Onderzoek van promovendi begeleiden
Als promovendibegeleider ben je niet alleen inhoudsdeskundige, maar ook mede-onderzoeker, coach en beoordelaar. In deze cursus leer je omgaan met deze rollen. Vragen die aan bod komen: hoe help je de promovendus een onafhankelijk onderzoeker te worden, hoe signaleer je probleemgedrag en hoe ga je hiermee om? Hoe houd je rekening met verschillende werkstijlen en leerbehoeften en hoe communiceer je met elkaar over wederzijdse verwachtingen?
Werkwijze
De werkwijze is zo veel mogelijk gefocust op onderlinge uitwisseling van ervaringen en het delen van ‘good practices’. Het programma begint niet vanaf ‘nul’. We proberen zoveel mogelijk boven tafel te krijgen wat al goed gaat, en daarop voort te bouwen. Maar we weten ook dat we steeds weer problematische situaties tegenkomen die moeilijk zijn om aan te pakken. We zullen dit soort uitdagingen analyseren en zoeken naar een goede aanpak. Daarbij benutten we niet alleen onze eigen ervaringsdeskundigheid, maar ook de (semi-) wetenschappelijke literatuur op het vlak van begeleiding van promovendi.
Bestemd voor
Beginnende en ervaren begeleiders van promovendi van de Universiteit Utrecht en andere hoger onderwijs instellingen
Groepsgrootte
De groep bestaat uit minimaal 8 en maximaal 14 deelnemers.
Ingangseisen
- Deelnemers moeten ten tijde van de cursus minstens één promovendus begeleiden.
- Je dient aanwezig te zijn bij alle cursusbijeenkomsten.
Taal
De voertaal van de cursus is Engels.
Prijs
De cursus kost €1.375. Dit is inclusief het boek dat we in de cursus gebruiken: Supervising PhD Students. A practical guide and toolkit.
Kosten voor UU-docenten
UU-docenten kunnen gebruikmaken van O&T eenheden (mits beschikbaar) of deelnemen tegen gereduceerd tarief. In beide gevallen in overleg met de eigen faculteit.
Supervising PhD research: Next level
Ben je een ervaren promovendibegeleider? Neem dan een kijkje bij onze nieuwe cursus Supervising PhD research – Next Level.
De cursus bestaat uit vier bijeenkomsten van circa 3 uur. Buiten de bijeenkomsten om werk je aan opdrachten gekoppeld aan je eigen begeleidingspraktijk. Het precieze programma wordt vastgesteld na inventarisatie van de vragen en problemen die de deelnemers inbrengen.
Let op: De voertaal van de cursus is Engels.
Programmaonderdelen
- Verkenning van kernthema’s in de promotiebegeleiding:
- Het scheppen van helderheid inzake de wederzijdse verwachtingen van promovendi en begeleiders;
- De planning van het promotietraject;
- Doelgericht begeleiden (feedback geven);
- Gespreksvaardigheden;
- Voortgangsbeoordelingen: inhoud en procedure;
- Het herkennen van risico’s en waarschuwingssignalen.
- Uitvoeren van een sterkte/zwakte analyse van de eigen promovendi, en daaraan gekoppeld: het ontwikkelen van scenario’s voor de aanpak van veel voorkomende probleemsituaties.
- Uitwisseling van ervaringswijsheden met collega begeleiders, en reflectie op de betekenis daarvan voor de eigen begeleidingspraktijk.
- Begeleidingsplan opstellen om PhD-studenten toe te leiden naar de gestelde leerdoelen, en daar de planning en begeleidingsactiviteiten op af te stemmen.
- Analyse van concrete lastige begeleidingssituaties, uitmondend in een intercollegiaal advies (intervisie).
- Het toepassen van inzichten uit praktijkgeoriënteerde kernliteratuur op het terrein van de promovendibegeleiding.
- Oefenen met nieuwe begeleidingsstrategieën (bijvoorbeeld gespreksvaardigheden) die ingezet kunnen worden in de eigen begeleidingspraktijk.
- Formulering van actiepunten (SMART) voor de eigen professionele ontwikkeling, deze uitvoeren in de eigen praktijk en evalueren (in de laatste bijeenkomst).
Literatuur
Naast verwijzingen naar internationale publicaties op het terrein van promovendi begeleiding, gebruiken we in de cursus het boek (bij de cursusprijs inbegrepen):
Kearns, H. & Finn, J. (2017). Supervising PhD Students. A practical guide and toolkit. Adelaide: ThinkWell.
De trainingen die begin januari starten zijn volgeboekt. Binnenkort worden nieuwe data gepland. Wil je op de hoogte blijven? Vul dan het interesseformulier in via onderstaande button.
Januari 2025, groep 1 (VOL)
- 21 januari 2025 (13.30 - 16.30 uur)
- 11 februari 2025 (13.30 - 16.30 uur)
- 25 februari 2025 (13.30 - 16.30 uur)
- 25 maart 2025 (13.30 - 16.30 uur)
Trainer: Marjolein Cremer
Januari 2025, groep 2 (VOL)
- 14 januari (13.30 - 16.30 uur)
- 4 februari (13.30 - 16.30 uur)
- 18 februari (13.30 - 16.30 uur)
- 11 maart (13.30 - 16.30 uur)
Trainer: Marjolein Cremer
Locatie
Utrecht Science Park
Incompany / maatwerk?
We bieden deze cursus ook incompany aan, als maatwerktraject. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan contact met ons op. We denken graag met je mee. Stuur een mail naar: onderwijsadviesentraining@uu.nl
Trainer
Dr. Ivana Brasileiro Reis Pereira
- 06 48 434 785
- i.brasileiroreispereira@uu.nl
- Bekijk profiel
Heb je een (onderwijskundige) vraag, of ben je benieuwd naar de mogelijkheden van een incompanytraining of adviestraject op maat? We denken graag met je mee.
Neem contact met ons op via: onderwijsadviesentraining@uu.nl of 030 253 2261.
Over Onderwijsadvies & Training
Onderwijsadvies & Training traint onderwijsprofessionals gedurende hun hele loopbaan. Wij bieden maatwerkoplossingen bij onderwijsvraagstukken, en geven scholen en opleidingen onderwijskundig advies. We verbinden kennis uit de wetenschap met de onderwijspraktijk om tot nieuwe perspectieven te komen. Onderwijsadvies & Training is onderdeel van de Universiteit Utrecht.
Betalings- en annuleringsvoorwaarden
Op alle diensten van Onderwijsadvies & Training zijn betalings- en annuleringsvoorwaarden van toepassing.
“This course provided me with interesting insights to improve the alignment of expectations between me as a supervisor and my PhD students. ”
Ewoudt van de Garde, Graduate School of Life Sciences (UU)
“This training made me more aware of my persona as a supervisor, and gave me useful tools to stimulate and guide my students through any circumstance. Discussing with and learning from peers is a big plus. ”
Eljo van Battum, Graduate School of Life Sciences (UU)
“The course was very useful and hands-on. It helped me to structure the supervisory style I have, resulting in a supervisory roadmap that I can adjust to each individual PhD student. It was also great to be able to exchange experiences with other supervisors, particularly about the potential challenges of supervision during the pandemic. ”
Associate professor, Faculty of Social Science (UU)