Master bestuur en beleid voor professionals

In short
Leer hoe wetenschap, bestuur & beleid elkaar versterken.
Speel als professional beter in op (maatschappelijke) veranderingen.
Bouw een sterk netwerk van professionals in het publieke domein op
  • Masterdiploma
  • € 29.995
  • Lessen in Nederlands
  • LocatieUtrecht
  • Start30 januari 2026
  • Duur2 jaar
  • ECTS60 EC

Waar gaat deze master over?

De executive master Bestuur en beleid voor professionals hebben we ontwikkeld voor leidinggevenden en beleidsmedewerkers in het publieke domein die nauw betrokken zijn bij maatschappelijke veranderingen en bestuurlijke processen. Vragen die we tijdens de master behandelen zijn, onder andere:

  • Welke taken horen in een dynamische samenleving bij de overheid?
  • Hoe kunnen overheid, maatschappelijke organisaties en burgers samenwerken?
  • Hoe organiseren en sturen publieke organisaties?

Door de kennis van bestuur en beleid die je opdoet, ben je beter in staat om te reflecteren op gebeurtenissen in de maatschappij, je organisatie en je eigen handelen. Daardoor kun je, vanuit een wetenschappelijke basis, beter inspelen op (maatschappelijke) veranderingen die zich voordoen. Je leert deze veranderingen in perspectief plaatsen zodat je ze beter begrijpt, om er vervolgens adequaat op in te spelen.

Wat levert deze master mij op als professional?

Na het afronden van de executive master Bestuur en beleid voor professionals:

  • Ken je de belangrijkste theoretische inzichten uit de bestuurs- en organisatiewetenschappen.
  • Ben je bekend met de actuele vraagstukken op het gebied van bestuur en beleid en het wetenschappelijke en publieke debat hierover.
  • Weet je hoe je een wetenschappelijk gefundeerd onderzoek op het terrein van bestuur en beleid opzet en uitvoert.
  • Begrijp je welke rol onderzoek en advisering spelen bij het bedenken van, besluiten over en sturen van beleid.

Is deze master iets voor mij?

Deze executive master is ontwikkeld voor (senior)beleidsmedewerkers, adviseurs en ervaren leidinggevenden, zoals bestuurders, directeuren en managers. De master sluit goed aan bij jou als professional wanneer je:

  • Werkt in een bestuurlijke of beleidsmatige functie binnen een publieke organisatie.
  • Weet welke veranderingen zich afspelen in de samenleving en je eigen organisatie.
  • De betekenis van deze veranderingen wil begrijpen zodat je deze in perspectief kunt plaatsen om er beter op in te spelen.

Onderwijs voor professionals aan de Universiteit Utrecht

Neem je deel aan deze master? Dan ben je verzekerd van hoogwaardig onderwijs aan onze breed georiënteerde, internationale onderzoeksuniversiteit. Daar komt bij dat wij als enige universiteit in Nederland wetenschappelijk onderzoek doen naar hóe professionals leren. Je bent er dus verzekerd van dat onze didactiek specifiek op jouw behoeften als professional is afgestemd​.

Binnen onze opleidingen voor professionals delen onze topwetenschappers hun actuele kennis met je. Doordat deelnemers tegelijkertijd hun praktijkkennis inbrengen ontstaan nieuwe inzichten die je als professional direct kunt gebruiken in je werk. Daarbij wordt je door deelname onderdeel van een relevant, professioneel netwerk.

Het leren stellen van betere vragen geeft uiteindelijk betere antwoorden.

Ontdek ook onze andere executive masterprogramma’s

  • Start februari 2027

    Leiderschap in het publieke domein

    Leer een multidisciplinair perspectief op leiderschap te hanteren in de eigen praktijk en hiermee bij te dragen aan het oplossen van maatschappelijke opgaven.

  • Start januari 2026

    Organisatie, cultuur en management

    Verwerf inzicht in culturele machtsprocessen in dienstverlenende organisaties die functioneren in een veranderende omgeving met oog voor de context.

Wat is de opbouw van de master?

De executive master Bestuur en beleid voor professionals duurt twee jaar. Per week ben je ongeveer 20 uur met de master bezig. Binnen die uren heb je om de week een lesdag op vrijdag, van 09.30 uur tot 17.30 uur. Tijdens de master volg je twaalf cursussen.

In de master Bestuur en beleid voor professionals gebruiken we verschillende werkvormen, zoals:

  • interactieve hoorcolleges,
  • literatuurbesprekingen,
  • presentaties,
  • discussies,
  • debatten,
  • case teaching; hierin verzorg je zelf onderwijs aan de hand van een case.

We werken afwisselend plenair, in subgroepen, bilateraal of individueel.

Welke tijdsinvestering vraagt de master van me?

Deze executive master Bestuur en beleid voor professionals heeft een totale studielast van 1600 studie-uren (60 EC), verspreid over twee jaar. Wekelijks ben je ongeveer 20 uur met de master bezig, inclusief een tweewekelijkse lesdag op vrijdag. Hoeveel uren je in werkelijkheid met je studie bezig bent, hangt natuurlijk af van je eigen leercurve en de manier waarop je de praktijkonderdelen in je werk kunt integreren.

Wat gaan we doen?

  • Cursus 1: Openbaar bestuur in beweging

    Als beleidsmaker en bestuurder ben je onderdeel van een maatschappelijke en politieke omgeving die voortdurend in ontwikkeling is. Denk aan internationalisering en digitalisering. Je probeert deze ontwikkelingen te sturen, maar wordt er zelf ook door beïnvloed.

    De verschuiving van ‘government’ naar ‘governance’ stelt daarin de positie van de overheid ter discussie; zijn bij sommige taken niet eerder maatschappelijke organisaties, private ondernemingen of burgers aan zet? Tijdens deze cursus duiken we in deze materie en vraagstukken.

  • Cursus 2: Organiseren en organisaties

    In deze cursus leer je wat publieke organisaties zijn en met welke verschillende perspectieven je naar deze organisaties kunt kijken. Want beleid wordt ontwikkeld, geïnterpreteerd en uitgevoerd door organisaties, maar al deze organisaties verschillen sterk van elkaar, in bijvoorbeeld omvang en structuur. We zoomen in op concepten als leiderschap, motivatie, macht, tegenmacht, structuur en cultuur.

  • Cursus 3: Actuele klassiekers

    Moeten we het landsbestuur toevertrouwen aan de populairste politicus of aan de professionele expert? Aan moreel hoogstaande burgers of aan sluwe Realpolitiker? Op deze vragen hebben klassieke denkers belangrijke antwoorden gegeven. Antwoorden die ook nu nog actueel zijn. In deze cursus behandelen we het denken over bestuur en beleid via klassieke filosofen als Plato, Machiavelli en Weber. Hoe denken zij over onderwerpen als rationaliteit, macht en verantwoording?

  • Cursus 4: Beleid maken en sturen

    Nieuw beleid is vaak een reactie op het tekortschieten van bestaand beleid. Maar hoe werkt beleid dan?

    Is beleid het zo rationeel mogelijk oplossen van een probleem, in elkaar opvolgende fasen? Of is beleid een permanente strijd tussen verschillende belangen, waarbij het beleidsproces grillig en onvoorspelbaar verloopt?

    In deze cursus bestuderen we beide visies op beleid. We volgen de weg van beleid op papier naar beleid in de praktijk; van agendavorming en probleemdefinitie tot en met uitvoering, terugkoppeling en evaluatie.

  • Cursus 5: Bestuur en beleid: synthese

    Je eerste studiejaar sluit je af met een mondeling tentamen. Daarvoor verbinden we de thema’s en theoretische concepten uit de eerste vier cursussen met elkaar. Op basis van vier zelf geformuleerde stellingen, ga jij de discussie daarover aan.

  • Cursus 6: Onderzoek en wetenschapsfilosofie

    Als professional binnen bestuur en beleid heb je op verschillende manieren te maken met onderzoek. Bijvoorbeeld bij het beoordelen van de kwaliteit van onderzoek of bij het interpreteren van de resultaten van onderzoek. In deze cursus leer je maatschappelijke kwesties of vragen die in de organisatie spelen omzetten in heldere onderzoeksvragen die de gewenste inzichten opleveren.

  • Cursus 7: Publiek management

    Hoe gebruik je inzichten uit de managementwetenschap om invulling te geven aan publieke waarden in een politiek-bestuurlijke omgeving? Termen als prestaties, targets, planning, control en procesmanagement hebben immers hun intrede gedaan in het openbaar bestuur. Maar dit new public management heeft te weinig oog voor de eigenheid van de publieke sector, waarin andere doelen en waarden ook van belang zijn. In deze cursus leer je hiermee omgaan.

  • Cursus 8: Sturing en verandering in organisaties

    In deze cursus onderzoeken we wat ‘succesvol besturen’ of ‘succesvol organiseren’ is. Vragen die aan bod komen zijn:

    Waarom zijn sommige publieke organisaties succesvol in het vervullen van hun taken terwijl andere organisaties met precies dezelfde taak dat niet zijn? Welke rol spelen leiderschap, framing en timing bij het bepalen of een organisatie succesvol is?

  • Cursus 9: Besturen in internationaal perspectief

    In deze cursus bestuderen we de ontwikkeling waarin internationale organisaties nationale en regionale overheden beïnvloeden. Terwijl deze overheden op hun beurt proberen invloed op het Europese en internationale toneel uit te oefenen. We besteden hier aandacht aan omdat bestuur en beleid zich steeds meer afspelen in een internationale context. Tegelijkertijd staat Europa onder druk en werkt de Europese Unie anders dan nationale of lokale overheden, waardoor ook bestuurlijke processen in de Europese arena zich anders ontwikkelen dan die in de nationale arena.

  • Cursus 10: Normatieve en ethische dilema’s

    Beleidsproblemen kun je bekijken als waarde-neutrale vraagstukken, die zo effectief mogelijk moeten worden opgelost. Maar bij sommige problemen, zoals criminaliteit, gaat het om normatieve vraagstukken. In deze cursus analyseren we actuele maatschappelijke debatten vanuit verschillende perspectieven. Je wordt uitgedaagd om jouw opvattingen over normatieve afwegingen achter en binnen beleid expliciet te maken en ter discussie te stellen.

  • Cursus 11: Publieke verantwoording

    Wie beleid maakt, moet oog hebben voor het politieke spel. In deze cursus brengen we de verhouding tussen politiek en bestuur in kaart aan de hand van oude en nieuwe kwesties. Dat doen we op basis van recent onderzoek naar verantwoording, klassieke ideeën van Wilson & Weber en Socratische dilemma’s over integriteit en professionaliteit.

  • Cursus 12: Afstudeeronderzoek

    In je afstudeeronderzoek combineer je empirisch onderzoek, literatuurstudie, theoretische reflectie en kritische analyse. Je kiest een thema waar je dieper op in wil gaan, dat zowel theoretisch als maatschappelijk relevant is en waar je vanuit jouw werksituatie onderzoek naar kunt doen. Je afstudeeronderzoek voer je uit tussen september en februari.

Hoe zorgt de Universiteit Utrecht dat deze master aansluit bij ontwikkelingen in mijn vakgebied?

We werken altijd zoveel mogelijk met actuele voorbeelden en materiaal. Daarnaast kun je binnen de cursussen die je volgt eigen thema’s aandragen om de actualiteit voor jou als deelnemer zo hoog mogelijk te houden. In het tweede jaar breng je een persoonlijk accent aan in de opleiding met het onderwerp van je afstudeeronderzoek.

Wanneer kan ik beginnen?

De executive master Bestuur en beleid voor professionals start eens in de twee jaar. Het volgende startmoment is op 30 januari 2026. We beginnen dan met een kennismakingsbijeenkomst.

Jaar 1

Periode

Onderdeel

EC’s

februari t/m maart

Openbaar bestuur in beweging

4 EC

maart t/m mei

Organiseren en organisaties

5 EC

mei t/m juli

Actuele klassiekers

5 EC

september t/m oktober

Beleid maken en sturen

5 EC

november

Synthese: mondeling tentamen

2 EC

december t/m februari

Onderzoek en wetenschapsfilosofie

6 EC

Jaar 2

Periode

Onderdeel

EC’s

maart t/m april

Publiek management

4 EC

mei t/m juli

Sturing en verandering in organisaties

4 EC

september t/m oktober

Besturing in internationaal perspectief

3 EC

november t/m december

Normatieve en ethische dilemma’s

4 EC

december t/m januari

Publieke verantwoording

3 EC

Doorlopend: september t/m februari

Afstudeerproject

15 EC

Locatie

De bijeenkomsten vinden plaats op het Departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO) van de Universiteit Utrecht. Het adres is: Bijlhouwerstraat 6, 3511 ZC Utrecht.

Meer informatie over locatie, route en parkeren vind je hier.

Van wie ga ik leren in deze master?

De docenten die vanuit de Universiteit Utrecht onderwijs voor professionals verzorgen, zijn inhoudelijk sterk onderlegd en actief betrokken bij relevant, actueel onderzoek binnen hun vakgebied. Ze combineren academische diepgang met een scherp inzicht in de praktijk, waardoor ze de leefwereld van deelnemers goed begrijpen.

De uitstekende didactische vaardigheden van onze docenten zijn specifiek afgestemd op hoe professionals leren: praktijkgericht, interactief en toepasbaar. Bovendien hechten zij veel waarde aan samenwerking en creëren zij een leeromgeving waarin dialoog, kennisuitwisseling en co-creatie centraal staan.

Programmacoördinator

Joram Feitsma

Joram Feitsma
  • Joram Feitsma is universitair docent, coach, trainer en consultant bij het departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO).

Docent

Prof. dr. Paul 't Hart

Prof. dr. Paul 't Hart
  • Prof. dr. Paul is hoogleraar Public Administration aan de Universiteit Utrecht en De Nederlandse School voor Openbaar Bestuur. Hij is lid van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) en informeert en adviseert de regering en het parlement over grote maatschappelijke vraagstukken.

  • 030 253 6359

Docent

Prof. dr. Mirko Noordegraaf

Prof. dr. Mirko Noordegraaf
  • Prof. dr. Mirko Noordegraaf is als hoogleraar Publiek Management verbonden aan het departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO) van de Universiteit Utrecht.

  • 030 253 8617

Docent

Dr. Margo Trappenburg

Dr. Margo Trappenburg
  • Margo Trappenburg is universitair hoofddocent bij Bestuurs- en Organisatiewetenschap en bijzonder hoogleraar Grondslagen van het maatschappelijk werk aan de Universiteit voor Humanistiek.

Docent

Dr. Sebastiaan Princen

Dr. Sebastiaan Princen
  • Sebastiaan Princen is universitair hoofddocent op het gebied van bestuur en beleid in de Europese Unie. Hij geeft vakken over publiekrecht en (Europees) bestuur binnen de opleidingen van het Departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO).

Docent

Prof. dr. Mark Bovens

Prof. dr. Mark Bovens
  • Mark Bovens is als emeritus hoogleraar Bestuurskunde verbonden aan het departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO).

Hoe meld ik me aan?

Leuk dat je interesse hebt in de executive master Bestuur en beleid voor professionals! Lees hieronder hoe het aanmeldproces er bij ons uitziet.

Toelatingseisen

Voor deelname gelden een aantal toelatingseisen waardoor wij een goede samenstelling van de groep en dus een hoogwaardige onderwijservaring kunnen garanderen. Om in aanmerking te komen voor deelname:

  • Ben je afgestudeerd aan een instelling voor hoger of wetenschappelijk onderwijs of in het bezit van een diploma dat daarmee gelijkgesteld kan worden.
  • Beschik je over tenminste vier jaar relevante praktijkervaring in een organisatie met een publieke functie.
  • Heb je voldoende kennis van de Engelse taal om Engelse teksten te kunnen bestuderen.
  • Beschik je, met het oog op de verslagen en afstudeerscriptie, over een goede schrijfvaardigheid.

Aanmeldprocedure

Voldoe je aan de bovenstaande toelatingseisen? Klik op de gele aanmeld-button om een intakegesprek te plannen met de programmacoördinator.

In dit oriënterende gesprek kijken we of onze executive master aansluit op jouw leerbehoeftes en of je over de vereiste kennis en ervaring beschikt. Zo zorgen we ervoor dat alleen deelnemers met de juiste motivatie en voldoende kennis en ervaring aan de opleiding beginnen.

Aan de master Bestuur en beleid voor professionals kunnen maximaal 22 deelnemers meedoen.

Veelgestelde vragen over de financiering

  • Wat is de RIO-code van deze master?

    De RIO-code (voorheen CROHO-code) van deze masteropleiding is: 75057. Deze code is vaak nodig bij de aanvraag van een lening of subsidie.

    Een RIO-code is een uniek nummer dat hoort bij een wettelijk erkende opleiding in het hoger onderwijs in Nederland. RIO staat voor Registratie Instellingen en Opleidingen, een register dat door DUO wordt bijgehouden en waarin alle erkende hbo- en wo-opleidingen worden opgenomen. De code zorgt ervoor dat de opleiding voldoet aan de wettelijke eisen, waaronder accreditatie door de NVAO, en dat het bijbehorende diploma wettelijk erkend is.

  • Welke financieringsmogelijkheden heb ik?

    Er zijn verschillende subsidies en leningen beschikbaar. Denk hierbij aan het Levenlanglerenkrediet en de Schoolleidersbeurs.

  • Zijn de studiekosten lager als ik nog geen WO-opleiding heb genoten?

    De studiekosten zijn voor iedereen gelijk. Het wel/niet hebben van een WO-diploma is hierbij niet relevant.

  • Kom ik in aanmerking voor studiefinanciering (van DUO) als ik nog geen WO-opleiding heb genoten?

    Je kunt voor deze opleiding geen aanspraak maken op studiefinanciering. Dit komt omdat deze opleiding een privaat gefinancieerd masterprogramma is.

Inhoudelijke vragen?

Joram Feitsma

Joram Feitsma

Vragen over toelating en aanmelding?

Ellen Linderhof

Ellen Linderhof

Volg ons via:

Hoe hebben anderen de master ervaren?

Na deze executive master Bestuur en beleid voor professionals barst je van de kennis en inzichten op het vlak van bestuur en beleid, zowel wetenschappelijk, theoretisch als actueel en praktisch. Hierdoor ben je beter in staat om de betekenis van hedendaagse veranderingen te begrijpen om deze in perspectief te plaatsen en er vervolgens als professional adequaat op in te spelen. Lees hieronder hoe anderen de master hebben ervaren:

Sluit deze opleiding voldoende aan bij mijn huidige werkomgeving? Kan ik het niveau wel aan? Zomaar een aantal (herkenbare?) vragen die door m’n hoofd schoten toen ik me ging verdiepen in de master bestuur en beleid voor professionals. Uiteindelijk zijn al mijn verwachtingen overtroffen. Wat ik met name geleerd heb, is hoe je betekenis geeft aan feiten. Als professional heb je veel kennis en ervaring, maar na het volgen van deze master weet je deze kennis en ervaring te koppelen aan wetenschappelijke theorieën en onderzoeksmethoden. Een absolute verrijking, waar ik -zelfs nu ik in de private sector werkzaam ben- nog dagelijks gebruik van maak. Kortom, twijfel niet en schrijf je in!

Roy Sielaff, vice president & general manager, Emea - network innovations

Het was geweldig om weer rond te lopen op een universiteit. Om colleges te volgen en met klasgenoten in een academische context te werken aan vraagstukken in het publiek domein. Nog steeds zijn er talrijke momenten in mijn werk waarbij ik terugdenk aan bepaalde bestuurskundige inzichten die ik heb opgedaan tijdens deze studie. Machtspelletjes tussen regiogemeenten herinneren mij nu aan Machiavelli. De roep om minder regeldruk met gelijktijdig de hang naar risicomanagement herinnert mij aan de bestuurlijke dilemma’s geschetst door Mark Bovens. De wens om inwoners directer te betrekken bij gemeentelijk beleid herinnert mij aan de vormen van democratie in het oude Athene. De opleiding biedt een enorme verdieping en een scala aan inzichten die niet alleen van pas komen, maar ook tot veel plezier en herkenning leiden in je dagelijks werk.

Nelleke Koster-Rooijakkers, beleidsadviseur sociale ontwikkeling, gemeente Waalre