Soort specifieke proefdierkunde cursus herkauwers

• VoertaalNederlands, Engels
  • Prijs1250,-

Soort specifieke proefdierkunde cursus herkauwers

Dierproeven mogen alleen door experts worden opgezet en uitgevoerd. Daarbij moet de aantasting van het welzijn van het proefdier tot het absolute minimum worden teruggebracht. Alle dieren hebben tenslotte dezelfde intrinsieke waarde. Dit vergt kennis, deskundigheid en een juiste attitude ten opzichte van proefdieren. De Universiteit Utrecht verzorgt sinds 1986 de cursus Proefdierkunde, daarmee is dit de langstlopende en meest gegeven cursus Proefdierkunde in Europa. De cursus is door de overheid erkend. Sinds een aantal jaar worden ook verschillende soortspecifieke cursussen georganiseerd, welke (net als de basiscursus) FELASA geaccrediteerd zijn (functie A+B wanneer de basiscursus, plus een soortspecifieke cursus is gevolgd).

In de soort-specifieke Proefdierkunde cursus herkauwers wordt ingegaan op diersoortspecifieke kennis die relevant is bij het opzetten en uitvoeren van dierproeven waarin met deze soorten wordt gewerkt. We gaan onder andere in op welzijn, gedrag, huisvesting en voeding, en maken kennis met hanteermethoden en enkele experimentele basistechnieken.

Doelgroep Soort Specifieke cursus herkauwers

De soort specifieke Proefdierkunde cursus herkauwers is bestemd voor onderzoekers die dierproeven gaan opzetten en uitvoeren waarin met runderen, schapen of geiten gewerkt wordt (ex. Art. 9. Wet op de dierproeven of Wod).

Let op: voor het verkrijgen van een bevoegdheid heb je twee certificaten nodig: de basiscursus EN een soortspecifieke cursus.

Leerdoelen Soort Specifieke cursus herkauwers

De leerdoelen van deze cursus zijn volgens de EC richtlijn Education and Training Framework gerelateerd aan Directive EU/2010/63.

De volgende onderwerpen komen aan bod:

• Basic and appropriate biology
  • Animal care, health and management
  • Recognition of pain, suffering and distress
  • Humane methods of killing
  • Minimally invasive procedures without anaesthesia – theory
  • Minimally invasive procedures without anaesthesia – skills
  • Anaesthesia for minor procedures
  • Advanced anaesthesia for surgical and prolonged procedures
  • Principles of surgery

Bijzonderheden

• Tenzij er alleen Nederlandstalige deelnemers zijn, wordt de cursus gegeven in het Engels.
  • Omdat je tijdens de cursus met dieren werkt, is het verstandig om je te laten vaccineren tegen tetanus.

Aanmelden kan door een bericht te sturen naar ovp.vet@uu.nl

Cursussen gaan alleen door bij voldoende deelname

Docent

Dr. R. (Ruurd) Jorritsma