Werkgeheugen in de klas (PO)

In het kort
Krijg inzicht in processen die het werkgeheugen belasten.
Leer het herkennen van zwakkere werkgeheugenvaardigheden
We gaan samen aan de slag met het aanpassen van lessen en materialen
  • Lessen in Nederlands
  • LocatieUtrecht
  • StartIn overleg
  • Duur3 tot 4 dagdelen

Waar gaat deze incompany cursus over?

Weet jij als leraar hoe je leerlingen met een zwakker werkgeheugen kunt herkennen en ondersteunen? Zodat je leerachterstanden kunt voorkomen? Daarvoor moet je weten hoe het werkgeheugen in elkaar zit. Dit behandelen we uitgebreid in deze cursus. Je leert ook hoe je de hele school werkgeheugenvriendelijker maakt, zodat er één lijn wordt getrokken. Leerlingen met een zwakker werkgeheugen krijgen op deze manier de meeste kansen op goede leerresultaten.

Werkgeheugen is de vaardigheid om informatie tijdelijk vast te houden en tegelijkertijd te bewerken. Kinderen gebruiken hun werkgeheugen voortdurend om informatie kort te onthouden en te bewerken, bijvoorbeeld om instructies te volgen, een tekst te lezen of een rekensom op te lossen. Werkgeheugenvaardigheid is daarmee van cruciaal belang bij het leren en een voorspeller van schoolprestaties.

Wanneer je als leerkracht niet weet hoe het werkgeheugen werkt, kun je er niet op inspelen. Dan ontstaan situaties waarin een leerling (in jouw les) niet gemotiveerd is of lijkt. Door te begrijpen hoe het werkgeheugen werkt, kun je hier verandering in brengen. Daar hebben uiteindelijk alle leerlingen in je klas wat aan.

Wat levert deze incompany cursus mij op als professional?

Als leerkracht leer je in deze cursus hoe je het leerlingen makkelijker maakt om hun werkgeheugen optimaal te benutten. Daarvoor verdiep je je onder andere in hoe het werkgeheugen werkt en dit optimaal ingezet kan worden. Daarnaast ontdek je welke vaardigheden leerlingen kunnen trainen om hun werkgeheugen beter te benutten.

Is deze incompany cursus iets voor mij?

Deze opleiding is bedoeld voor leerkrachten van groep 3 tot en met 8, intern begeleiders, remedial teachers, schoolpsychologen en -orthopedagogen.

We werken op jullie locatie, met jullie praktijk. De cursus helpt teams met kleine, haalbare aanpassingen die een groot effect hebben op aandacht en leren. We kunnen hierbij kleinschalig starten (bijvoorbeeld met één IB’er en één leerkracht) en bouwen op wat werkt. Hoe meer medewerkers van een school deelnemen des te groter is de impact van de cursus. Zo beklijft de informatie uit de cursus het beste en kunnen er blijvende veranderingen worden gemaakt.

Onderwijs voor professionals aan de Universiteit Utrecht

Ga je deze incompany cursus volgen? Dan ben je verzekerd van hoogwaardig onderwijs aan onze breed georiënteerde, internationale onderzoeksuniversiteit. Daar komt bij dat wij als enige universiteit in Nederland wetenschappelijk onderzoek doen naar hóe professionals leren. Je bent er dus verzekerd van dat onze didactiek specifiek op jouw behoeften als professional is afgestemd​.

Binnen ons aanbod voor professionals delen onze topwetenschappers hun actuele kennis met je. Doordat we deelnemers uitnodigen hun praktijkkennis in te brengen, ontstaan nieuwe inzichten die je als professional direct in jouw praktijk kan inzetten.

Ik heb veel tools gekregen die ik direct kan toepassen in mijn eigen klas.

Wat is de opbouw van deze incompany cursus?

Tijdens de cursus krijg je inzicht in processen die het werkgeheugen belasten en je leert leerlingen met een zwakker werkgeheugen herkennen. Je ontdekt welke strategieën hen kunnen helpen en je leert resultaten uit gecomputeriseerde werkgeheugentaken interpreteren.

Welke tijdsinvestering vraagt deze incompany cursus van me?

De cursus bestaat uit drie of vier bijeenkomsten van ieder ongeveer vier uur. Daarnaast ben je in totaal zo’n zes uur bezig met werken aan je eigen casus waarmee je een plan van aanpak maakt voor één van je leerlingen met zwakkere werkgeheugenvaardigheden.

Wat gaan we doen?

In deze cursus leggen we de nadruk op klasgerichte ondersteuning van het werkgeheugen met tips voor praktische aanpassingen die je direct kunt inzetten. Tijdens de bijeenkomsten bespreken we drie verschillende strategieën die je als leerkracht in de klas kunt inzetten om leerlingen met een zwakker werkgeheugen beter in staat te stellen om te kunnen leren:

  • klassenorganisatie
  • didactiek
  • psycho-educatie

Tijdens de cursus werk je aan de casus van één van je leerlingen met een zwakker werkgeheugen. Je gaat ontdekken wat je voor hem/haar kunt aanpassen. Vragen tijdens een bijeenkomst pakken we meteen op of behandelen we in de volgende bijeenkomst uitgebreid. Zo stemmen we de cursus af op wat er leeft binnen de school en bij de deelnemende leerkrachten.

  • Bijeenkomst 1: klassenorganisatie

    Tijdens deze eerste bijeenkomst ontdek je wat het werkgeheugen precies is, zodat je een zwakker werkgeheugen bij leerlingen kunt gaan herkennen. We kijken naar welke ondersteuningsmogelijkheden er zijn in je klassenorganisatie. Maar we kijken ook breder; wat zijn de schoolregels die van invloed zijn? De theorie die we behandelen, ga je gelijk toepassen in oefeningen en door met je eigen casus bezig te zijn.

  • Bijeenkomst 2: didactiek

    In deze bijeenkomst behandelen we de tweede strategie die een rol speelt bij het ondersteunen van leerlingen met een zwakker werkgeheugen, namelijk didactiek. Wat kun jij als leerkracht op didactisch vlak doen om leerlingen met een zwakker werkgeheugen betere leerresultaten te laten behalen? Ook nu pas je de besproken theorie weer toe in oefeningen en door met je eigen casus bezig te zijn.

  • Bijeenkoms 3: psycho-educatie

    Als laatste behandelen we psycho-educatie over het werkgeheugen. Hiervoor verdiepen we ons in het stukje meta-educatie: hoe zorg je er als leerkracht voor dat leerlingen begrijpen wat hun werkgeheugen is? Als ze dat begrijpen en weten welke leerstrategieën nuttig en juist niet nuttig zijn dan kunnen ze namelijk hun werkgeheugenvaardigheden trainen. Waar jij hen als leerkracht bij helpt. De besproken theorie pas je weer toe in oefeningen en door met je eigen casus bezig te zijn.

Hoe zorgt de Universiteit Utrecht dat deze incompany cursus aansluit bij ontwikkelingen in mijn vakgebied?

Tijdens deze cursus werk je aan je eigen casus waardoor je meteen praktisch en concreet bezig bent. De docenten die deze cursus verzorgen hebben een kort lijntje met Eva van de Weijer - Bergsma die, vanuit haar achtergrond in orthopedagogiek, samen met collega’s deze cursus heeft opgezet. Zij doet nog steeds onderzoek naar het werkgeheugen waardoor de docenten van deze cursus verzekerd zijn van de nieuwste inzichten. Trainer Brechje Schölvinck heeft daarbij zelf twintig jaar in het onderwijs gewerkt. Zij kent dus de praktijk en de uitdagingen en kan daar goed op inspelen.

Incompany cursus

Wil je als team werken aan een werkgeheugenvriendelijke klaspraktijk? We komen graag op jullie locatie. De kracht zit in kleine veranderingen met groot effect.

Het is door oefeningen, informatie en brainstormen duidelijk geworden waar je op moet letten, welke kinderen meer begeleiding nodig hebben en welke begeleiding werkt.

Wie zijn de trainers?

De trainers die vanuit de Universiteit Utrecht onderwijs voor professionals verzorgen, zijn inhoudelijk sterk onderlegd en actief betrokken bij relevant, actueel onderzoek binnen hun vakgebied. Ze combineren academische diepgang met een scherp inzicht in de praktijk, waardoor ze de leefwereld van deelnemers goed begrijpen. De uitstekende didactische vaardigheden van onze trainers zijn specifiek afgestemd op hoe professionals leren: praktijkgericht, interactief en toepasbaar. Bovendien hechten zij veel waarde aan samenwerking en creëren zij een leeromgeving waarin dialoog, kennisuitwisseling en co-creatie centraal staan.

Trainer

Brechje Schölvinck MSc

Brechje Schölvinck MSc

Trainer

Dr. Marije Stolte

Dr. Marije Stolte

Vragen?

Heb je nog vragen over cursus Werkgeheugen in de klas (PO)? Deze cursus wordt verzorgd door Onderwijsadvies & Training; hier trainen we onderwijsprofessionals gedurende hun hele loopbaan. We bieden maatwerkoplossingen bij onderwijsvraagstukken en geven scholen en opleidingen onderwijskundig advies. We verbinden kennis uit de wetenschap met de onderwijspraktijk om tot nieuwe perspectieven te komen. Onderwijsadvies & Training is onderdeel van de Universiteit Utrecht. Neem contact met ons op via:

  • onderwijsadviesentraining@uu.nl
  • 030 253 2261.

Algemene vragen

Heb je een algemene vraag over Onderwijs voor professionals aan de Universiteit Utrecht? Dan kun je het beste contact opnemen door een e-mail te sturen naar: professionals@uu.nl. Of je kunt ons op werkdagen bellen via: 030-253 1018.

Vragen over loopbaan of opleiding

Heb je vragen over je loopbaan of over een opleiding? Dan helpt onze opleidingsadviseur Leven lang ontwikkelen Afke van der Velden je graag verder via: a.i.s.vandervelden@uu.nl.

Betalings- en annuleringsvoorwaarden

Op alle diensten van Onderwijsadvies & Training zijn betalings- en annuleringsvoorwaarden van toepassing)

Er zaten veel praktische werkwijzen in die je gelijk kunt inzetten in je groep.

De meest vernieuwende kennis die ik heb opgedaan is het maken van passende, goed opgebouwde stappenplannen

Je frist je eigen kennis op, en bent weer alert op waar een kind op kan vastlopen.

Meer weten over het werkgeheugen?

Wil je eerst meer weten over het belang van het werkgeheugen? En welke rol jij daar als leerkracht in speelt? In het artikel Hoe ga je effectief om met leerlingen met een zwakker werkgeheugen? geeft dr. Marije Stolte, één van de trainsters van deze incompany cursus, een uitgebreide uiteenzetting.

Lees het artikel

Werkgeheugen maatwerktraject op de Anne Frankschool

Onlangs begeleidden onze trainers een maatwerktraject op de Anne Frankschool (Utrecht) rond werkgeheugenvriendelijk lesgeven. Benieuwd wat er werkte in de klas?

Lees de ervaringen