Opstapcursus Medical Humanities: de gezondheidszorg in context

  • Certificaat
  • € 4.460
  • Lessen in Nederlands
  • LocatieUtrecht
  • Duur10 weken
  • ECTS7,5 EC

Medical Humanities: een interdisciplinaire blik op gezondheidszorg

Deze cursus is bedoeld voor studenten en zorgprofessionals met een interdisciplinaire interesse in de gezondheidszorg en is een goede voorbereiding voor vakken in het veld Medical Humanities en/of de master Medical Humanities.

Leerdoelen

In de loop van de cursus leert de deelnemer:

  • de structuur van de Nederlandse gezondheidszorg begrijpen en analyseren;
  • concepten en begrippen kennen en toepassen die de Nederlandse gezondheidszorg kenmerken;
  • (medisch) jargon en de anatomie van het menselijk lichaam kennen;
  • kritisch en creatief nadenken en schrijven;
  • zich inleven in het perspectief van een voor hen onbekende discipline;
  • complexe zorgvraagstukken analyseren en bediscussiëren;
  • opgedane kennis en vaardigheden toepassen in een interdisciplinaire groepsopdracht

Voor wie?

Deze cursus is bedoeld voor studenten en zorgprofessionals met een interdisciplinaire interesse in de gezondheidszorg en is een goede voorbereiding voor vakken in het veld Medical Humanities en/of de master Medical Humanities.

Inhoud

Deze cursus is bedoeld voor studenten en zorgprofessionals met een interdisciplinaire interesse in de gezondheidszorg en is een goede voorbereiding voor vakken in het veld Medical Humanities en/of de master Medical Humanities.

Het vakgebied Medical Humanities, zoals dat in Utrecht wordt onderwezen en onderzocht, vertrekt vanuit de opvatting dat de complexe problemen waar de huidige gezondheidszorg voor staat, alleen via interdisciplinaire benaderingen kunnen worden aangepakt. Om deze uitdagingen op te lossen is een medische blik alleen niet genoeg. Ook zullen we moeten kijken naar, bijvoorbeeld de organisatie van de gezondheidszorg, geesteswetenschappelijke benaderingen (zoals filosofie en ethiek), de rol van creativiteit en creatief denken, en het perspectief van de patiënt. In deze cursus leer je wat ervoor nodig is om over grenzen heen te denken, en kom je aanraking met het perspectief van een andere discipline dan waar je tot nu toe vertrouwd mee bent. Voor zowel studenten als zorgprofessionals die problemen in de gezondheidszorg vanuit verschillende perspectieven willen benaderen en een bredere blik willen ontwikkelen, is dit interessant.

Om interdisciplinair te kunnen denken en werken moeten deelnemers kunnen reflecteren op hun eigen discipline en zich kunnen verplaatsen in het perspectief van een andere discipline. In deze cursus leren deelnemers kritisch naar hun eigen discipline te kijken en verdiepen ze zich in een nieuw veld (geneeskunde of de geesteswetenschappen); deze stap in het interdisciplinaire proces heet ‘disciplinary grounding’. Zo leren deelnemers problemen in de gezondheidszorg vanuit verschillende perspectieven te benaderen, oftewel de stap van ‘perspective taking’.

Opzet van de cursus

De cursus bestaat uit een e-module (onderdeel 1), een introductiecursus die draait om disciplinary grounding in de geneeskunde of de geesteswetenschappen (onderdeel 2a en 2b) en een afsluitende opdracht waarbij deelnemers hun opgedane kennis en vaardigheden toepassen (onderdeel 3). Na het volgen van deze cursus kunnen studenten zich snel inwerken en meepraten in de context van Medical Humanities.

  • 1. E-module 'Organisatie van de gezondheidszorg in Nederland'

    In de e-module ‘Organisatie van de gezondheidszorg in Nederland’ leren deelnemers belangrijke concepten en begrippen kennen die spelen binnen de Nederlandse gezondheidszorg. Deelnemers volgen de e-module grotendeels zelfstandig online. In deze e-module worden zes thema’s/vragen behandeld: ‘Wat is gezondheid?’, ‘Hoe is de zorg in Nederland gestructureerd?’, ‘Wie werken er in de zorg?’, ‘Wat kost de zorg?’, ‘Wat zijn patiëntenorganisaties en welke rechten heeft de patiënt?’ en ‘Wat is kwaliteit van zorg?’. Het perspectief van de patiënt is een rode draad door de thema’s heen. De e-module neemt ongeveer de helft van het blok in beslag en wordt afgesloten met opdracht 1.

  • 2. Introductiecursus

    In het tweede deel van de cursus volgen deelnemers een introductiecursus over het vakgebied waar zij nog niet bekend mee zijn. Dit onderdeel bestaat uit fysieke werkgroepen onder leiding van een docent. Dit onderdeel neemt ongeveer de tweede helft van het blok in beslag en wordt afgesloten met opdracht 2.

  • 2a. Introductiecursus Geneeskunde voor studenten geesteswetenschappen’

    In de introductiecursus ‘Geneeskunde voor studenten geesteswetenschappen’ raken deelnemers met een geesteswetenschappelijke achtergrond vertrouwd met de structuur van de gezondheidszorg, (medisch) jargon, de anatomie van het menselijk lichaam en de manier van denken van een arts. Het doel van deze cursus is om een inkijk te krijgen in de complexe wereld van de zorg en hier vertrouwd genoeg mee te raken om in gesprek te gaan met de (bio)medische studenten, professionals en docenten. Deze cursus focust op de thema’s gezondheidszorg, medisch wetenschappelijk onderzoek, de anatomie van het menselijk lichaam en de verhouding tussen de maatschappij en gezondheid(szorg).

  • 2b. Introductiecursus ‘Geesteswetenschappen voor (bio)medische studenten’

    In de introductiecursus ‘Geesteswetenschappen voor (bio)medische studenten’ leren deelnemers met een (bio)medische achtergrond kritisch en creatief te denken en schrijven op basis van hun waarneming, kennisbasis en eigen mening. Het doel van deze cursus is om deelnemers vertrouwd te maken met de opbouw en uitwerking van inhoudelijke teksten. Deze cursus draait om de thema’s creativiteit, (argumentatief) schrijven en geesteswetenschappelijk onderzoek.

  • 3. Afsluitend onderdeel

    In het afsluitende onderdeel komen alle deelnemers bij elkaar en werken ze in interdisciplinaire groepen aan een afsluitende opdracht (opdracht 3) waarin ze hun opgedane kennis en vaardigheden toepassen.

Werkvormen en toetsen

Werkvormen

  • Hoor/werkcollege
    • Aanwezigheidsplicht: Ja
  • Individueel
    • Aanwezigheidsplicht: Ja
  • Zelfstudie
    • Aanwezigheidsplicht: Ja

Toetsen

  • Opdracht(en) 1
    • Weging 40
    • Minimum cijfer 5,50
  • Opdracht(en) 2
    • Weging 50
    • Minimum cijfer 5,50
  • Opdracht(en) 3
    • Weging 10
    • Minimum cijfer 5,50

Thema's

  • Thema 1: Lichaam en Geest
    • Sub-thema’s: Volksgezondheid, medical humanities
  • Thema 2: Interdisciplinair
    • Sub-thema’s: Complexe vraagstukken, maatschappelijke relevantie, meta-perspectief
  • Thema 3: Intercultureel
    • Sub-thema’s: Zelfbewustzijn, reflectie, wisselen van perspectief

Cursuscoördinator

Dr. Saskia Bultman

Dr. Saskia Bultman

Ingangseisen

Ingangseisen: geen.

Deze cursus is toegankelijk voor studenten van alle faculteiten en voor zorgprofessionals.

Inschrijven

Zorgprofessionals melden zich aan via het ‘Aanmeldformulier niet geneeskunde studenten’ via de website. De deadline voor de inschrijving is 20 februari 2026. Heb je belangstelling voor de cursus en is de inschrijfdatum verstreken? Neem dan contact op met Jolanda Wouterse, via: GNK.BA.keuzecursus@umcutrecht.nl Wil je de gehele minor ‘Medical Humanities’ volgen, waar deze cursus onderdeel van is? Of wil je overige onderdelen van deze minor volgen? Zie dan deze website.

Voorbereidende/benodigde literatuur

Boot, JMD. Organisatie van de gezondheidszorg. 5e, herziene druk. Assen: Uitgeverij Koninklijke Van Gorcum; 2021.

Kosten cursus

De cursus Medical Humanties kost €4.460,-.

Contact

Heb je een vraag over de inhoud van deze cursus of het aanmeldingsproces?

Neem dan contact met ons op via aanmelding-mh@umcutrecht.nl.