Werkgeheugen in de klas (PO)
- In short
- Krijg inzicht in processen die het werkgeheugen belasten.
- Leer leerlingen met een zwakker werkgeheugen identificeren.
- Interpreteer resultaten uit gecomputeriseerde werkgeheugentaken.
- Ontdek welke strategieën ondersteunend zijn.
Waar gaat deze incompany cursus over?
Weet jij als leraar hoe je leerlingen met een zwakker werkgeheugen kunt herkennen en ondersteunen? Zodat je leerachterstanden kunt voorkomen? Daarvoor moet je weten hoe het werkgeheugen in elkaar zit. Dit behandelen we uitgebreid in deze cursus. Je leert ook hoe je de hele school werkgeheugenvriendelijker maakt, zodat er één lijn wordt getrokken. Waardoor leerlingen met een zwakker werkgeheugen de meeste kansen op goede leerresultaten hebben.
Werkgeheugen is de vaardigheid om informatie tijdelijk vast te houden en tegelijkertijd te bewerken. Kinderen gebruiken hun werkgeheugen voortdurend om informatie kort te onthouden en te bewerken, bijvoorbeeld om instructies te volgen, een tekst te lezen of een rekensom op te lossen. Werkgeheugenvaardigheid is daarmee van cruciaal belang bij het leren en een voorspeller van schoolprestaties.
Wanneer je als leerkracht niet weet hoe het werkgeheugen werkt, kun je er niet op inspelen. Dan ontstaan situaties waarin een leerling (in jouw les) niet gemotiveerd is of lijkt. Door te begrijpen hoe het werkgeheugen werkt, kun je hier verandering in brengen. Daar hebben uiteindelijk alle leerlingen in je klas wat aan.
Wat levert deze incompany cursus mij op als professional?
Als leerkracht leer je in deze cursus hoe je het leerlingen makkelijker maakt om hun werkgeheugen optimaal te benutten. Daarvoor verdiep je je onder andere in hoe je eigen werkgeheugen werkt en hoe je dit optimaal inzet. Daarnaast ontdek je welke vaardigheden leerlingen kunnen trainen om hun werkgeheugen beter te benutten.
Is deze incompany cursus iets voor mij?
Deze opleiding is bedoeld voor leerkrachten van groep 3 tot en met 8, intern begeleiders, remedial teachers, schoolpsychologen en -orthopedagogen.
De resultaten zijn het grootst wanneer uiteindelijk de hele school werkgeheugenvriendelijk wordt. Daarom geven we deze cursus als incompany cursus bij jullie op locatie. Dat kan alleen als iedereen er de meerwaarde van inziet en als leerkrachten op jullie school de ruimte krijgen om hun onderwijs aan te passen. Door deze cursus met minimaal twee collega’s te volgen, bijvoorbeeld één intern begeleider en één leerkracht, vergroot je de kans op dit resultaat.
Onderwijs voor professionals aan de Universiteit Utrecht
Ga je deze incompany cursus volgen? Dan ben je verzekerd van hoogwaardig onderwijs aan onze breed georiënteerde, internationale onderzoeksuniversiteit. Daar komt bij dat wij als enige universiteit in Nederland wetenschappelijk onderzoek doen naar hóe professionals leren. Je bent er dus verzekerd van dat onze didactiek specifiek op jouw behoeften als professional is afgestemd.
Binnen ons aanbod voor professionals delen onze topwetenschappers hun actuele kennis met je. Doordat deelnemers tegelijkertijd hun praktijkkennis inbrengen ontstaan nieuwe inzichten die je als professional direct kunt gebruiken in je werk. Daarbij wordt je door deelname onderdeel van een relevant, professioneel netwerk.
“Ik heb veel tools gekregen die ik direct kan toepassen in mijn eigen klas.”
Wat is de opbouw van deze incompany cursus?
Tijdens de cursus krijg je inzicht in processen die het werkgeheugen belasten en je leert leerlingen met een zwakker werkgeheugen identificeren. Je ontdekt welke strategieën hen kunnen helpen en je leert resultaten uit gecomputeriseerde werkgeheugentaken interpreteren.
Welke tijdsinvestering vraagt deze incompany cursus van me?
De cursus bestaat uit drie bijeenkomsten van ongeveer vier uur. Daarnaast ben je tussen de bijeenkomsten door zo’n zes uur bezig met werken aan je eigen casus waarmee je een plan van aanpak maakt voor één van je leerlingen met een zwakker werkgeheugen.
Wat gaan we doen?
Het trainen van werkgeheugen met computertaken blijkt weinig effectief. Zinvoller is het om het werkgeheugen van leerlingen te ondersteunen via de situatie in de klas. Zodat leerlingen beter in staat zijn om tot leren te komen. Daarop focussen we in deze cursus. Tijdens de bijeenkomsten bespreken we drie verschillende strategieën die je als leerkracht in de klas kunt inzetten om leerlingen met een zwakker werkgeheugen beter in staat te stellen om te kunnen leren:
- klassenorganisatie
- didactiek
- psycho-educatie
Tijdens de cursus werk je aan de casus van één van je leerlingen met een zwakker werkgeheugen. Je gaat ontdekken wat je voor hem/haar kunt aanpassen. Vragen tijdens een bijeenkomst pakken we meteen op of behandelen we in de volgende bijeenkomst uitgebreid. Zo stemmen we de cursus af op wat er leeft binnen de school en bij de deelnemende leerkrachten.
Hoe zorgt de Universiteit Utrecht dat deze incompany cursus aansluit bij ontwikkelingen in mijn vakgebied?
Tijdens deze cursus werk je aan je eigen casus waardoor je meteen praktisch en concreet bezig bent. De docenten die deze cursus verzorgen hebben een kort lijntje met Eva van de Weijer - Bergsma die, vanuit haar achtergrond in orthopedagogiek, samen met collega’s deze cursus heeft opgezet. Zij doet nog steeds onderzoek naar het werkgeheugen waardoor de docenten van deze cursus verzekerd zijn van de nieuwste inzichten. Trainer Brechje Schölvinck heeft daarbij zelf twintig jaar in het onderwijs gewerkt. Zij kent dus de praktijk en de uitdagingen en kan daar goed op inspelen.
Incompany cursus
De resultaten van deze cursus zijn het grootst wanneer de hele school werkgeheugenvriendelijk wordt. Dat betekent dat iedereen er de meerwaarde van inziet en dat leerkrachten de ruimte krijgen om hun onderwijs aan te passen. Daarom geven we deze cursus als incompany cursus bij jullie op locatie.
Door deze cursus met minimaal twee collega’s van dezelfde school te volgen (bijvoorbeeld één intern begeleider en één leerkracht) vergroot je de kans op dit resultaat.
“Het is door oefeningen, informatie en brainstormen duidelijk geworden waar je op moet letten, welke kinderen meer begeleiding nodig hebben en welke begeleiding werkt.”
Wie zijn de trainers?
De trainers die vanuit de Universiteit Utrecht onderwijs voor professionals verzorgen, zijn inhoudelijk sterk onderlegd en actief betrokken bij relevant, actueel onderzoek binnen hun vakgebied. Ze combineren academische diepgang met een scherp inzicht in de praktijk, waardoor ze de leefwereld van deelnemers goed begrijpen. De uitstekende didactische vaardigheden van onze trainers zijn specifiek afgestemd op hoe professionals leren: praktijkgericht, interactief en toepasbaar. Bovendien hechten zij veel waarde aan samenwerking en creëren zij een leeromgeving waarin dialoog, kennisuitwisseling en co-creatie centraal staan.
Vragen?
Heb je nog vragen over cursus Werkgeheugen in de klas (PO)? Deze cursus wordt verzorgd door Onderwijsadvies & Training; hier trainen we onderwijsprofessionals gedurende hun hele loopbaan. We bieden maatwerkoplossingen bij onderwijsvraagstukken en geven scholen en opleidingen onderwijskundig advies. We verbinden kennis uit de wetenschap met de onderwijspraktijk om tot nieuwe perspectieven te komen. Onderwijsadvies & Training is onderdeel van de Universiteit Utrecht. Neem contact met ons op via:
- onderwijsadviesentraining@uu.nl
- 030 253 2261.
Algemene vragen
Heb je een algemene vraag over Onderwijs voor professionals aan de Universiteit Utrecht? Dan kun je het beste contact opnemen door een e-mail te sturen naar: professionals@uu.nl. Of je kunt ons op werkdagen bellen via: 030-253 1018.
Vragen over loopbaan of opleiding
Heb je vragen over je loopbaan of over een opleiding? Dan helpt onze opleidingsadviseur Leven lang ontwikkelen Afke van der Velden je graag verder via: a.i.s.vandervelden@uu.nl.
Betalings- en annuleringsvoorwaarden
Op alle diensten van Onderwijsadvies & Training zijn betalings- en annuleringsvoorwaarden van toepassing)
“Er zaten veel praktische werkwijzen in die je gelijk kunt inzetten in je groep.”
“De meest vernieuwende kennis die ik heb opgedaan is het maken van passende, goed opgebouwde stappenplannen”
“Je frist je eigen kennis op, en bent weer alert op waar een kind op kan vastlopen.”
Meer weten over het werkgeheugen?
Wil je eerst meer weten over het belang van het werkgeheugen? En welke rol jij daar als leerkracht in speelt? In het artikel Hoe ga je effectief om met leerlingen met een zwakker werkgeheugen? geeft dr. Marije Stolte, één van de trainsters van deze incompany cursus, een uitgebreide uiteenzetting.

