
Werkgeheugen in de klas (VO)
Leerlingen met een zwakkere werkgeheugenvaardigheid hebben een grotere kans op leerachterstanden. Wil je een beter beeld krijgen van de werkgeheugenvaardigheid van leerlingen? Weten hoe je leerlingen met een zwakker werkgeheugen kunt ondersteunen? En weten hoe je je hele school werkgeheugenvriendelijker kan maken? Daar gaan we in deze training mee aan de slag.
Aan de hand van wetenschappelijke inzichten leer je als docent hoe je instructieaanpassingen kunt inzetten om het werkgeheugen in de klas te ondersteunen, als onderwijsprofessional in het (midden)management leer je hoe je op schoolniveau leerlingen kan ondersteunen. Op basis van een eigen casus pas je deze inzichten toe in de dagelijkse praktijk.
Bestemd voor
Alle onderwijsprofessionals in het voortgezet onderwijs, zowel docerend als collega’s uit het (midden)management. We richten ons zowel op docerende docenten, die in hun onderwijs het werkgeheugen van leerlingen optimaal willen benutten als collega’s in het (midden)management die de school in zijn geheel werkgeheugenvriendelijker willen maken. Om deze reden bieden we de training uitsluitend Incompany aan en kunnen alle lagen van de organisatie elkaar ondersteunen en vergroot dit de kans op succes.
Leerdoelen
- Inzicht krijgen in hoe je leerlingen met een zwakker werkgeheugen kunt identificeren
- Inzicht krijgen in werkgeheugenbelastende processen binnen de school als geheel
- De resultaten uit twee gecomputeriseerde werkgeheugentaken leren interpreteren
- Kennis van mogelijke strategieën ter ondersteuning ontwikkelen en toepassen in de dagelijkse praktijk
Prijs
De kosten zijn afhankelijk van de maatwerkafspraken. De wensen en het aantal deelnemers bepalen mede de prijs. Op verzoek kan een kostenindicatie worden gegeven.
Werkgeheugen is de vaardigheid om informatie tijdelijk vast te houden en tegelijkertijd te bewerken. Kinderen gebruiken hun werkgeheugen voortdurend om informatie kort te onthouden en te bewerken, bijvoorbeeld om instructies te volgen, een tekst te lezen of een rekensom op te lossen. Maar ook om het huiswerk in Magister te lezen, te plannen in hun agenda en te koppelen aan de daadwerkelijke opdracht in hun lesboek. Werkgeheugenvaardigheid is daarmee van cruciaal belang bij leren en een voorspeller van schoolprestaties.
Deze training besteedt aandacht aan twee stappen:
- het identificeren van zwakkere werkgeheugenvaardigheid
- het ondersteunen van leerlingen met een zwakker werkgeheugen
1. Identificeren van leerlingen met een zwakker werkgeheugen
Bij sommige leer- en ontwikkelingsstoornissen komen regelmatig zwakkere werkgeheugenvaardigheden voor, zoals bij dyslexie en dyscalculie, maar ook bij ADHD. Echter, ook kinderen zonder specifieke leer- of ontwikkelingsstoornis kunnen zwakkere werkgeheugenvaardigheden hebben. Voorzichtige schattingen op basis van onderzoek suggereren dat ongeveer 10% van de kinderen in regulier onderwijs door zwakkere werkgeheugenvaardigheden meer moeite hebben om mee te komen in de klas.
Docenten vullen aan de hand van kenmerken van zwakkere werkgeheugenvaardigheden tijdens de training een leerlingprofiel in. Onderwijsprofessionals uit het (midden)management identificeren aan de hand van de kenmerken werkgeheugenbelastende processen en informatiestromen.
2. Ondersteunen van leerlingen met een zwakker werkgeheugen
Hoewel het trainen van werkgeheugen met computertaken veelbelovend leek, blijken dergelijke trainingen weinig effectief. De aanpak van werkgeheugenproblemen in de klas vraagt dus om een andere benadering, namelijk het ondersteunen van het werkgeheugen in de situatie van de klas en in de gehele school. Door deze benadering is het kind beter in staat om tot leren te komen.
We bespreken vier verschillende type strategieën die je als leerkracht in de klas en als onderwijsprofessional van het (midden)management in de school, kunt inzetten:
- psycho-educatie over het werkgeheugen
- klassenorganisatie
- didactiek
- leerkracht-leerling relatie.
Veel van deze strategieën zullen gunstig zijn voor alle leerlingen in de klas. Maar sommige strategieën vragen maatwerk: wat heeft deze leerling nodig, op dit moment, in deze situatie?
Incompany
Dit betreft een incompanycursus. Data en locatie worden in overleg vastgesteld. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan contact met ons op. We denken graag met je mee.
Over Onderwijsadvies & Training
Onderwijsadvies & Training traint onderwijsprofessionals gedurende hun hele loopbaan. Wij bieden maatwerkoplossingen bij onderwijsvraagstukken, en geven scholen en opleidingen onderwijskundig advies. We verbinden kennis uit de wetenschap met de onderwijspraktijk om tot nieuwe perspectieven te komen. Onderwijsadvies & Training is onderdeel van de Universiteit Utrecht.
Betalings- en annuleringsvoorwaarden
Op alle diensten van Onderwijsadvies & Training zijn betalings- en annuleringsvoorwaarden van toepassing.
Contactgegevens
onderwijsadviesentraining@uu.nl
030 253 2261
uu.nl/onderwijsadviesentraining