Leiderschap in Cultuur x Museumvereniging

  • Duur7 maanden
  • StartmomentVoorjaar 2025
  • VoertaalNederlands
  • OnderwijsvormOp locatie
  • DiplomeringCertificaat
  • Prijs€3475 (onder voorbehoud)

Programma voor zakelijke museumprofessionals

Hoe zorgen we ervoor dat de museumsector financieel gezond blijft en toekomstbestendig is? Op welke manieren kunnen we musea transformeren tot duurzame en aantrekkelijke werkplekken? En op welke wijze stimuleren we inclusiviteit en diversiteit? Deze urgente vragen staan centraal in het nieuwe leerprogramma Leiderschap in Cultuur (LinC) x Museumvereniging.

Uitdagingen

LinC x Museumvereniging is ontstaan op initiatief van de Museumvereniging en richt zich op medewerkers in de museumsector die zich bezig houden met de zakelijke kant van de organisatie. Er liggen op dit moment verschillende uitdagingen om een toekomstbestendige sector te creëren. De volgende grote thema’s staan daarom centraal in de vijf masterclasses in het programma:

  1. Persoonlijk leiderschap en Public Value
  2. Een duurzame organisatie
  3. Een financieel wendbare en weerbare organisatie
  4. Een aantrekkelijke en inclusieve werkomgeving
  5. Samenwerken binnen de organisatie

Bij elk van deze thema’s zoomen we in op de strategische uitdagingen die erbij horen. Elke masterclass vindt plaats in een museum dat zich tot het betreffende thema verhoudt. We eindigen elke masterclass met een open vraaggesprek met de zakelijk directeur van dat museum. Bekijk alle sprekers .

Binnen het programma staat de combinatie van theorie met concrete vraagstukken uit de praktijk centraal. Het programma stimuleert het vormen van een sterk netwerk waarin zakelijke museumprofessionals elkaar verder helpen met vraagstukken die spelen.

Doelgroep

De deelnemers van LinC x Museumvereniging zijn zakelijke museumprofessionals die een leidinggevende rol hebben of ambiëren. Als deelnemer wil je tijd en energie stoppen in het volgen van het programma en ben je bereid om jouw werksituatie en netwerk te delen met de groep.

De uitvoering van het programma is in handen van de Universiteit Utrecht i.s.m. de Museumvereniging.

Netwerk

LinC staat voor het opdoen van de nieuwste inzichten, reflectie, kennisdeling en inspiratie. Met onze programma’s creëren we netwerken. Deelnemers worden aangesloten op het landelijk netwerk van LinC-professionals en vormen zelf ook een regionaal kennisnetwerk. Samen werken we aan nieuwe verbindingen tussen instellingen, disciplines, cultuur en samenleving en aan een vitale, slagvaardige en financieel gezonde sector.

LinC x Museumvereniging is onderdeel van een serie internationale, landelijke en regionale LinC-edities. Alumni van het programma kunnen lid worden van Club LinC, de alumnivereniging die het netwerk onderhoudt en diverse activiteiten voor haar leden organiseert.

Benieuwd naar onze andere LinC-programma's?

  • Bekijk hier het overzicht

Tijdsinvestering

Deelname aan LinC x Museumvereniging betekent dat je investeert in jezelf en in de museumsector. Houd rekening met een gemiddelde tijdsinvestering van 4 uur per week. Binnen deze tijd bereid je onder andere bijeenkomsten voor, kom je samen met andere deelnemers en bezoek je bijvoorbeeld andere culturele instellingen en collega-deelnemers.

Opzet

LinC x Museumvereniging is een kort en bondig programma dat in totaal zes maanden duurt. Je kunt het zien als een incubator voor zakelijke museumprofessionals waarbij docenten van de Universiteit Utrecht samen met externe gastsprekers zorgen voor kennis en inspiratie die concreet toepasbaar is op jouw werkpraktijk.

Naast de masterclasses zijn er drie intervisiebijeenkomsten waarin je steeds met dezelfde groep jullie eigen vraagstukken van verschillende kanten bekijkt. Tot slot heeft elke deelnemer drie individuele gesprekken met een docent van de universiteit.

Programma in het kort

Het programma vindt altijd plaats op maandag en bestaat uit de volgende drie onderdelen:

  • Masterclasses

    Tijdens vijf eendaagse masterclasses bieden we deelnemers kennis en vaardigheden aan de hand van de volgende thema’s:

    1. Persoonlijk leiderschap en Public Value
    2. Een duurzame organisatie
    3. Een financieel wendbare en weerbare organisatie
    4. Een aantrekkelijke en inclusieve werkomgeving
    5. Samenwerken binnen de organisatie
  • Intervisie

    Onderdeel van LinC x Museumvereniging zijn drie begeleide intervisiebijeenkomsten. Tijdens de intervisie brengen de deelnemers hun eigen werksituaties en leervragen in en wordt er via de structuur van intervisiemethode gewerkt aan persoonlijke effectiviteit en professionele (leer)vragen. Deze bijeenkomsten worden begeleid door oud-deelnemers van LinC die hiervoor zijn opgeleid.

  • Individuele begeleiding

    Tijdens LinC x Museumvereniging wordt elke deelnemer op basis van de persoonlijke leerdoelen, ontwikkelbehoefte en eigen casuïstiek gekoppeld aan een persoonlijk begeleider. Met deze persoon worden gedurende het programma drie individuele gesprekken gevoerd. Op deze manier is er per deelnemer specifiek aandacht voor dat wat deze nodig heeft als zakelijke museumprofessional.

Data

Wil je op de hoogte blijven van dit programma? Meld je dan aan via het onderstaande interesseformulier.

Houd me op de hoogte

Data (onder voorbehoud)

Datum

Onderdeel

Locatie

mei

Masterclass 1

n.t.b museum

mei/juni

Individueel gesprek I

Utrecht

juni

Masterclass 2

n.t.b museum

juni

Intervisiebijeenkomst I

Utrecht

juni/juli

Individueel gesprek II

Utrecht

september

Masterclass 3

n.t.b museum

september

Intervisiebijeenkomst II

Utrecht

oktober

Masterclass 4

n.t.b museum

november

Individueel gesprek III

Utrecht

18 november

Intervisiebijeenkomst III

Utrecht

november

Masterclass 5 + afsluiting

n.t.b.

Locatie

Utrecht en diverse musea in het land.

Programmateam

Drs. Dimphy Schreurs

Drs. Dimphy Schreurs

Programmateam

Drs. Paul Adriaanse

Drs. Paul Adriaanse

Sprekers

Elke masterclass vindt plaats in een museum dat zich tot het betreffende thema verhoudt. We eindigen elke masterclass met een open vraaggesprek met de (zakelijk) directeur van dat museum.

Thema's (huidige editie)

   
  1. Persoonlijk leiderschap en Public Value

Ina Klaassen - algemeen directeur

Museum Boijmans Van Beuningen

  1. Een duurzame organisatie

Rutger Hamelynck - zakelijk directeur

NEMO Science Museum

  1. Een financieel wendbare en weerbare organisatie

Annabelle Birnie - directeur

H’ART Museum

  1. Een aantrekkelijke en inclusieve werkomgeving

Anastasia van Gennip – zakelijk directeur

Van Abbemuseum

  1. Samenwerken binnen de organisatie

Marco Grob – zakelijk directeur

Centraal Museum

Toelatingsvoorwaarden

LinC x Museumvereniging richt zich op zakelijke museumprofessionals die een leidinggevende rol hebben of ambiëren. Je hebt minimaal twee jaar relevante werkervaring en je wilt je skills op het gebied van leiderschap ontwikkelen. Je werkt in de museale sector en hebt de ambitie en potentie om de sector te veranderen en vernieuwen door er actief aan bij te dragen. Je hebt een hbo- of universitaire opleiding gedaan of hebt een vergelijkbaar denk- en werkniveau. Daarnaast:

  • Heb je een brandende motivatie om het leerprogramma te willen volgen;
  • Sta je open en ben je bereid om te leren, om standpunten, meningen en andere mentale modellen ter discussie te stellen, je handelingsrepertoire uit te breiden en ben je bereid om nieuwe werk- en denkwijzen uit te proberen;
  • Wil je in je eigen ontwikkeling en die van de museale sector investeren en ben je hiervoor bereid om genereus om te gaan met je netwerk en diensten;
  • Beschik je over de creativiteit en het innovatieve vermogen om buiten de grenzen van je eigen werkcontext en vraagstukken te kijken;
  • Heb je voldoende tijd om het programma te volgen (reken op ongeveer halve dag per week) en ben je aanwezig bij de verplichte bijeenkomsten.

Aanmelddeadline

Wil je op de hoogte blijven van dit programma? Meld je dan aan via het onderstaande interesseformulier.

Intakeprocedure

Vooraf vindt een intakegesprek plaats, om te kijken of het programma aansluit op jouw ervaring en opleidingswensen. Op basis van de intakegesprekken wordt een zo divers mogelijke groep van maximaal 20 deelnemers samengesteld. Inschrijving volgt daarna.

Kosten

De kosten voor dit programma bedragen €3.475. Middels diverse individuele arrangementen kan het mogelijk zijn een deel van de kosten vergoed te krijgen, bijvoorbeeld via Werktuig PPO, je eigen gemeente of lokale fondsen.

Sponsoring

Is dit programma precies wat jij zoekt maar is het deelnamebedrag te hoog voor jouw organisatie? Maak dit dan duidelijk kenbaar in het aanmeldformulier en maak kans om met 50% korting deel te nemen. De Museumvereniging sponsort namelijk de deelname van 2 deelnemers voor wie dit anders niet mogelijk was. Wanneer er meerdere aanmeldingen hiervoor zijn, dan volgt een selectie.

Certificaat

Bij een succesvolle afronding van het programma ontvang je een certificaat van de Universiteit Utrecht.

Vragen?

Wiebke de Jongh

Wiebke de Jongh

Volg ons via: