Jongeren helpen stevig in hun schoenen te staan

Waarom wil je leraar worden in het voortgezet onderwijs? Zingeving speelt vaak een rol, weet Nienke Smit. Als lerarenopleider helpt ze zij-instromers bij het behalen van een onderwijsbevoegdheid.

“Veel leraren­in­spe zoeken naar betekenisvol werk met jongeren”, vertelt Nienke Smit. “Zij willen jonge mensen helpen stevig in hun schoenen te staan, zodat ze een toekomst kunnen opbouwen. Sommigen ontdekken via hun kinderen dat ze het eigenlijk heel leuk vinden om iets aan een ander uit te leggen. Anderen vinden hun huidige beeldschermwerk te solistisch. Zij zoeken meer interactie met anderen en halen plezier uit het delen van kennis. Zo leiden we nu bijvoorbeeld een laborant op tot leraar biologie.”

Professionals kunnen volledig over- stappen naar het onderwijs of kiezen voor een deeltijdconstructie. De grote plus van een professional voor de klas? “Zij nemen hun werkervaring mee. De ex­medewerker van Shell bij- voorbeeld. Die schudt in de klas de voorbeelden zó uit zijn mouw, en dat vinden leerlingen fantastisch! Ook leiden we een voormalig kamerlid op tot leraar maatschappijleer. Toen er een verkiezing op deze school werd georganiseerd, kon dit kamerlid uit eigen ervaring vertellen hoe je een debat voorbereidt en voert. Dat spreekt leerlingen aan.”

De professional schudt de praktijkvoorbeelden zo uit zijn mouw

Nienke Smit, docent Graduate School of Teaching

Je kunt een onderwijsbevoegdheid halen voor je start als docent óf terwijl je al voor de klas staat via het zij­ instroomtraject. Nienke: “Wij trekken er veel tijd voor uit om iemands werk en competenties in beeld te krijgen en die goed te matchen met de taken en begeleiding op school. Je moet vol- doen aan de toelatingseisen voor de lerarenopleiding, maar als het daarna een beetje sneller kan, mag je ook gaan rennen.”

Jij ook voor de klas?

Lerarenopleider Nienke Smit: “Als je leraar wilt worden, oriën- teer je dan goed. Praat met mensen in het onderwijs of loop een dagje mee. Hoe voelt deze werkomgeving voor jou? Het salaris in het onderwijs is trou- wens echt prima. Het is een mythe dat dit tegenvalt. Maak goede afspraken met je werk- gever en vergeet niet naar ver- schillende subsidies te kijken die voor zij­instroomtrajecten beschikbaar zijn. Geef jezelf de ruimte om iets nieuws te leren. Pak niet meteen alles aan, maar land eerst rustig in dit nieuwe werkveld.”