Leiderschap in Cultuur x Museumvereniging

AanmeldenMeld je uiterlijk 9 maart 2025
  • Duur7 maanden
  • Startmoment12 mei 2025
  • VoertaalNederlands
  • OnderwijsvormOp locatie
  • DiplomeringCertificaat
  • Prijs€3.875

Programma voor zakelijke museumprofessionals

Hoe zorgen we ervoor dat de museumsector financieel gezond blijft en toekomstbestendig is? Op welke manieren kunnen we musea transformeren tot duurzame en aantrekkelijke werkplekken? Hoe kun je beter samenwerken binnen de organisatie en met het complexe speelveld eromheen? Dit zijn de dragende thema’s binnen de tweede editie van Leiderschap in Cultuur (LinC) x Museumvereniging.

Actuele thema’s

LinC x Museumvereniging is ontstaan op initiatief van de Museumvereniging en richt zich op medewerkers in de museumsector die hun zakelijke skills verder willen ontwikkelen. In vijf Labs staat steeds een ander thema centraal. Deze thema’s worden samen met de Programmaraad vastgesteld aan de hand van de actualiteit. De volgende thema’s staan al vast in het programma:

  1. Persoonlijk leiderschap en Public Value
  2. Een financieel wendbare en weerbare organisatie
  3. Samenwerken binnen de organisatie.

Eind januari 2025 worden de laatste twee thema’s bekend gemaakt. Bekijk hier de thema’s van de vorige editie. Naast de Labs zijn er drie intervisiebijeenkomsten en individuele coachgesprekken.

Doelgroep

De deelnemers van LinC x Museumvereniging zijn museumprofessionals die hun zakelijke skills willen ontwikkelen en die een leidinggevende rol hebben of ambiëren. Als deelnemer wil je tijd en energie stoppen in het volgen van het programma en ben je bereid om jouw werksituatie en netwerk te delen met de groep.

Programmaraad

De uitvoering van het programma is in handen van de Universiteit Utrecht. De inhoud wordt ontwikkeld samen met de Programmaraad, waarin de Museumvereniging en een afvaardiging van zakelijke directeuren zijn vertegenwoordigd.

Netwerk

LinC staat voor het opdoen van de nieuwste inzichten, reflectie, kennisdeling en inspiratie. Met onze programma’s creëren we netwerken. Deelnemers worden aangesloten op het landelijk netwerk van LinC-professionals en vormen zelf ook een regionaal kennisnetwerk. Samen werken we aan nieuwe verbindingen tussen instellingen, disciplines, cultuur en samenleving en aan een vitale, slagvaardige en financieel gezonde sector.

LinC x Museumvereniging is onderdeel van een serie internationale, landelijke en regionale LinC-edities. Alumni van het programma kunnen lid worden van Club LinC, de alumnivereniging die het netwerk onderhoudt en diverse activiteiten voor haar leden organiseert.

Tijdsinvestering

Deelname aan LinC x Museumvereniging betekent dat je investeert in jezelf en in de museumsector. Houd rekening met een gemiddelde tijdsinvestering van 4 uur per week. Binnen deze tijd bereid je onder andere bijeenkomsten voor, kom je samen met andere deelnemers en bezoek je bijvoorbeeld andere culturele instellingen en collega-deelnemers.

Opzet

LinC x Museumvereniging is een kort en bondig programma dat in totaal zes maanden duurt. Je kunt het zien als een incubator voor zakelijke museumprofessionals waarbij docenten van de Universiteit Utrecht samen met externe gastsprekers zorgen voor kennis en inspiratie die concreet toepasbaar is op jouw werkpraktijk.

Verbinding locatie en inhoud

Elk Lab vindt plaats in een museum dat zich tot het betreffende thema verhoudt. Aan het einde van de dag staat steeds een vraaggesprek met de zakelijk directeur van dat museum op het programma.

Programma in het kort

Het programma vindt altijd plaats op maandag en bestaat uit de volgende drie onderdelen:

  • Labs

    Tijdens vijf eendaagse Labs bieden we deelnemers kennis en vaardigheden aan de hand van de volgende thema’s:

    1. Persoonlijk leiderschap en Public Value
    2. Een financieel wendbare en weerbare organisatie
    3. Samenwerken binnen de organisatie

    Eind januari 2025 worden de laatste twee thema’s bekend gemaakt.

  • Intervisie

    Onderdeel van LinC x Museumvereniging zijn drie begeleide intervisiebijeenkomsten. Tijdens de intervisie brengen de deelnemers hun eigen werksituaties en leervragen in en wordt er via de structuur van intervisiemethode gewerkt aan persoonlijke effectiviteit en professionele (leer)vragen. Deze bijeenkomsten worden begeleid door oud-deelnemers van LinC die hiervoor zijn opgeleid.

  • Individuele begeleiding

    Tijdens LinC x Museumvereniging wordt elke deelnemer op basis van de persoonlijke leerdoelen, ontwikkelbehoefte en eigen casuïstiek gekoppeld aan een persoonlijk begeleider. Met deze persoon worden gedurende het programma drie individuele gesprekken gevoerd. Op deze manier is er per deelnemer specifiek aandacht voor dat wat deze nodig heeft als zakelijke museumprofessional.

De LinC methode

LinC staat voor ervaringsgericht leren. Dat wil zeggen dat we een actieve houding vragen van de deelnemers. Tijdens de masterclasses wordt de aangeboden theorie gekoppeld aan de eigen werkpraktijk en gaan de deelnemers onderzoeken hoe dit toepasbaar is in de eigen werkpraktijk. Het echte leren en ervaren vindt tussen de masterclasses plaats door de opgedane kennis toe te gaan passen en ermee te experimenteren.

Data 2025

Datum

Onderdeel

Locatie

12 mei

Lab 1

n.t.b museum

mei/juni

Individueel gesprek I

Utrecht

16 juni

Lab 2

n.t.b museum

30 juni

Intervisiebijeenkomst I

Utrecht

juni/juli

Individueel gesprek II

Utrecht

15 september

Lab 3

n.t.b museum

29 september

Intervisiebijeenkomst II

Utrecht

27 oktober

Lab 4

n.t.b museum

17 november

Individueel gesprek III

Utrecht

november

Intervisiebijeenkomst III

Utrecht

8 december

Lab 5 + afsluiting

n.t.b.

Locatie

Utrecht en diverse musea in het land.

Programmateam

Drs. Dimphy Schreurs

Drs. Dimphy Schreurs

Programmateam

Drs. Paul Adriaanse

Drs. Paul Adriaanse

Thema's en sprekers vorige editie

   
  1. Persoonlijk leiderschap en Public Value

Ina Klaassen - algemeen directeur

Museum Boijmans Van Beuningen

  1. Een duurzame organisatie

Rutger Hamelynck - zakelijk directeur

NEMO Science Museum

  1. Een financieel wendbare en weerbare organisatie

Annabelle Birnie - directeur

H’ART Museum

  1. Een aantrekkelijke en inclusieve werkomgeving

Anastasia van Gennip – zakelijk directeur

Van Abbemuseum

  1. Samenwerken binnen de organisatie

Marco Grob – zakelijk directeur

Centraal Museum

Toelatingsvoorwaarden

LinC x Museumvereniging richt zich op zakelijke museumprofessionals die een leidinggevende rol hebben of ambiëren. Je hebt minimaal twee jaar relevante werkervaring en je wilt je skills op het gebied van leiderschap ontwikkelen. Je werkt in de museale sector en hebt de ambitie en potentie om de sector te veranderen en vernieuwen door er actief aan bij te dragen. Je hebt een hbo- of universitaire opleiding gedaan of hebt een vergelijkbaar denk- en werkniveau. Daarnaast:

  • Heb je een brandende motivatie om het leerprogramma te willen volgen;
  • Sta je open en ben je bereid om te leren, om standpunten, meningen en andere mentale modellen ter discussie te stellen, je handelingsrepertoire uit te breiden en ben je bereid om nieuwe werk- en denkwijzen uit te proberen;
  • Wil je in je eigen ontwikkeling en die van de museale sector investeren en ben je hiervoor bereid om genereus om te gaan met je netwerk en diensten;
  • Beschik je over de creativiteit en het innovatieve vermogen om buiten de grenzen van je eigen werkcontext en vraagstukken te kijken;
  • Heb je voldoende tijd om het programma te volgen (reken op ongeveer halve dag per week) en ben je aanwezig bij de verplichte bijeenkomsten.

Intakeprocedure

Vooraf vindt een intakegesprek plaats, om te kijken of het programma aansluit op jouw ervaring en opleidingswensen. Op basis van de intakegesprekken wordt een zo divers mogelijke groep van maximaal 20 deelnemers samengesteld. Inschrijving volgt daarna. De intakegesprekken vinden plaats op 20, 24 en 25 maart 2025.

Aanmelddeadline

Aanmelden is mogelijk tot en met 9 maart 2025.

Kosten

De kosten voor dit programma bedragen €3.875,- Middels diverse individuele arrangementen kan het mogelijk zijn een deel van de kosten vergoed te krijgen, bijvoorbeeld via Werktuig PPO, je eigen gemeente of lokale fondsen.

Sponsoring

Is dit programma precies wat jij zoekt maar is het deelnamebedrag te hoog voor jouw organisatie? Maak dit dan duidelijk kenbaar in het aanmeldformulier en maak kans om met 50% korting deel te nemen. De Museumvereniging sponsort namelijk de deelname van 2 deelnemers voor wie dit anders niet mogelijk was. Wanneer er meerdere aanmeldingen hiervoor zijn, dan volgt een selectie.

Certificaat

Bij een succesvolle afronding van het programma ontvang je een certificaat van de Universiteit Utrecht.

Aanmelden

Meld je hier aan

Vragen?

Wiebke de Jongh

Wiebke de Jongh

Volg ons via: