Leiderschap in Cultuur x Museumvereniging
Programma voor zakelijke museumprofessionals
Hoe zorgen we ervoor dat de museumsector financieel gezond blijft en toekomstbestendig is? Op welke manieren kunnen we musea transformeren tot duurzame en aantrekkelijke werkplekken? En op welke wijze stimuleren we inclusiviteit en diversiteit? Deze urgente vragen staan centraal in het nieuwe leerprogramma Leiderschap in Cultuur (LinC) x Museumvereniging.
Uitdagingen
LinC x Museumvereniging is ontstaan op initiatief van de Museumvereniging en richt zich op medewerkers in de museumsector die zich bezig houden met de zakelijke kant van de organisatie. Er liggen op dit moment verschillende uitdagingen om een toekomstbestendige sector te creëren. De volgende grote thema’s staan daarom centraal in de vijf masterclasses in het programma:
- Persoonlijk leiderschap en Public Value
- Een duurzame organisatie
- Een financieel wendbare en weerbare organisatie
- Een aantrekkelijke en inclusieve werkomgeving
- Samenwerken binnen de organisatie
Bij elk van deze thema’s zoomen we in op de strategische uitdagingen die erbij horen. Elke masterclass vindt plaats in een museum dat zich tot het betreffende thema verhoudt. We eindigen elke masterclass met een open vraaggesprek met de zakelijk directeur van dat museum. Bekijk alle sprekers .
Binnen het programma staat de combinatie van theorie met concrete vraagstukken uit de praktijk centraal. Het programma stimuleert het vormen van een sterk netwerk waarin zakelijke museumprofessionals elkaar verder helpen met vraagstukken die spelen.
Doelgroep
De deelnemers van LinC x Museumvereniging zijn zakelijke museumprofessionals die een leidinggevende rol hebben of ambiëren. Als deelnemer wil je tijd en energie stoppen in het volgen van het programma en ben je bereid om jouw werksituatie en netwerk te delen met de groep.
De uitvoering van het programma is in handen van de Universiteit Utrecht i.s.m. de Museumvereniging.
Netwerk
LinC staat voor het opdoen van de nieuwste inzichten, reflectie, kennisdeling en inspiratie. Met onze programma’s creëren we netwerken. Deelnemers worden aangesloten op het landelijk netwerk van LinC-professionals en vormen zelf ook een regionaal kennisnetwerk. Samen werken we aan nieuwe verbindingen tussen instellingen, disciplines, cultuur en samenleving en aan een vitale, slagvaardige en financieel gezonde sector.
LinC x Museumvereniging is onderdeel van een serie internationale, landelijke en regionale LinC-edities. Alumni van het programma kunnen lid worden van Club LinC, de alumnivereniging die het netwerk onderhoudt en diverse activiteiten voor haar leden organiseert.
Tijdsinvestering
Deelname aan LinC x Museumvereniging betekent dat je investeert in jezelf en in de museumsector. Houd rekening met een gemiddelde tijdsinvestering van 4 uur per week. Binnen deze tijd bereid je onder andere bijeenkomsten voor, kom je samen met andere deelnemers en bezoek je bijvoorbeeld andere culturele instellingen en collega-deelnemers.
Opzet
LinC x Museumvereniging is een kort en bondig programma dat in totaal zes maanden duurt. Je kunt het zien als een incubator voor zakelijke museumprofessionals waarbij docenten van de Universiteit Utrecht samen met externe gastsprekers zorgen voor kennis en inspiratie die concreet toepasbaar is op jouw werkpraktijk.
Naast de masterclasses zijn er drie intervisiebijeenkomsten waarin je steeds met dezelfde groep jullie eigen vraagstukken van verschillende kanten bekijkt. Tot slot heeft elke deelnemer drie individuele gesprekken met een docent van de universiteit.
Programma in het kort
Het programma vindt altijd plaats op maandag en bestaat uit de volgende drie onderdelen:
Data
Wil je op de hoogte blijven van dit programma? Meld je dan aan via het onderstaande interesseformulier.
Data (onder voorbehoud)
Datum | Onderdeel | Locatie |
---|---|---|
mei | Masterclass 1 | n.t.b museum |
mei/juni | Individueel gesprek I | Utrecht |
juni | Masterclass 2 | n.t.b museum |
juni | Intervisiebijeenkomst I | Utrecht |
juni/juli | Individueel gesprek II | Utrecht |
september | Masterclass 3 | n.t.b museum |
september | Intervisiebijeenkomst II | Utrecht |
oktober | Masterclass 4 | n.t.b museum |
november | Individueel gesprek III | Utrecht |
18 november | Intervisiebijeenkomst III | Utrecht |
november | Masterclass 5 + afsluiting | n.t.b. |
Locatie
Utrecht en diverse musea in het land.
Sprekers
Elke masterclass vindt plaats in een museum dat zich tot het betreffende thema verhoudt. We eindigen elke masterclass met een open vraaggesprek met de (zakelijk) directeur van dat museum.
Thema's (huidige editie)
| Ina Klaassen - algemeen directeur | Museum Boijmans Van Beuningen |
| Rutger Hamelynck - zakelijk directeur | NEMO Science Museum |
| Annabelle Birnie - directeur | H’ART Museum |
| Anastasia van Gennip – zakelijk directeur | Van Abbemuseum |
| Marco Grob – zakelijk directeur | Centraal Museum |
Toelatingsvoorwaarden
LinC x Museumvereniging richt zich op zakelijke museumprofessionals die een leidinggevende rol hebben of ambiëren. Je hebt minimaal twee jaar relevante werkervaring en je wilt je skills op het gebied van leiderschap ontwikkelen. Je werkt in de museale sector en hebt de ambitie en potentie om de sector te veranderen en vernieuwen door er actief aan bij te dragen. Je hebt een hbo- of universitaire opleiding gedaan of hebt een vergelijkbaar denk- en werkniveau. Daarnaast:
- Heb je een brandende motivatie om het leerprogramma te willen volgen;
- Sta je open en ben je bereid om te leren, om standpunten, meningen en andere mentale modellen ter discussie te stellen, je handelingsrepertoire uit te breiden en ben je bereid om nieuwe werk- en denkwijzen uit te proberen;
- Wil je in je eigen ontwikkeling en die van de museale sector investeren en ben je hiervoor bereid om genereus om te gaan met je netwerk en diensten;
- Beschik je over de creativiteit en het innovatieve vermogen om buiten de grenzen van je eigen werkcontext en vraagstukken te kijken;
- Heb je voldoende tijd om het programma te volgen (reken op ongeveer halve dag per week) en ben je aanwezig bij de verplichte bijeenkomsten.
Aanmelddeadline
Wil je op de hoogte blijven van dit programma? Meld je dan aan via het onderstaande interesseformulier.
Intakeprocedure
Vooraf vindt een intakegesprek plaats, om te kijken of het programma aansluit op jouw ervaring en opleidingswensen. Op basis van de intakegesprekken wordt een zo divers mogelijke groep van maximaal 20 deelnemers samengesteld. Inschrijving volgt daarna.
Kosten
De kosten voor dit programma bedragen €3.475. Middels diverse individuele arrangementen kan het mogelijk zijn een deel van de kosten vergoed te krijgen, bijvoorbeeld via Werktuig PPO, je eigen gemeente of lokale fondsen.
Sponsoring
Is dit programma precies wat jij zoekt maar is het deelnamebedrag te hoog voor jouw organisatie? Maak dit dan duidelijk kenbaar in het aanmeldformulier en maak kans om met 50% korting deel te nemen. De Museumvereniging sponsort namelijk de deelname van 2 deelnemers voor wie dit anders niet mogelijk was. Wanneer er meerdere aanmeldingen hiervoor zijn, dan volgt een selectie.
Certificaat
Bij een succesvolle afronding van het programma ontvang je een certificaat van de Universiteit Utrecht.