Meer halen uit de NCO-rapportages (train-de-trainer)

• DuurDagdeel
  • Startmoment10/06/2024
  • Prijsgratis

Het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO) maakt rapportages die een schat aan waardevolle informatie bevatten voor (s)bo en vo-scholen. Het kan voor scholen soms lastig zijn deze informatie te interpreteren. Veel scholen kunnen hierbij ondersteuning gebruiken. Dat biedt de training: ‘Meer halen uit de NCO-rapportages’.

In een bijeenkomst van één dagdeel laten we zien hoe je scholen kunt begeleiden bij het interpreteren van de figuren én hoe je er concrete acties uit kunt halen.

Voor wie? Voor mensen die 'bovenschools' werken

Deze training is bedoeld voor mensen die bovenschools werken (en niet voor medewerkers/docenten van individuele scholen).

Certificering

Als je de volledige bijeenkomst bijwoont en actief participeert, ontvang je een certificaat van deelname en kun je scholen adviseren over de NCO-rapportages. Dit certificaat wordt jaarlijks verlengd als je aan een intervisiebijeenkomst deelneemt van de (online) ‘professionele leergemeenschap’.

Deelname is gratis.

Aanbieder

De training wordt verzorgd door onderwijskundig experts van Onderwijsadvies & Training (Universiteit Utrecht) in opdracht van het NCO, onderdeel van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO).

Wat gaan we doen in de training?

• Hoe zitten de NCO-rapportages in elkaar? Welke informatie is nieuw of aanvullend op wat scholen al weten? We gaan in op de reguliere schoolrapportages en (bij po/sbo) op de leergroei-rapportages.
  • Oefenen met het interpreteren van relevante figuren en het afleiden van vervolgacties.
  • Oefenen met het voeren van een ‘datadialoog’ met betrokkenen van een school (directie, IB-er/datacoach). Hier leer je hoe je, door vragen te stellen, de ander stimuleert om zelf een goede analyse te doen en zelf mogelijke oplossingen/ acties te formuleren, passend bij de schoolcontext.

Voor (S)BO en voor VO

Er zijn workshops voor:

• het (speciaal) basisonderwijs
  • zowel (speciaal)basisonderwijs als voor het voortgezet onderwijs
  • het voortgezet onderwijs,

Trainingen staan gepland op:

10 juni 2024: voor VO, fysieke bijeenkomst, Utrecht
17 juni 2024: voor PO en VO, online bijeenkomst
27 juni 2024: voor PO, fysieke bijeenkomst, Utrecht

Je kunt je voor 1 datum aanmelden.

Dr. Claudy Oomen

Dr. Judith Loopers

Aanmelding

Trainingen staan gepland op:

10 juni 2024: voor VO, fysieke bijeenkomst, Utrecht
17 juni 2024: voor PO en VO, online bijeenkomst
27 juni 2024: voor PO, fysieke bijeenkomst, Utrecht

Je kunt je maar voor 1 datum aanmelden.

Let op:

• Deze training is alleen bedoeld voor mensen die bovenschools werken. Je bent bijvoorbeeld werkzaam als onderwijsadviseur/-begeleider voor meerdere scholen of als kwaliteits-/beleidsmedewerker van een schoolbestuur.
    (Dus niet voor medewerkers/docenten van individuele scholen).
  • Er is een beperkt aantal plaatsen. Als de bijeenkomst vol zit, ontvang je daar snel bericht over.

Over Onderwijsadvies & Training

Onderwijsadvies & Training ondersteunt onderwijsprofessionals gedurende hun hele loopbaan. Wij bieden maatwerkoplossingen bij onderwijsvraagstukken, en geven advies over leren in organisaties. We verbinden kennis uit de wetenschap met de onderwijspraktijk, om tot nieuwe perspectieven te komen.

Neem contact met ons op via: onderwijsadviesentraining@uu.nl of 030 253 2261.