Leiderschap in Cultuur x Museumvereniging
Programma voor zakelijke museumprofessionals
Hoe zorgen we ervoor dat de museumsector financieel gezond blijft en toekomstbestendig is? Op welke manieren kunnen we musea transformeren tot duurzame en aantrekkelijke werkplekken? Hoe kun je beter samenwerken binnen de organisatie en met het complexe speelveld eromheen? Dit zijn de dragende thema’s binnen de tweede editie van Leiderschap in Cultuur (LinC) x Museumvereniging.
Actuele thema’s
LinC x Museumvereniging is ontstaan op initiatief van de Museumvereniging en richt zich op medewerkers in de museumsector die hun zakelijke skills verder willen ontwikkelen. In vijf Labs staat steeds een ander thema centraal. Deze thema’s worden samen met de Programmaraad vastgesteld aan de hand van de actualiteit. De volgende thema’s staan al vast in het programma:
- Persoonlijk leiderschap en Public Value
- Een financieel wendbare en weerbare organisatie
- Samenwerken binnen de organisatie.
Eind januari 2025 worden de laatste twee thema’s bekend gemaakt. Bekijk hier de thema’s van de vorige editie. Naast de Labs zijn er drie intervisiebijeenkomsten en individuele coachgesprekken.
Doelgroep
De deelnemers van LinC x Museumvereniging zijn museumprofessionals die hun zakelijke skills willen ontwikkelen en die een leidinggevende rol hebben of ambiëren. Als deelnemer wil je tijd en energie stoppen in het volgen van het programma en ben je bereid om jouw werksituatie en netwerk te delen met de groep.
Programmaraad
De uitvoering van het programma is in handen van de Universiteit Utrecht. De inhoud wordt ontwikkeld samen met de Programmaraad, waarin de Museumvereniging en een afvaardiging van zakelijke directeuren zijn vertegenwoordigd.
Netwerk
LinC staat voor het opdoen van de nieuwste inzichten, reflectie, kennisdeling en inspiratie. Met onze programma’s creëren we netwerken. Deelnemers worden aangesloten op het landelijk netwerk van LinC-professionals en vormen zelf ook een regionaal kennisnetwerk. Samen werken we aan nieuwe verbindingen tussen instellingen, disciplines, cultuur en samenleving en aan een vitale, slagvaardige en financieel gezonde sector.
LinC x Museumvereniging is onderdeel van een serie internationale, landelijke en regionale LinC-edities. Alumni van het programma kunnen lid worden van Club LinC, de alumnivereniging die het netwerk onderhoudt en diverse activiteiten voor haar leden organiseert.
Tijdsinvestering
Deelname aan LinC x Museumvereniging betekent dat je investeert in jezelf en in de museumsector. Houd rekening met een gemiddelde tijdsinvestering van 4 uur per week. Binnen deze tijd bereid je onder andere bijeenkomsten voor, kom je samen met andere deelnemers en bezoek je bijvoorbeeld andere culturele instellingen en collega-deelnemers.
Opzet
LinC x Museumvereniging is een kort en bondig programma dat in totaal zes maanden duurt. Je kunt het zien als een incubator voor zakelijke museumprofessionals waarbij docenten van de Universiteit Utrecht samen met externe gastsprekers zorgen voor kennis en inspiratie die concreet toepasbaar is op jouw werkpraktijk.
Verbinding locatie en inhoud
Elk Lab vindt plaats in een museum dat zich tot het betreffende thema verhoudt. Aan het einde van de dag staat steeds een vraaggesprek met de zakelijk directeur van dat museum op het programma.
Programma in het kort
Het programma vindt altijd plaats op maandag en bestaat uit de volgende drie onderdelen:
De LinC methode
LinC staat voor ervaringsgericht leren. Dat wil zeggen dat we een actieve houding vragen van de deelnemers. Tijdens de masterclasses wordt de aangeboden theorie gekoppeld aan de eigen werkpraktijk en gaan de deelnemers onderzoeken hoe dit toepasbaar is in de eigen werkpraktijk. Het echte leren en ervaren vindt tussen de masterclasses plaats door de opgedane kennis toe te gaan passen en ermee te experimenteren.
Data 2025
Datum | Onderdeel | Locatie |
---|---|---|
12 mei | Lab 1 | n.t.b museum |
mei/juni | Individueel gesprek I | Utrecht |
16 juni | Lab 2 | n.t.b museum |
30 juni | Intervisiebijeenkomst I | Utrecht |
juni/juli | Individueel gesprek II | Utrecht |
15 september | Lab 3 | n.t.b museum |
29 september | Intervisiebijeenkomst II | Utrecht |
27 oktober | Lab 4 | n.t.b museum |
17 november | Individueel gesprek III | Utrecht |
november | Intervisiebijeenkomst III | Utrecht |
8 december | Lab 5 + afsluiting | n.t.b. |
Locatie
Utrecht en diverse musea in het land.
Thema's en sprekers vorige editie
| Ina Klaassen - algemeen directeur | Museum Boijmans Van Beuningen |
| Rutger Hamelynck - zakelijk directeur | NEMO Science Museum |
| Annabelle Birnie - directeur | H’ART Museum |
| Anastasia van Gennip – zakelijk directeur | Van Abbemuseum |
| Marco Grob – zakelijk directeur | Centraal Museum |
Toelatingsvoorwaarden
LinC x Museumvereniging richt zich op zakelijke museumprofessionals die een leidinggevende rol hebben of ambiëren. Je hebt minimaal twee jaar relevante werkervaring en je wilt je skills op het gebied van leiderschap ontwikkelen. Je werkt in de museale sector en hebt de ambitie en potentie om de sector te veranderen en vernieuwen door er actief aan bij te dragen. Je hebt een hbo- of universitaire opleiding gedaan of hebt een vergelijkbaar denk- en werkniveau. Daarnaast:
- Heb je een brandende motivatie om het leerprogramma te willen volgen;
- Sta je open en ben je bereid om te leren, om standpunten, meningen en andere mentale modellen ter discussie te stellen, je handelingsrepertoire uit te breiden en ben je bereid om nieuwe werk- en denkwijzen uit te proberen;
- Wil je in je eigen ontwikkeling en die van de museale sector investeren en ben je hiervoor bereid om genereus om te gaan met je netwerk en diensten;
- Beschik je over de creativiteit en het innovatieve vermogen om buiten de grenzen van je eigen werkcontext en vraagstukken te kijken;
- Heb je voldoende tijd om het programma te volgen (reken op ongeveer halve dag per week) en ben je aanwezig bij de verplichte bijeenkomsten.
Intakeprocedure
Vooraf vindt een intakegesprek plaats, om te kijken of het programma aansluit op jouw ervaring en opleidingswensen. Op basis van de intakegesprekken wordt een zo divers mogelijke groep van maximaal 20 deelnemers samengesteld. Inschrijving volgt daarna. De intakegesprekken vinden plaats op 20, 24 en 25 maart 2025.
Aanmelddeadline
Aanmelden is mogelijk tot en met 9 maart 2025.
Kosten
De kosten voor dit programma bedragen €3.875,- Middels diverse individuele arrangementen kan het mogelijk zijn een deel van de kosten vergoed te krijgen, bijvoorbeeld via Werktuig PPO, je eigen gemeente of lokale fondsen.
Sponsoring
Is dit programma precies wat jij zoekt maar is het deelnamebedrag te hoog voor jouw organisatie? Maak dit dan duidelijk kenbaar in het aanmeldformulier en maak kans om met 50% korting deel te nemen. De Museumvereniging sponsort namelijk de deelname van 2 deelnemers voor wie dit anders niet mogelijk was. Wanneer er meerdere aanmeldingen hiervoor zijn, dan volgt een selectie.
Certificaat
Bij een succesvolle afronding van het programma ontvang je een certificaat van de Universiteit Utrecht.