Toekomstbehendig ontwikkelen als leraar
Toekomstbehendig ontwikkelen als leraar
Lesgeven is geweldig! Maar het beroep van leraar is ook veeleisend, getuige hoge uitval en burn-out cijfers. Leraar zijn en blijven vraagt van je dat je mee kunt bewegen met de veranderingen in het onderwijs. In deze cursus dagen we je uit om als leraar proactief bij te (kunnen) dragen aan onderwijsverandering en toekomstbehendig te ontwikkelen.
Voor wie?
Leraren in het voortgezet onderwijs die werkzaam zijn op een middelbare school.
Leerdoelen
Aan het einde van de cursus:
- heb je inzicht in toekomstige uitdagingen voor zichzelf en het onderwijs in het algemeen;
- kun je theorie, modellen en/of aanpakken inzetten voor het ontwikkelen van en ontwikkelen in het onderwijs (o.a. veerkracht, professioneel welbevinden, co-creatie, dynamische processen van onderwijsverandering);
- heb je geïnformeerd initiatief genomen om (eigen) ontwikkeling in het onderwijs aan te sturen.
Hoe ziet het programma eruit?
In deze cursus bespreken en vertalen we literatuur en ervaringen van deelnemers over het innemen van professionele ruimte en het veerkrachtig kunnen zijn als persoon. Ook komt het hanteren van de micropolitieke cultuur in je werkcontext aan bod en leer je hoe je nieuwe initiatieven in co-creatie met anderen een vaste plek kunt geven in jouw sectie, team of school. Ook wordt er in de cursus, vanuit het principe teach as you preach, gezamenlijk vormgegeven aan onderwijsverandering en hoe jij daar als toekomstbehendig professional mee omgaat.
De leerdoelen (zie Algemeen) van deze cursus staan vast maar er is uiteraard ook voldoende ruimte voor jou als deelnemer om mede te bepalen hoe we aan deze doelen werken. Je wordt dan ook uitgenodigd om tijdens de bijeenkomsten, en daarbuiten, actief bij te dragen aan het behalen van alle leerdoelen. Alle cursisten hebben een actieve rol en dragen zo bij aan het leren van en met elkaar. Je werkt tijdens de cursus een zelf bedacht plan uit m.b.t. onderwijsverandering en toekomstbehendigheid in het onderwijs. Op die wijze zet je iets in gang dat aansluit bij wat jij belangrijk vindt in jouw onderwijs.
Gedurende de cursus zullen ook enkele gastsprekers uit het onderwijs hun ervaringen delen over het in gang zetten van verandering.
Andere onderwerpen die aan bod komen zijn o.a.:
- Positioneren in de school
- Veerkracht
- Professionele identiteit
- Verandering in gang zetten
- Micro-politieke geletterdheid
Data
De voorbereidingen voor de eerste bijeenkomst starten vanaf 3 februari 2025.
De bijeenkomsten vinden altijd plaats op dinsdagen van 17.00 tot 19.00 uur
Locatie
Deze cursus vindt plaats op het Utrecht Science Park.
Aanmelden
Voor aanmelden kun je contact opnemen met de Graduate School of Teaching via e-mail: onderwijsvoorleraren.gst@uu.nl