Leergang Selectie in het Hoger Onderwijs
- In het kort
- Ontwikkel een selectieprocedure die past bij jouw opleiding.
- Leer bias te verminderen en juridische kaders te waarborgen.
- Werk samen met onderzoekers van verschillende universiteiten.
- Vergroot je netwerk in het hoger onderwijs.
- Tijdsinvestering: 3 dagbijeenkomsten (10:00–16:00).
Ontwikkel, evalueer en verfijn jouw selectieprocedure
In deze Leergang Selectie Hoger Onderwijs ontdek je hoe je selectieprocedures kunt ontwikkelen en, op basis van evaluatie, verder kunt verbeteren binnen jouw opleiding. De leergang is hands-on opgezet, waarbij je nadenkt over je eigen (bestaande) procedure, passende instrumenten kiest en leert deze succesvol te implementeren en evalueren. Met directe feedback van de docenten en collega-professionals vertaal je wetenschappelijke inzichten naar de praktijk.
Direct toepasbare kennis en vaardigheden
De Leergang Selectie Hoger Onderwijs combineert theorie en praktijk: jij werkt aan je eigen selectieprocedure, terwijl de docenten actuele wetenschappelijke inzichten toelichten. Het programma volgt de stappen van het ADDIE-model, met veel ruimte voor jouw eigen vragen en cases.
Praktisch voordeel voor jouw werk:
- (Her)ontwerp een procedure die zowel inhoudelijk als qua vorm aansluit bij jouw opleiding.
- Leer hoe je selectiecriteria formuleert en passende instrumenten kiest.
- Pas kennis direct toe in je werkcontext en ontvang gerichte feedback.
Wat levert deze leergang mij op als professional?
- Een (her)ontwikkelde selectieprocedure, van criteria tot evaluatie.
- Inzicht in selectie-instrumenten, hun voor- en nadelen en de keuzes die daarbij horen.
- Kennis van en handvatten voor het evalueren van je procedure.
- Handvatten om bias in selectie te herkennen en verminderen.
- Certificaat van de Universiteit Utrecht
Is deze leergang iets voor mij?
Deze leergang is bedoeld voor medewerkers van universiteiten en hogescholen die betrokken zijn bij selectieprocessen, zoals:
- Opleidingsdirecteuren
- Leden van selectiecommissies
- Beleidsmedewerkers die nauw betrokken zijn bij selectie
Ervaring met selectieprocessen is aanbevolen, maar geen formele toelatingseis.
Onderwijs voor professionals aan de UU
Ga je deze opleiding volgen? Dan ben je verzekerd van hoogwaardig onderwijs aan onze breed georiënteerde, internationale onderzoeksuniversiteit. Daar komt bij dat wij als enige universiteit in Nederland wetenschappelijk onderzoek doen naar hóe professionals leren. Je bent er dus verzekerd van dat onze didactiek specifiek op jouw behoeften als professional is afgestemd.
Binnen ons aanbod voor professionals delen onze topwetenschappers hun actuele kennis met je. Doordat deelnemers tegelijkertijd hun praktijkkennis inbrengen ontstaan nieuwe inzichten die je als professional direct kunt gebruiken in je werk. Daarbij wordt je door deelname onderdeel van een relevant, professioneel netwerk.
Interactief en praktijkgericht
De Leergang bestaat uit drie intensieve bijeenkomsten van een dag (10:00 – 16:00 uur), waarin je theorie afwisselt met praktijkopdrachten en casusbesprekingen:
- Sessie 1: Welkom, algemene randvoorwaarden, alignment van selectie, formuleren van selectiecriteria
- Sessie 2: Terugkoppeling bevindingen, keuze van selectie-instrumenten, uitwerking eerste instrument
- Sessie 3: Uitwerking van volledige procedure, implementatie, verdieping in juridische en specifieke vraagstukken, evaluatie
Werkvormen: input theorie, praktijkopdrachten en feedback van collega’s.
Welke tijdsinvestering vraagt deze leergang van mij?
Tijdens de sessies werk je stap voor stap aan een voorstel. Tussen de sessies door bespreek je je voortgang en ideeën met collega’s binnen je opleiding. Op die manier blijf je ook buiten de sessies actief met de inhoud bezig. De feedback en input die je krijgt, neem je weer mee naar de volgende sessies om verder te verwerken. Er is geen eindpresentatie.
Actualiteit van de leergang
De cursus wordt gegeven door docenten die het onderzoek, het actuele beleid én de praktijk van selectie kennen. Alle docenten hebben meegeschreven aan het handboek Selectie hoger onderwijs.
Overzicht
Bijeenkomst | Datum | Onderwerp | Tijd | Locatie |
|---|---|---|---|---|
Sessie 1 | Do 5 mrt 2026 | Van uitgangspunt naar selectiecriteria | 10.00 - 16.00 uur | Utrecht |
Sessie 2 | Wo 15 apr 2026 | Selectie-instrumenten kiezen en uitwerken | 10.00 - 16.00 uur | Utrecht |
Sessie 3 | Ma 1 jun 2026 | Procedure implementeren en evalueren | 10.00 - 16.00 uur | Utrecht |
Waar wordt deze leergang gegeven?
De leergang wordt uitsluitend op locatie aangeboden, in het centrum van Utrecht. Het is niet mogelijk de leergang online te volgen.
Van wie ga ik leren in deze leergang?
De docenten die onderwijs voor professionals verzorgen, zijn inhoudelijk sterk onderlegd en actief betrokken bij relevant, actueel onderzoek binnen hun vakgebied. Ze combineren academische diepgang met een scherp inzicht in de praktijk, waardoor ze de leefwereld van deelnemers goed begrijpen.
De uitstekende didactische vaardigheden van onze docenten zijn specifiek afgestemd op hoe professionals leren: praktijkgericht, interactief en toepasbaar. Bovendien hechten zij veel waarde aan samenwerking en creëren zij een leeromgeving waarin dialoog, kennisuitwisseling en co-creatie centraal staan.
Programmacoördinator
Dr. Ada Kool

Ada Kool is universitair docent bij de afdeling Educatie aan de Universiteit Utrecht. In haar onderzoek houdt zij zich bezig met selectie in het hoger onderwijs. Ze combineert praktijkervaring – onder andere als lid van een selectiecommissie – met wetenschappelijke kennis. Eerder was ze (co)projectleider van het project Select-UU gericht op praktijkonderzoek naar selectieprocedures in bachelor- en masteropleidingen. Zij is medeauteur van het handboek Selectie in Hoger Onderwijs.
- a.kool@uu.nl
- Bekijk profiel
Docent
Sanne Schreurs

Sanne Schreurs is universitair docent Toetsing aan de Universiteit Maastricht (FHML, School of Health Professions Education). Ze doet onderzoek naar selectie en toetsing in het hoger onderwijs, met een focus op het gezondheidszorgonderwijs.
Als eerste auteur van het Handboek Selectie in Hoger Onderwijs combineert ze wetenschappelijke inzichten met praktijkervaring in beleid, procesbegeleiding en training. In de leergang helpt Sanne deelnemers om selectie zorgvuldig, transparant en rechtvaardig vorm te geven — en beter te begrijpen als onderdeel van het opleidingsproces.
Docent
Dr. Kitty Cleutjens

Kitty Cleutjens is universitair hoofddocent bij de afdeling pathologie van de faculteit Health, Medicine and Life Sciences van de Universiteit Maastricht. In haar onderzoek houdt zij zich bezig met selectie en toetsing t.b.v. hoger onderwijs in het domein Geneeskunde en medische vervolgopleidingen.
Ze combineert wetenschappelijke inzichten met praktijkervaring – o.a. als voorzitter van de selectiecommissie en voorzitter van de examencommissie van de opleiding geneeskunde van de Universiteit Maastricht. Kitty is medeauteur van het handboek Selectie in Hoger Onderwijs.
Met gastbijdrage van:
- Karen Stegers-Jager (Radboud MC Health Academy)
Hoe meld ik mij aan?
Dankjewel voor jouw interesse in de leergang Selectie in het Hoger Onderwijs. Je meldt je aan via de gele aanmeldbutton.
De uiterste inschrijfdatum voor deze leergang is maandag 9 februari.
