Onderzoek door museummedewerkers

  • LocatieUtrecht
  • Duur6 weken
  • Startmomentnovember/december 2024
  • VoertaalNederlands
  • OnderwijsvormOp locatie
  • DiplomeringCertificaat
  • Prijs€ 900,-

Ontwerp een gedegen onderzoeksopzet

Musea zijn niet alleen een schatkamer waarin steeds nieuwe kwaliteiten en verhalen kunnen worden gevonden, maar ook een werkplaats waarin museale professionals en het publiek samen nieuwe kennis, inzichten en ervaringen opdoen. Het museale wetenschappelijke onderzoek is van groot belang om de kennis over de collectie te verdiepen en die te onderzoeken vanuit de vragen die de samenleving van vandaag stelt.

Met deze cursus maak je je als museummedewerker de recente inzichten eigen over het doen van wetenschappelijk onderzoek. Met die kennis kun je een gedegen onderzoeksopzet ontwerpen en een onderzoeksaanvraag formuleren toegesneden op het eigen onderzoeksgebied.

Doelgroep

Museummedewerkers in vaste of tijdelijke dienst, met een universitair masterdiploma of equivalent op basis van professionele ervaring. Overige belangstellenden in overleg.

Leerdoelen

Na deze cursus:

  • Heb je inzicht in de actuele tendensen in het wetenschappelijk onderzoek.
  • Ben je in staat om een effectief en wetenschappelijk verantwoord onderzoeksvoorstel te formuleren.

“Gaat het museum een renaissance tegemoet als een leer- en weetkring zoals het die had in de achttiende en negentiende eeuw?”

Arnoud Odding

Tijdsinvestering

4 sessies van +/- 4 uur en 1-2 dagdelen aan voorbereiding.

Opzet cursus

Met een selecte groep vakgenoten krijg je in vier bijeenkomsten inzicht in de recente ontwikkelingen in het wetenschappelijk (kunst-)historisch en museologisch onderzoek én in de eisen die gesteld worden aan een aanvraag voor onderzoekssubsidie op dat gebied.

In de loop van de cursus krijg je de gelegenheid om een onderzoeksaanvraag uit te werken. Over het onderwerp dien je al een enigszins omlijnd idee te hebben. Je bereidt de bijeenkomsten voor door in te lezen, opdrachten te maken en na te denken over je aanvraag.

  • Onderzoek in musea: tussen wetenschap en publiek

    Gastspreker: Lieke Wijnia, Hoofd Onderzoek & Bibliotheek, Museum Catharijneconvent

    • Introductie en kennismaking
    • Financieringsmogelijkheden voor onderzoek in musea
    • Aanleiding en doel van het onderzoek
    • Wie is de doelgroep?
    • Welke behoeften en belangen heeft de doelgroep?
    • Wat is de relatie tussen wetenschappelijk onderzoek en het (museale) publiek?
    • In welke vorm wil je de resultaten presenteren: wetenschappelijk publicatie, publiekstekst, tentoonstelling, database, etc.?
  • Het onderzoeksplan: wat wil je onderzoeken, en waarom?

    Gastspreker: Dr. Sandra Kisters, Hoofd Collecties en Onderzoek, Museum Boijmans Van Beuningen

    • Het belang van een goede onderzoeksvraag: van primaire nieuwsgierigheid naar een effectieve vraagstelling
    • De vraagstelling als (externe) begrenzing en (interne) geleding van het onderzoek
    • De onderdelen van het onderzoeksplan
  • Hoe ga je dat onderzoek doen?

    Gastspreker: Anja Bastenhof, Informatiespecialist Geesteswetenschappen, Universiteitsbibliotheek, Universiteit Utrecht

    • Verkenning van bestaande zoeksystemen en databases
    • Het verzamelen, selecteren en beheren van data
    • Open science
  • Het onderzoeksvoorstel

    Gastspreker: Marjolijn Bol, Universitair hoofddocent, Universiteit Utrecht

    • We bespreken de (concept)onderzoeksvoorstellen die de deelnemers hebben gemaakt.
    • Zijn de plannen verantwoord en uitvoerbaar?
    • Zijn er nog knelpunten, lacunes?

Data

Bijeenkomsten

 

1

13.15 - 17.00 uur

2

13.15 - 17.00 uur

3

13.15 - 17.00 uur

4

13.15 - 17.00 uur

Locatie

De bijeenkomsten vinden plaats in de binnenstad van Utrecht

Cursuscoördinator

Dr. Eveline Deneer

Dr. Eveline Deneer
  • Dr. Eveline Deneer is universitair docent kunstgeschiedenis. Haar specialisme is Europese kunst in de decennia rond 1800.

Cursuscoördinator

Dr. Annemieke Hoogenboom

Dr. Annemieke Hoogenboom

Gastsprekers

  • Lieke Wijnia, Hoofd Onderzoek & Bibliotheek, Museum Catharijneconvent
  • Dr. Sandra Kisters, Hoofd Collecties en Onderzoek, Museum Boijmans Van Beuningen
  • Anja Bastenhof, Informatiespecialist Geesteswetenschappen, Universiteitsbibliotheek, Universiteit Utrecht
  • Marjolijn Bol, Universitair hoofddocent, Universiteit Utrecht

“Het doen van onderzoek is een van de kerntaken van musea. ”

Dr. Eveline Deneer

Toelatingseisen

Er wordt uitgegaan van een academisch werk- en denkniveau. Deelnemers hebben een universitaire master afgerond of een gelijkwaardige kwalificatie.

Intake

Er vindt vooraf een selectie van deelnemers plaats door middel van een kort intakegesprek via de telefoon of MS Teams. De deelnemers hebben bij aanvang van de cursus al een enigszins omlijnd idee over het onderwerp van een mogelijk onderzoeksplan en de relatie daarvan tot het museum en het publiek.

Het minimum aantal deelnemers is 15.

Kosten

De kosten voor dit programma bedragen € 900,-. Middels diverse individuele arrangementen kan het mogelijk zijn een deel van de kosten vergoed te krijgen, bijvoorbeeld via Werktuig PPO (meer informatie hieronder), je eigen gemeente of lokale fondsen.

  • WerktuigPPO

    Permanente Professionele Ontwikkeling (PPO) financiert ontwikkelplannen voor iedereen die werkzaam is in de creatieve of culturele sector, zowel voor werknemers als ZZP’ers.

    PPO financiert 1/3 van de totale kosten van jouw opleiding met een maximum van € 2.000,- (inclusief BTW) per jaar.

    Via hun site kun je op eenvoudig een aanvraag voor een financiële bijdrage indienen. Ze reageren binnen 5 werkdagen zodat je snel weet waar je aan toe bent. Lees meer op hun website.

Certificaat

Na afronding van de cursus ontvang je een certificaat van deelname.

Vragen?

Chantal Besson

Chantal Besson

Volg ons via: