 12.30 uur | Utrecht |
Vr 5 dec | Bijeenkomst 3: Implementatie in de organisatie | 9.30 - 12.30 uur | Utrecht |
Vr 16 jan | Bijeenkomst 4: Methoden om tekstkwaliteit te borgen | 9.30 - 12.30 uur | Utrecht |
Vr 10 apr | Bijeenkomst 5: Presentatie en borging | 9.30 - 12.30 uur | Academiegebouw, Utrecht |
Docent
Geerke van der Bruggen

Hoe maak je complexe juridische teksten begrijpelijk zonder nuance te verliezen? Geerke van der Bruggen traint juristen en andere experts in helder schrijven over moeilijke materie. Daarnaast doet ze promotieonderzoek naar de (on)begrijpelijkheid van rechterlijke uitspraken. Met haar expertise helpt ze professionals hun boodschap toegankelijk én juridisch scherp te verwoorden.
- g.g.vanderbruggen@uu.nl
Docent
Mr. Marc Veldt

Recht draait om verhalen. Als universitair docent onderwijs en recht aan de UU onderwijst Marc Veldt hoe je complexe juridische kwesties helder en overtuigend kunt formuleren. Hij geeft daarnaast een module over schrijven voor lezers buiten je vakgebied bij de Skills Academy van de Universiteit Utrecht en doet onderzoek naar academisch schrijven in een interfacultair team.
Naast zijn academische werk schreef hij jarenlang juridische artikelen voor een breed publiek en publiceerde hij een lesboek over intellectueel eigendomsrecht. Ook werkte hij aan documentaires en achtergrondprogramma’s over juridische conflicten. Zijn ervaring als journalist en onderzoeker geeft hem een scherp oog voor taal die zowel juridisch correct als begrijpelijk is.
- m.veldt@uu.nl
- Bekijk profiel
Docent
Dr. Henk Pander Maat

Hoe zorg je ervoor dat complexe informatie helder overkomt? Henk Pander Maat, senior docent-onderzoeker aan de Universiteit Utrecht, richt zich op de kwaliteit van teksten waarmee experts, organisaties en overheden hun publiek proberen te bereiken.
Hij werkte mee aan meerdere onderzoeken naar overheidscommunicatie, ontwikkelde LiNT, een tool om tekstmoeilijkheid te meten, en onderzoekt hoe verschillende methoden voor tekstevaluatie elkaar kunnen versterken. Zijn werk helpt professionals effectiever en toegankelijker te communiceren.
- h.l.w.pandermaat@uu.nl
- Bekijk profiel
Certificaat van deelname
Na afronding ontvang je een officieel certificaat van de Universiteit Utrecht als bewijs van jouw deelname.
Aanmelden
Je kunt je tot en met 12 september 2025 aanmelden. Let op: Er is beperkt plek, dus wacht niet te lang met aanmelden.
Tussen wet en werkelijkheid: wat ervoor nodig is om juridische overheidscommunicatie te verbeteren
-
Lees het artikel
Als je een overheidsbrief krijgt, heb je een paar simpele vragen. Wat is er besloten? Waarom dit besluit? Wat moet ik nu in ieder geval doen? Kan ik nog bezwaar maken? Toch maken de brieven het vaak moeilijk om die vragen te beantwoorden. Voor veel mensen is de taal te ingewikkeld om de brieven goed te begrijpen.